خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

آمار مرگ و جرح موتور سواران در گلستان طی سالیان اخیر افزایش یافته است

آمار مرگ و جرح موتور سواران در گلستان طی سالیان اخیر افزایش یافته است
کد خبر : ۱۵۰۹۵۵۲

بیش از 200 هزار موتور سوار در گلستان وجود دارد که این رقم برای استان کوچکی مانند گلستان زیاد است. گلستان رتبه اول تصادفات منجر به فوت موتورسواران را دارد و بسیاری از فوتی ها زیر سن ۱۸ سال هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گلستان، در استان ۲۰۰ هزار موتور سیکلت وجود دارد که  ۱۵ درصد آنها فاقد پلاک هستند. آمار جانباختگان تصادف با موتور سیکلت در گلستان بیشتر از میانگین کشوری است.

آمار مرگ و جرح موتور سواران در استان در سالیان اخیر افزایش فزاینده داشته است و  زنگ‌های خطر آن به صدا درآمده است. طی  سالهای گذشته بیش از ۵۰ درصد کسانی که در حادثه رانندگی فوتی و مصدوم شدند موتور سیکلت سواران بودند.

به گفته مسئولین پلیس راه گلستان فاصله نزدیک شهرها، روستاها و تراکم جمعیت اشتیاق مردم و به خصوص جوانان برای استفاده از موتورسیکلت را در استان افزایش داده است. تصادف های منجر به مرگ باعث مشکلات جدی برای مردم و نیروی انتظامی شده است.

برای اینکه نرخ آمار مرگ موتورسواران کاهش پیدا کند باید اقدامات مؤثر و جدی از سوی ارگان‌های رسمی کشور صورت پذیرد که شاهد کاهش مرگ و میر  موتور سوران باشیم.

طی ۱۰ سال اخیر در استان بیش از ۲ هزار موتورسیکلت سوار در حادثه رانندگی فوت کردند و ۳۵ هزار نفر از موتور سیکلت سواران مصدوم شدند که رنج سنی آنها بین ۱۵ تا ۴۵ سال بوده است.

مسئولین مرتبط باید برای فرهنگ سازی موتور سواری با بخشداران، دهیاران، صداوسیما، فضای مجازی و آموزش و پرورش همکاری بیشتر داشته باشند. با این اقدام قطعا مرگ و میر موتور سوران کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

یک موتور سورار در گفت وگو با خبرنگار ایلنا گفت: بنده ۲۰ سال است که موتور سواری می کنم و در یکی از روستاهایی غرب گلستان سکونت داریم. تردد در جاده قدیم برای ما موتور سوران مخصوصا در شب بسیار خطرناک است.

امیر مهدوی ادامه داد: جاده ها و بخصوص جاده های قدیمی اصلا استاندارد نیستند و متاسفانه هر ساله تعدادی از موتور سوران به خصوص بومیان بر اثر تصادف جان خود را از دست می دهند. بسیاری از موتور سوران زیر ۱۸ سال سن دارند و فوتی  تصادفی این افراد در مناطق ما بسیار زیاد که مسئولین باید نظارتی ببشتری داشته باشند.

وی بیان کرد: موتور سواران باید از کلاه کاسکت استفاده کنند که از راهکارهای مناسب برای حفاظت از جان افراد هنگام موتورسواری، استفاده از همین کلاه ها است. مهم‌ترین دلیل مرگ در بین موتور سواران عدم استفاده از کلاه کاسکت است.

یک شهروند در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهارکرد: بسیاری از موتور سوران اصلا قوانین را رعایت نمی کنند و باعث مشکلاتی برای ما رانندگان می شوند. ما از مسئولین انتظار داریم قوانین سختگیرانه‌تری لحاظ کنند.

علی شهرکی ادامه داد: عدم‌ رعایت قانون توسط موتورسواران سبب ایجاد مخاطراتی برای عابران پیاده شده است. بسیاری از موتورسیکلت‌هایی که در سطح شهر تردد می کنند قدیمی هستند که چند برابر یک خودرو آلایندگی تولید می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: موتور سیکلت نسبت به خودرو از ایمنی کمتری برخوردار است و فرهنگ سازی در این زمینه بسیار ضرورت دارد.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان با اشاره به آموزش و خدمات ایمنی 2600 دانش آموز مدارس حاشیه راه ها و راکبین موتورسوار، اظهار داشت: این آموزش ها با هدف ارتقای ایمنی عبور و مرور دانش آموزان و موتورسیکلت سواران و کاهش تصادفات و تلفات جاده ای ارائه شده است.

شاهین تفتیک گفت: در این طرح آموزشی بیش از 2 هزار و یکصد قلم انواع کتابچه و بروشور آموزشی، فلش کارت، دفتر تکلیف ایمنی، مداد رنگی، آویز شبرنگ کیف، پرچم گذربان مدرسه، جلیقه گذربان و کیف و کلاه ایمنی، شبرنگ و چراغ جلو و عقب موتور به همراه آموزش های اصولی و کاربردی به دانش آموزان و موتوسوران اهدا شد.

تفتیک افزود: روستاهای بهره مند از این آموزش ها شامل روستاهای لمسک، حسین آباد، گوزن فارس، تقی آباد، قرق، ابراهیم آباد و سیاهتلو در شهرستان گرگان، غفارحاجی و قرنجیک در گمیشان و قره بلاغ، باقرآباد، سنگدوین، بهلکه نفس، مهدی آباد و مزرعه کتول در شهرستان علی آباد و قاسم آباد در  آق قلا و لیوان شرقی و نوکنده در بندرگز می شوند.

وی گفت، موتورسواران، دانش آموزان و عابرین پیاده از اقشار آسیب پذیری هستند که مطابق آمارها بیشترین سهم را در تصادفات و تلفات جاده‌ای از خود برجای می گذارند. در استان گلستان 170 مدرسه در حاشیه راه ها وجود دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز