خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان:

فاز دوم انتقال آب از سد طالقان به قزوین منتظر تخصیص اعتبار است

 فاز دوم انتقال آب از سد طالقان به قزوین منتظر تخصیص اعتبار است
کد خبر : ۱۵۱۰۰۳۱

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: انتقال آب از سد طالقان یکی از طرح‌های مهم انتقال آب قزوین بوده که فاز دوم آن با هدف انتقال آب از سد طالقان به شهرهای محمدیه و مهرگان در انتظار تخصیص اعتبارات مورد نیاز است.

به گزارش ایلنا، منصور ستوده با اشاره به وضعیت منابع آب‌های استان گفت: مساله کم آب شدن دشت قزوین چالشی مهم است که بر اساس آن حجم ذخیره آبخوان در این دشت از 13 میلیارد مترمکعب در چند سال گذشته به حدود 10 میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین ادامه داد: باتوجه به وضعیت منابع آبی لازم است برای حفظ و احیاء این سفره ارزشمند اقدامات هوشمندانه‌ای صورت پذیرد.

وی با اشاره به تغییرات اقلیمی و وقوع خشکسالی برای چهارمین سال پیاپی در استان، تصریح کرد: با توجه به وضعیت منابع آبی استان و لزوم سازگاری با کم آبی و با هدف مدیریت مصرف و جلوگیری از بروز چالش در این حوزه، مطالعات طرح‌های توسعه منابع آب استان تا افق ۱۴۲۰ توسط شرکت آب منطقه‌ای انجام شده است.

این مسئول با بیان این موضوع که بارگذاری‌های جدید در استان باید بر مبنای سند جامع آمایش استان باشد، افزود: یکی از مهمترین اقدامات در بحث مدیریت و صرفه جویی در مصرف آب در بخش صنعت بازچرخانی پساب و استفاده مجدد از پساب تولیدی بجای منابع آب زیرزمینی جهت تولید است.

سد نهب آماده بهره‌برداری است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین با اشاره به مهمترین طرح‌های آبی استان اظهار کرد: سد شهید لشگری نهب به‌عنوان اولین سد استان قزوین با حجم مخزن ۱۲۰ میلیون مترمکعب با تلاش شبانه روزی عوامل اجرایی آماده افتتاح و بهره‌برداری است.

وی ادامه داد: هدف از ساخت این سد کنترل سیلاب‌های فصلی و ناگهانی رودخانه خررود و تامین و مدیریت آب جهت مصارف کشاورزی است.

ستوده افزود: در پایین دست این سد، شبکه آبیاری نهب قرار گرفته که با هدف تنظیم و تحویل ۸۰ میلیون مترمکعب آب از منابع سطحی به اراضی کشاورزی در دست اجرا بوده و هزینه ساخت پروژه سد و شبکه آبیاری نهب حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان است.

پر کردن 3500 حلقه چاه غیرمجاز

وی درباره احداث سد بالاخانلو نیز در منطقه بوئین زهرا گفت: سد بزرگ بالاخانلو با هدف تامین بخشی از نیاز آب شرب ۵ شهر و ۳۰ روستای جنوب استان به میزان 5 میلیون مترمکعب در حال احداث است که این سد نیز با پیشرفت 86 درصدی بزودی آماده آبگیری می‌شود.

ستوده خاطرنشان کرد: با همکاری دستگاه قضا و نیروی انتظامی در پیشگیری و برخورد با خاطیان و متخلفان در حوزه منابع آب استان، تاکنون حدود 3 هزار و 500 حلقه چاه غیرمجاز در استان پر و مسلوب المنفعه شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز