خبرگزاری کار ایران

ایلنا خبرداد:

منطقه حفاظت شده خاییز در آتش می سوزد/ امدادرسانی بسیار ضعیف است

منطقه حفاظت شده خاییز در آتش می سوزد/ امدادرسانی بسیار ضعیف است
کد خبر : ۱۵۰۳۵۸۳

گونه های نادر گیاهی و جانوری در حال نابود شدن هستند

ارتفاعات منطقه حفاظت شده خائیز کهگیلویه بزرگ در استان کهگیلویه و بویراحمد در ۷۲ ساعت گذشته، طعمه شعله های آتش شده و این آتش سوزی همچنان با شتاب بیشتری ادامه دارد.

به گزارش ایلنا از یاسوج، امداد رسانی های دولتی برای خاموش کردن شعله های آتش در ارتفاعات منطقه حفاظت شده خائیز ناچیز و بدلیل سخت گذری، امدادرسانی ها بسیار ضعیف گزارش شده است.

نیروهای خودجوش مردمی و ساکنان مجاور ابن ارتفاعات با پیاده روی هفت ساعته به کانون آتش می رسند تا بتوان از ادامه خاکستر شدن جنگل ها و تلف شدن صدها جانور وحشی و نایاب مانند یوز و خرس قهوه ای جلوگیری کنند.

خبری از امدادرسانی با بالگرد در ارتفاعات منطقه حفاظت شده خاییز در کهگیلویه بزرگ نیست و نیروهای خودجوش مردمی با شیوه های سنتی به جنگ شعله های آتش رفته اند.

تصاویر دریافتی نشان می دهد که اهالی منطقه با دست خالی و با شاخه‌های درختان مشغول خاموش کردن آتش در این ارتفاعات حفاطت شده هستند و از کمبودها و مشکلات نیز گلایه‌های زیادی دارند.

بنا بگفته بومی های منطقه، کانون شروع آتش سوزی از شهرستان بهبهان در استان خوزستان بوده است.

سید حمزه محقق زاده فرماندار کنونی کهگیلویه با تشریح کامل چگونگی آتش سوزی در منطقه حفاظت شده خاییز، به رسانه ها در دهدشت گفت: آتش سوزی ارتفاعات خاییز از روز دوشنبه در منطقه عشایری گرخواجه در محدوده پُل پادوک شروع و در مرحله اول خاموش شد.

وی با بیان اینکه آتش زدن کاه و کِلش پسماند مزارع از سوی کشاورزان منطقه در منطقه حفاظت شده خاییز، باعث شعله ور شدن دوباره آتش شد، خاطرنشان کرد: تامین بالگرد آب پاش برای اطفاء و هلی برن ضروری است.

فرماندار کهگیلویه از گسترش شعله های آتش در جنگل ها و  مراتع منطقه حفاظت شده خاییز در چند نقطه دیگر هم خبرداد و یادآور شد: شعله های آتش به سرعت در حال گسترش هستند و با وزش بادهای شدید و افزایش دما، مهار آتش‌سوزی از توان نیروها نیز خارج شده است.

بگفته محقق‌زاده، بخشی از آتش سوزی در روستای «چمران» و حوزه استحفاظی شهرستان بهبهان استان خوزستان رخ داده که نیاز به همکاری و کمک آن شهرستان هم هست.

اگرچه محقق زاده در ادامه گفت که تمام امکانات به همراه اکیپ های اداری و مردمی برای اطفای آتش در منطقه حفاظت شده بسیج شده است اما نیروهای خودجوش به رسانه ها می گویند امدادرسانی و پشتیبانی برای خاموش کردن شعله های آتش بسیار ناچیز است.

به گزارش ایلنا، پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده خائیز بلوط (گونه غالب) بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان است.

گونه‌های جانوری منطقه هم شامل کَل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه است.

این منطقه تپه ماهوری، کوهستانی و صخره‌ای با برخورداری از ریزش‌های جوی بین ۲۵۰ تا ۶۷۰ میلی متر در سال و ارتفاع مطلوب از سطح دریا زمینه تولید مثل بسیاری از گونه‌های نادر حیات وحش را فراهم کرده است.

منطقه حفاظت شده خائیز دارای طبیعت گرمسیری بوده و از مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود.

طی سرشماری ۲ مرحله‌ای در سال جاری، زاد و ولد گونه بزکوهی در منطقه حفاظت شده خاییز افزایش چشمگیری یافته است.

منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی بیش از ۳۳ هزار هکتار در سال ۱۳۷۷ به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شد.

این منطقه در فاصله ۱۵ کیلومتری بهبهان است و در حوزه جغرافیایی استان های خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز