خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان مرکزی:

کسبه بازار تاریخی اراک برای مرمت این مجموعه 200 میلیارد ریال متعهد شدند

کسبه بازار تاریخی اراک برای مرمت این مجموعه 200 میلیارد ریال متعهد شدند
کد خبر : ۱۵۰۰۱۴۸

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: کسبه و هیئت امنای بازار تاریخی اراک برای مرمت و حفظ این مجموعه تاریخی متعهد به پرداخت 200 میلیارد ریال شدند. مشارکت و هم‌افزایی کسبه بازار اراک در کمک به مرمت و بازسازی این بازار نشان از نگاه بلند صاحبان واقعی این مجموعه فاخر دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود مرادی نراقی در مراسم انعقاد و امضاء تفاهم‌نامه همکاری مشترک و تشکیل شورای راهبردی حفاظت، مرمت و احیای بازار تاریخی اراک، که با حضور قائم مقام میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، افزود: سهم و مسئولیت هر یک از نهادها در این شورا تعیین شده تا بازار احیا و بازسازی شود.

وی با اشاره به اینکه شورای شهر و شهرداری اراک نگاه خوبی به مباحث فرهنگی شهر دارند، ادامه داد: امید است به زودی جشن ثبت جهانی بازار تاریخی اراک برگزار شود. امیدواریم این بازار به زودی به بهترین شکل مرمت شده و میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی، در بهترین حالت خود در بازار تاریخی نمایان شوند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی اظهار داشت: استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای حفاظت و مرمت آثار تاریخی، از سیاست‌های میراث‌فرهنگی است. در این راستا تشکل مجمع خیرین میراث‌فرهنگی در دستور کار قرار گرفته و امروز دفتر مجمع خیرین میراث‌فرهنگی استان راه‌اندازی شده است.

مرادی نراقی به داشته‌های حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی اشاره داشته و تصریح کرد: باید راه گردشگری در این استان باز شود و پای گردشگر را به استان باز کنیم. چرا که این استان تنها در حوزه صنعتی شناخته شده نیست، بلکه اماکن تاریخی ارزشمند و تاریخی فراوانی دارد که باید معرفی شود.

وی بیان داشت: استان مرکزی بعد از استان فارس، به لحلظ تعدد دومین استانی است که آتشکده دارد و این موضوع نشان از قدمت سرزمین آفتاب دارد. در زمان ناصرالدین شاه، نخستین سایت باستان‌شناسی ایران در این استان تشکیل شده است که اهمیت باستانی و میراث‌فرهنگی استان را نشان می‌دهد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی تأکید کرد: در سفر نیم‌روزه قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استان مرکزی از خانه تاریخی محسنی که به ثبت ملی رسیده است نیز در شهر اراک بازدید شد.

مرادی نراقی ابراز داشت: فاز نخست پروژه مرمتی خانه محسنی بر اساس تفاهم‌نامه با بنیاد خیریه محسنی و نظارت عالیه این اداره‌کل آغاز شده است. این مجموعه تاریخی توسط بنیاد فرهنگی و خیریه محسنی در حال مرمت است که تجربه همکاری در این مرمت و بازسازی، باید به سایر شهرهای استان تعمیم داده شود.

وی اضافه کرد: برنامه مرمت حفاظتی و استحکام‌بخشی این خانه تاریخی، با استفاده از اقدامات نوین استحکام‌بخشی و نجات‌بخشی مجموعه که توسط مهندسین مشاور تهیه و تصویب شده، در حال انجام است. در این مرمت تمامی اقدامات مطابق با استانداردهای مرمتی مد نظر قرار گرفته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی در این رابطه گفت: خانه تاریخی محسنی بزرگترین خانه تاریخی استان است. در حال حاضر نزدیک به 5000 مترمربع از این بنای تاریخی باقی‌مانده است که در فرایند احیا و بازسازی قرار دارد.

مرادی نراقی افزود: خانه تاریخی محسنی در شهر اراک دارای یک حیاط اصلی و 5 حیاط اختصاصی است که با بهره‌گیری از روش معماری ایرانی احداث شده است. این اثر تاریخی همچنین دارای تزئینات عمده آجرکاری، کاشیکاری، گچ‌بری و .... است.

وی ادامه داد: امروز همچنین با حضور قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استان، دفتر انجمن خیرین میراث‌فرهنگی استان مرکزی در اراک به بهره‌برداری رسید. امیدواریم با این اقدام بتوانیم زمینه ورود خیرین را در بحث مرمت و احیا آثار تاریخی فراهم ‌کنیم. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز