خبرگزاری کار ایران

ایلنا از گلستان گزارش می دهد،

از ظرفیت های بازارچه مرزی اینچه برون استفاده نشده است

از ظرفیت های بازارچه مرزی اینچه برون استفاده نشده است
کد خبر : ۱۴۹۷۷۶۲

 اینچه برون با ظرفیت‌های بسیار عظیم ولی هنوز مغفول مانده است

استان گلستان عقب ماندگی های بسیار زیادی در زمینه های اقتصادی و گردشگری دارد که مسئولین در سالهای اخیر اقدمات موثری انجام نداده اند. منطقه آزاد اینچه برون، بازارچه مرزی و تجارت چمدانی می تواند اشتغال خوبی در استان و به ویژه برای مرز نشینان ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، بازارچه مرزی گمرک اینچه برون دهه ۷۰ شروع به فعالیت کرد و در سال های اولیه این بازار چه مرزی رونق بسیار خوبی داشت. در سال های اخیر به دلایل ویروس کرونا و سخت گیری های کشور ترکمنستان این بازار چه مرزی دیگر رونقی ندارد.

گلستان به کشور های آسیا میانه دسترسی دارد و منطقه مرزی اینچه‌برون یک منطقه حساس در کشور به شمار می رود. تجار و بازرگانان بارها از دولت های مختلف درخواست کردند که زیر ساخت ها در این منطقه را تکمیل کنند. ولی دولت ها تاکنون توجه خاصی به این موضوع نکرده اند.

اینچه‌برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی‌برون است و در سال های اخیر تردد مسافر و تجارت چمدانی از مرز اینچه‌برون ممنوع شده و بسیاری از شغل ها از بین رفته است.

موقعیت مناسب گلستان در زمینه دریایی، ریلی، جاده‌ای و هوایی در سالهای اخیر بسیار مورد توجه تولیدکنندگان بزرگ اقتصادی جهان بوده‌ است. کریدور شمال-جنوب بخشی از آن از استان گلستان می‌گذرد.

به گفته کارشناسان اقتصادی تجارت چمدانی باید دوباره از سرگرفته شود چرا که منجر به رونق اشتغال می‌شود. بازارچه مرزی اینچه برون گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. از تجارت چمدانی و بازارچه مرزی می توان  در راستای توسعه گردشگری گلستان استفاده کرد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: متاسفانه هنوز از ظرفیت بازارچه مرزی اینچه برون برای ایجاد شغل به خوبی استفاده نشده است. نبود زیرساخت‌های لازم برای حضور مسافران و سخت گیری‌هایی که از سوی کشور همسایه می شود مشکلات را دو چندان کرده است.

رمضانعلی سنگدوینی ادامه داد: بنده در طی چهار سال اخیر برای رفع مشکلات بازارچه مرزی پیگیری های انجام داده ام و از مسئولان مربوطه می خواهیم که برای رفع مشکل این بازارچه مرزی مهم اقداماتی انجام دهند.

وی افزود: تجارت چمدانی در مرز اینچه برون دوباره باید راه اندازی شود و مزیت اصلی این تجارت برای افراد، قابلیت کسب سود و درآمد اضافی است. با وجود تجارت چمدانی شاهد اشتغال خوبی در بین مرز نشینان خواهیم بود.

وی بیان کرد: گلستان با کشور ترکمنستان هم مرز است و در مسیر ترانزیت کالا به کشورهای عضو سی آی اس قرار گرفته است. سالانه بیش از پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می شود که می توانیم این محصولات استان را به کشورهای همسایه صادر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: استان گلستان سه مرز زمینی، هوایی و دریایی دارد. ولی هنوز زیر ساخت ها برای صادرات کامل نیست و تجار و بازرگانان دچار مشکل هستند. فعالان اقتصادی و مجمع نمایندگان بارها از دولت سیزدهم درخواست کردند که زیر ساخت‌های صادرات را آماده کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان هم در ادامه با اشاره به احیای فعالیت های مرزی پایانه اینچه برون بعد از محدودیت های ایام کرونا، گفت: در حال حاضر با سیاست ها و دیپلماسی‌های دولت سیزدهم متوسط تردد روزانه ناوگان در این مرز از 74 ناوگان در سال 1401 به 97 ناوگان در سال 1402 رسیده است.

عادل مصدقی با بیان رونق اقتصادی و اجتماعی مرز و پایانه مرزی اینچه برون، ادامه داد: از سیاست های سازمانی دیگر برای توسعه فعالیت های این مرز، احیای تبادلات مسافری است که هم اینک در حال تعمیر و بازسازی ساختمان اداری و مسافری پایانه هستیم.

به گفته وی، در سال گذشته 34 هزار تردد از پایانه مرزی اینچه برون نیز انجام شد که نسبت به مدت مشابه رشد 29 درصد را نشان می دهد که این آمارها بیانگر این است که موقعیت استراتژیک گلستان؛ آن را بعنوان یکی از استان های مهم در حمل و نقل بین المللی و تجارت خارجی معرفی کرده است.

وی با بیان گستردگی شبکه راه های استان، تصریح کرد: طی مذاکرات انجام شده با پیمانکاران ایرانی، مسیرهای اینچه برون در خاک ایران در حال تکمیل است و برای توسعه شبکه جاده ای این مرز برای ناوگان کشورهای ترکیه، آلمان و سوئیس هم اتفاقات خوبی را شاهدیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان افزود: با ارائه تجهیزات لجستیکی در منطقه آزاد اینچه برون بخصوص در بخش کشاورزی و صنعت پتروشیمی آینده خوبی برای این پایانه مرزی رقم خواهد خورد. برای بازاریابی و معرفی ظرفیت های استان نیز، تیمی اقتصادی از روسیه وارد استان شده و طی بازدید از اینچه برون؛ اقدامات تجاری بویژه برای کشور قزاقستان در حال پیگیری است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز