خبرگزاری کار ایران

گسترش آتش در کوه گِل دزپارت ادامه دارد و عملیات مهار به سختی پیش می رود + فیلم

گسترش آتش در کوه گِل دزپارت ادامه دارد و عملیات مهار به سختی پیش می رود + فیلم
کد خبر : ۱۵۰۵۵۵۱

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان گفت: امکان مهار حریق با لوازم و امکانات ابتدایی و دست خالی وجود ندارد.

هژیرکیانی در گفت و گو با ایلنا گفت: در پی وقوع آتش سوزی در منطقه گودَر «کوه گِل» در ساعت 14 روز گذشته، به سرعت اطلاع رسانی عمومی و درخواست کمک های مردمی انجام گرفت که نیروهای محلی و یگان حفاظت منابع طبیعی به منطقه اعزام شدند اما به دلیل وزش تند باد از ساعت 11 تا 18 عملیات مهار آتش را سخت تر کرد.

کیانی افزود: وزش باد، کمبود امکانات، عدم دسترسی به دلیل شیب زیاد عرصه، پوشش گیاهی و علوفه گاه های درهم تنیده و خشک مراتع، عملا امکان هرگونه مانور را برای نیروهای محلی و امدادی سخت و خارج از توان کرده است.

این عضو شورای شهرستان دزپارت تصریح کرد: از همان ساعات اولیه از طریق مردم و فعالان حوزه منابع طبیعی درخواست اعزام بالگرد به مسئولان و مراکز مختلف و به ویژه استانداری خوزستان مکاتبه شد که متاسفانه تا کنون هیچ گونه پاسخی دریافت نشده است.

او با اشاره به این موضوع که این امکان وجود داشت که در همان ساعات اولیه روز گذشته با اعزام بالگرد از گسترش بیش از حد آتش جلوگیری کرد و جلوی این خسارت و فاجعه محیط زیستی را گرفت، ادامه داد: برآوردها نشان می دهد که تا این لحظه حدود بیش از یک هزار هکتار از اراضی جنگلی و مرتع شهرستان دزپارت در کوه گِل طعمه حریق شده است. متاسفانه به دلیل وزش باد امروز  به شکل نقطه ای شاهد شعله ور شدن دوباره آتش نیز هستیم.

او تصریح کرد: این نگرانی جود دارد که بخش مهمی از جنگل های انبوه بَنِسون که بالغ بر چندین هکتار می شود در صورت سرایت آتش از بین بروند. چرا که در این بخش امکان مهار حریق با لوازم و امکانات ابتدایی و دست خالی وجود ندارد.

کیانی افزود: به رغم احداث آتش بُر توسط یک دستگاه لودر، اعزام چند تانکر آب تا جایی که امکان دسترسی وجود داشته و همچنین تلاش بیش از پنجاه نفر از نیروهای مردمی و دولتی، اما به دلیل شدت باد، عوارض طبیعی و شرایط توپوگرافی منطقه، عملیات کنترل حریق به کندی پیش می رود.

او ادامه داد: با توجه به فاصله اندکی که محل آتش سوزی با مخزن دریاچه کارون سه در بخش ساحلی دریاچه دارد، می توان در صورت اعزام بالگرد آب پاش، از گسترش بیشتر آتش جلوگیری کرد. 

انتهای پیام/
بهنام رضایی مالمیر
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز