خبرگزاری کار ایران

ایلنا از خوزستان گزارش می دهد؛

خوزستان را قبل از آنکه دیر شود، دریابید/درمان زخم های ما نزد خودمان است

خوزستان را قبل از آنکه دیر شود، دریابید/درمان زخم های ما نزد خودمان است
کد خبر : ۱۵۰۴۶۳۷

بررسی مجدد داده‌های سامانه پایش کیفی هوای کشور حکایت از این دارد که امروز نیز آلاینده‌ها در شهرهای خوزستان جولان می‌دهند تا این پدیده نامیمون به یکی از موثرترین عوامل برهم خوردن توازن جمعیتی در این استان استراتژیک تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، مردمان پر رودخانه ترین استان و قطب اول کشاورزی کشور، حدود دو سال است که به سختی نفس می‌کشند.

این استان حاصلخیز که روزگاری به لطف رودخانه‌ها و تالاب‌های بین‌المللی و همچنین نخلستان‌ها و اراضی حاصلخیز کشاورزی، جزو پرآب‌ترین نقاط خاورمیانه بود، اکنون حتی قادر به تأمین هوای پاک و آب شرب مناسب هم نیست.

گرمای شدید و گاها با دمای بالای ۵۰ درجه از یک طرف، جولان ریزگردها و آلاینده‌های شرکت‌های صنعتی نیز از طرفی دیگر شرایط را بگونه‌ای رقم زده که خیل عظیمی از مردمان سخت‌کوش و بی امکانات این استان ثروتمند، ترک دیار کرده و راهی نقاط دیگر کشور شده‌اند و آنان نیز که به جبر شرایط، مانده‌اند زمستان و تابستان خوبی ندارند.

ذرات معلق هوا، براساس اعلام مرکز پایش کیفی هوای کشور، به صورت مستمر بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میکرون روزانه بین شهرهای مختلف خوزستان در تردد هستند و مشکلات شدید تنفسی را به خصوص برای شهروندان دارای حساسیت، مرگبار کرده است.

در کنار تغییرات اقلیمی، هیچ راهکاری که نشان‌دهنده بهتر شدن اوضاع باشد، توسط هیچ‌کدام از دولت‌های اخیر به چشم نمی‌آید تا علاوه بر این معضلات، مشکلات متعدد برق و آب شرب هم صدای مردم را بلند کند.

با تمام این مشکلات، بارها مردم سخاوتمند خوزستان که شدیداً حب وطن دارند، در موسم انتخابات‌ها با شعار «ما که هوا نداریم، ولی هواتو داریم»، توأمان حمایت و اعتراض خود را به گوش کاندیداهای ریاست جمهوری رسانده‌اند ولی هیچ حرکت موثری توسط این دولت‌ها نیز صورت نگرفته است.

طبق نظر کارشناسان امر، خوزستان که به دلیل منابع خدادادی، کارت بانکی کشور محسوب می‌شود، حساسیت‌هایی نیز دارد، از جمله لزوم حفظ بافت جمعیتی و قومیتی خود که چنانچه این توازن به دلیل مهاجرت‌ها برهم بخورد، در آینده بحران عظیمی را برای استان و کشور بهمراه خواهد داشت.

تمرکز دولت‌ها به توسعه‌ی تعدادی از استان‌های خوش آب‌وهوا، به خصوص تهران (آنهم با درآمدهای خوزستان) و بی‌توجهی به توسعه و رفع مشکلات این استان که بیشتر به ضعف مدیریت‌ها مربوط می‌شود، مدتهاست که زنگ خطر برهم خوردن توازن جمعیتی را به صدا درآورده است.

حالا خوزستانی‌ها آخرین امید خود را به دولت پزشکیان گره زده‌اند، دولتی که با شعار توسعه و استفاده از مدیران متخصص آرای مردم را کسب کرد تا بارقه ای از امید البته توأم با نگرانی را ایجاد کند.

چنانچه دولت پزشکیان بخش عمده‌ای از تمرکز خود را با بکارگیری نقطه‌نظرات کارشناسان خبره ملی و بین‌المللی برای رفع مشکلات تلنبار شده خوزستان بکار بگیرد، نتایج آن علاوه بر این استان، شامل تمام کشور نیز می‌شود، زیرا خوزستان تنها استان کشور است که خروجی خدمات دارد ولی هیچگونه ورودی از دیگر نقاط کشور نیاز ندارد.

زخم های خوزستان را مرهم خودش به تنهایی قادر به درمان است.

ذوالفقار شریعت

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز