استاندار کرمانشاه:
30 هزار میلیارد تومان اعتبار به پروژه راه آهن کرمانشاه-خسروی تخصیص یافت
استاندار کرمانشاه گفت: جهت تسریع در تکمیل پروژ ه استراتژیک راه اهن کرمانشاه – خسروی اعتبار جدیدی معادل 30 هزار میلیارد تومان اختصاص یافت.
به گزارش خبرنگار ایلنا در کرمانشاه، محمدطیب صحرایی ظهر امروز در نشست خبری جمع خبرنگاران اظهار داشت: مرز پرویزخان در ترانزیت کشوری رتبه اول را دارد و این ظرفیت بالا در حوزه ترانزیت نشان میدهد که احداث و بهره برداری از راه آهن کرمانشاه خسروی بسیار ضروری است.
وی در ادامه با اشاره به ۱۲۰ میلیون تن تولیدات صنعتی، ۲۰ میلیون تن تولیدات معدنی و پنج میلیون تن تولیدات کشاورزی در استان گفت: بر این اساس توسعه و گسترش سریع حمل و نقل ریلی برای کرمانشاه بسیار مهم است.
استاندار کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به نزدیکی مرز خسروی به عتبات عالیات، راه اندازی حمل و نقل ریلی ظرفیت خوبی برای جابجایی میلیونها مسافر شرق و مرکز کشور به سمت عتبات عالیات و از طرفی جابجایی مسافران عراقی به سمت مراکز سیاحتی زیارتی و درمانی کشور است.
وی افزود: با توجه به اهمیت این پروژه از همان روزهای اول پیگیر اجرای آن بودیم و در ۱۳ نامه به مسئولین کشوری از جمله شهید جمهور، معاون اول رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی پیگیر تامین اعتبار آن شدیم.
صحرایی گفت: طی یک سال و نیم گذشته تلاشهای بسیاری کردیم که سرشاخههای این پروژه را دوباره فعال کنیم و خوشبختانه این تلاشها جواب داد و راه آهن غرب دوباره از خواب بیدار شد. در این مسیر نمایندگان استان هم تلاش فراوانی کردند که جای تقدیر دارد.
وی در ادامه با بیان اینکه ،روز گذشته خبر بسیار خوبی را دریافت کردیم که اجرای این پروژه را که برای بسیاری از مردم استان به یک آرزو تبدیل شده بود را تحقق میبخشد، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اخیراً موافقت خود را با اختصاص اعتبار از صندوق توسعه ملی به چند پروژه مهم ریلی کشور اعلام کردند و خوشبختانه بر اثر تلاشها و پیگیریهای انجام شده طی یک سال و نیم گذشته، راه آهن کرمانشاه - خسروی هم در لیست این پروژهها قرار گرفت.
صحرایی افزود: بر این اساس ۳۰ هزار میلیارد تومان طی سه سال به پروژه راه آهن کرمانشاه- خسروی تزریق میشود و با این اعتبار طبق برآورد دقیق صورت گرفته پروژه به طور کامل به اتمام میرسد.
وی خاطرنشان کرد: این اعتبارات تخصیص شده و نقد است و نمیتواند در جای دیگری صرف شود، بنابراین دولت بعدی که روی کار میآید اگر اهل کار باشد ظرف سه سال با این اعتبار میتواند پروژه راه آهن کرمانشاه - خسروی را تکمیل میکند.
استاندار کرمانشاه تاکید کرد: اهمیت این اعتبارات در این است که نیازی نیست منتظر تخصیص بمانیم و این اعتبارات تخصیص شده و نقد است و فقط دولتی میخواهد که همت کرده و پروژه را اجرایی کند.
صحرایی طول مسیر راه آهن کرمانشاه - خسروی را ۲۶۳ کیلومتر اعلام و تصریح کرد: این مسیر با شاخههای آنتنی حدود ۳۳۰ کیلومتر ریل گذاری نیاز دارد.
وی با اشاره به وجود یازده تونل در این مسیر گفت: ۹ تونل ساخته شده و تنها دو تونل آن باقی مانده است.
استاندار کرمانشاه در پایان با اشاره به روند پیشرفت پروژه راه آهن در استان اظهار داشت: در حال حاضر پیشرفت پروژه راه آهن کرمانشاه خسروی حدود ۴۰ درصد است.