خبرگزاری کار ایران

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی خبر داد;

کسب رتبه پنجم ثبت آثار ناملموس جهان توسط ایران

کسب رتبه پنجم ثبت آثار ناملموس جهان توسط ایران
کد خبر : ۱۵۰۰۱۲۵

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: ایران موفق شده است در حوزه ثبت میراث ناملموس مانند فرش، تعزیه، شب یلدا، آداب و رسوم از رتبه هفتم به رتبه پنجم دنیا برسد. در سال جاری نیز یک رتبه دیگر صعود خواهیم کرد و به رتبه چهارم خواهیم رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی دارابی در مراسم انعقاد و امضاء تفاهم‌نامه همکاری مشترک و تشکیل شورای راهبردی حفاظت، مرمت و احیای بازار تاریخی اراک، افزود: این موفقیت بسیار ارزشمند است، چرا که ملت ایران شایسته چنین جایگاهی است زیرا تاریخی به قدمت 7000 ساله دارد.

وی ادامه داد: ایران در حوزه ثبت جهانی میراث ملموس نیز جزء 10 کشور نخست دنیا است. 20 سال به دلایل مختلفی از جمله انقلاب و جنگ، نتوانست آثار و آمار میراث ملموس را در یونسکو ثبت کند. اگر در آن 20 سال پرونده جهانی در این حوزه وجود داشت، ایران به عنوان کشور نخست و یا مشترک با ایتالیا معرفی شده بود.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار داشت: وزارت میراث فرهنگی موفق شد، سال گذشته افطاری را به نام جمهوری اسلامی ایران در یونسکو ثبت کند. امروز شب یلدا و افطاری ماه رمضان دیگر متعلق به ایران نیست، بلکه متعلق به سراسر جهان است.

دارابی به ارزش آثار باستانی و تاریخی که نیکان گذشته و پیشینیان برای کشور به یادگار گذاشته‌اند اشاره داشته و تصریح کرد: این آثار قابل افتخار هستند و باید حفظ شوند. دولت هرچه قدر، اعتبار برای احیاء، بازسازی و مرمت آثار تاریخی هزینه کند باز هم نمی‌تواند تمامی آثار تاریخی کشور را حفظ کند.

وی بیان داشت: بنابراین راهی به جز استفاده از ظرفیت مردم و تحقق حضور خیرین در این مسیر وجود ندارد. در کشوری مانند ایتالیا 5000 تشکل و انجمن در حوزه میراث‌فرهنگی برای نگهداری ابنیه تاریخی وجود دارند و فعالیت می‌کنند که باید در کشور ایران نیز این موضوع را پیگیری کنیم.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تأکید کرد: تشکیل انجمن خیریه بناهای تاریخی در استان مرکزی اقدام بزرگی است که این استان آغاز کرده‌ و باید به تمامی کشور بسط داده شود. همه جای ایران، سرای من است اما دنیا بدون ایران و ایران بدون اراک را نمی‌توان تصور کرد.

دارابی ابراز داشت: این اقدام بزرگی که هیئت امنای بازار و خیرین و نهادهای مختلف استان مرکزی برای بازار تاریخی اراک انجام می‌دهند را باید در تمام کشور نهادینه کنیم. در این راستا اهتمام و همدلی بالای مسئولین، مردم و به ویژه هیئت امنا و خیرین بازار تاریخی اراک به وضوح قابل مشاهده است.

وی به ویژگی‌های بازار تاریخی اراک اشاره داشته و اضافه کرد: بازار تاریخی اراک علاوه بر دارا بودن ویژگی‌هایی مانند زندگی، اشتغال و برقراری هم‌زیستی مسالمت‌آمیز، دارای معماری قابل توجه است. وظیفه ماست که آن را مرمت کنیم.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همچنین با اشاره به اینکه استان مرکزی مهد پرورش مفاخر و بزرگان در کشور است، گفت: بیش از 30 درصد مفاخر و مشاهیر ایران به نوعی منصوب به این استان هستند.

در پایان این مراسم، «تفاهم‌نامه همکاری مشترک و تشکیل شورای راهبردی حفاظت، مرمت و احیای بازار تاریخی اراک»، بین استانداری مرکزی، فرمانداری اراک، شهرداری و شورای شهر اراک، اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری این استان و هیئت امنا و خیرین بازار تاریخی اراک در راستای حفاظت، مرمت و احیاء این بازار امضاء شد. همچنین دفتر انجمن خیرین میراث‌فرهنگی استان مرکزی نیز به بهره‌برداری رسید. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز