خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

 کشت محصول سویا برای ‌کشاورزان گلستانی به صرفه نیست

 کشت محصول سویا برای ‌کشاورزان گلستانی به صرفه نیست
کد خبر : ۱۵۰۹۵۳۹

چند سالی است کشاورزان با کشت سویا چیزی به جز ضرر و زیان درو نکرده اند

کشت محصول سویا برای ‌کشاورزان گلستانی به صرفه نیست و کشاورزان دیگر تمایلی چدانی به کشت این محصول ندارند. کشاورزان استان بارها به مسئولان اعلام کردند که قیمت خرید تضمینی سویا مقرون به صرفه نیست و دولت یک فکر اساسی کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، کشاورزان گلستانی کشت محصول سویا را به صورت بهاره و بعد از برداشت کلزا و جو و گندم انجام می دهند. گلستان زمانی از قطب های تولید غلات و دانه های روغنی از جمله سویا به شمار می رفت.

کشاورزان گلستانی دیگر تمایلی چدانی به کشت سویا ندارند و از مسئولان جهاد کشاورزی بارها درخواست کردند که قیمت خرید تضمینی سویا افزایش پیدا کند. قیمت محصول سویا باید شامل نرخ تورم شود و مانند دیگر اقلام مثل گندم و شالی هرساله باید افزایش پیدا کند.

چندسالی است که کشاورزان گلستانی با وجود هزینه بالا کشت سویا انجام دادند و چیزی به جز ضرر و زیان درو نکردند. گرمای هوا و خشکسالی یکی از عامل اصلی کاهش عملکرد سویا در استان بوده است.

زمانی ۷۰ درصد سویای کشور در گلستان تولید می شد

زمانی ۷۰ درصد سویای کشور در گلستان تولید می شد  و کشت دانه روغنی سویا در این استان حدود نیم قرن سابقه دارد. درحال حاضر با وجود خشک سالی و گرمای شدید هوا، خرید تضمینی کشت محصول سویا برای ‌کشاورزان گلستانی به صرفه نیست.

یک کشاورز در گفت وگو با خبرنگار ایلنا گفت: اکثر کشاورزان گلستانی از وضعیت نهاده و بازار فروش سویا به شدت ناراضی هستند که همین موضوع باعث شده که بنده سطح زیر کشت سویا در سال جاری را کاهش بدهم.

محمد احمری بیان کرد: هرساله پاییز محصول سویا را که به ‌کارخانه منتقل می کنیم متاسفانه کارخانه افت شدید قیمت این محصول را اعلام می کند که این موضوع باعث کاهش شدید درآمد ما کشاورز می‎شود.

وی بیان کرد: متاسفانه قیمت خرید تضمینی سویا افزایش خاصی نکرده است و هر ساله ما درحال ضرر دادند هستیم. امسال ۵ هکتار سویا کشت کرده ام و قصد دارم سال آینده با این روند دیگر سویا کشت نکنم.

وی افزود: در این شرایط کشت های گندم، آفتاب گردان و شالی بیشتر برای ما کشاورزان به صرفه است. مسئولین جهادکشاورزی استان به فکر ما قشر مظلوم کشاورز باشند و باید قیمت خرید تضمینی سویا را با نرخ تورم جامعه افزایش دهند‌

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان هم با بیان اینکه کشت سویا در گلستان پس از برداشت محصولات پاییزه آغاز می‌شود افزود: با توجه به اینکه در کشور وابستگی ۹۰ درصدی به روغن و کنجاله وجود دارد کشت محصولاتی مانند سویا، کلزا، آفتابگردان و کنجاله جزء سیاست‌های دولت است تا در این بخش‌ها به خودکفایی برسیم.

محمد موسی خانی در گفت و گو  با ایلنا گفت: امسال قیمت تضمینی هر کیلوگرم سویا از سوی دولت ۳۶۰ هزار ریال تعیین شده است. کتول، گرگان 3، سحر، ویلیام و سامان" از جمله ارقام سویا در گلستان هستند.

وی گفت: کشاورزان گلستانی دیگر مانند سال های اخیر برای کشت سویا رغبت ندارند و بیشتر برنج کشت می‌کنند که چون برنج سود بیشتری برای کشاورزان دارد.

وی افزود: کشت سویا در گلستان به صورت بهاره و بعد از برداشت محصولات پاییزه مانند کلزا ، جو و گندم از خرداد آغاز می شود و زمان برداشت محصول نیز از مهر تا دی خواهد بود.

وی بیان ‌کرد: سویا دانه روغنی است که از روغن آن برای خوراک انسان و از کنجاله آن برای خوراک دام استفاده می‌شود. سویا بیشترین میزان پروتئین را در بین دانه‌های روغنی دارد و بعد از روغن‌گیری، کنجاله آن بهترین غذا برای طیور است.

وی گفت: سویا یکی از منابع استحصال روغن مصرفی محسوب شده و از هر یک صد کیلوگرم آن، 17تا 18 کیلوگرم روغن بدست می‌آید. عمده اراضی زیر کشت سویا در استان گلستان، در مناطق جنوبی واقع است.

وی تصریح کرد: کشاورزان گلستانی در سال گذشته هشت هزار هکتار سویا کشت کردند که از این میزان ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن برداشت سویا انجام شده است.در سالی جاری چنین عدد و رقمی در تولید سویا پیش بینی می کنیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز