خبرگزاری کار ایران

سخنگوی شوای نگهبان:

شورای نگهبان از آرای مردم صیانت می‌کند/باید از رفتار شبهه ناک پرهیز کنیم

شورای نگهبان از آرای مردم صیانت می‌کند/باید از رفتار شبهه ناک پرهیز کنیم
کد خبر : ۱۴۹۶۲۴۶

سخنگوی شورای نگهبان گفت: این اطمینان را می‌دهیم که شورای نگهبان آراء مردم را بسیار مهم می‌شمارد و از آن صیانت می‌کند. هر کدام از ما سلیقه ای داریم. به هیچ عنوان نباید رفتاری داشته باشیم که دیگران بدانند کاندیدای مورد نظر ما کیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، هادی طحان‌نظیف در همایش شبکه نظارت بر انتخابات که در سالن جلسات دانشگاه فرهنگیان استان قزوین برگزار شد اظهار کرد: می‌شود در برهه کوتاهی خدمت کرد و به اندازه سال ها خاطره ساخت مثل خاطره ما از شهید رجایی که هنوز هم الگو قرار می‌گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: شورای نگهبان با افتخار با شبکه حدود ٣٠٠ هزار نفری رابطه دارد که هیچ کدام در استخدام ما نیستند ولی با دغدغه و دلسوزی فعالیت می‌کنند و این از افتخارات نظام اسلامی است که انتخابات در حوزه اجرا و نظارت توسط مردم انجام می‌شود، از افتخارات نظام اسلامی این است که شورای نگهبان از مدافعان حریم مردم سالاری دینی است.

وی بیان کرد: ما برهه خاص و ویژه‌ای را سپری می‌کنیم که با اتفاقات رخ داده انتخابات پیش از موعد را تجربه می‌کنیم و این اتفاق ساده ای نیست چرا که از هر جهت به موضوع نگاه کنیم ویژه بودن آن را می‌بینم و نشان دهنده قوت نظام سیاسی ما است که رئیس جمهور کشور در این اتفاق به شهادت می‌رسند و همه چیز طبق روال عادی در حال سپری شدن است، همه این روند به معنای قوت نظام سیاسی ما است.

سخنگوی شورای نگهبان مطرح کرد: اگر از لحاظ قانونی به موضوع نگاه کنیم می‌بینیم اصل ١٣١ قانون اساسی چنین روزهایی را پیش بینی کرده و با تمام حساسیت ها و دقت‌ها چرخه کشور در جریان است.

وی عنوان کرد: از یک نکته نباید غفلت کرد که رهبر فرزانه انقلاب چند جمله در ساعات ابتدایی اتفاق پیش آمده داشتند و همه مسئولیت را محکم و استوار کرد و  با همان دیدگاه کار به روال قانونی در حال انجام است و این هم از نقاط قوت نظام سیاسی ما است که بعضی نمی خواهند ما این نقاط را ببینیم و جاهایی هم روند را عکس نشان می دهند.

این مسئول گفت: ثبت نام نامزدها برای ریاست جمهوری در ۵ روز انجام شد و ساماندهی جدیدی هم داشتیم که طبق رهنمودهای رهبر انقلاب در خصوص انتخابات که در سال ١٣٩۵ ابلاغ کرده بودند و برای مثال خواستار این موضوع شده بودن. که مسائل کیفی مصداق کمی بگیرند اقدام شد.

وی یادآور شد: با انجام این فرامین تعداد ثبت نام شده‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یافت برای مثال از تعداد ۱۳۹۶ نفر ثبت نامی در سال ۹۶ به ثبت نام حدود ۸۰ نفر در سال جاری رسیدیم و کار انتخابات گام به گام در حال انجام است تا در ٨ تیر انتخاباتی شکوهمند داشته باشیم.

طحان نظیف در خصوص وظیفه ای که به عهده شبکه نظارت است بیان کرد: صیانت از آرا مردم وظیفه مهمی است و ما این اطمینان را می‌دهیم که شورای نگهبان آراء مردم را بسیار مهم می‌شمارد و این آرا نه تنها یک رای که اراده تک تک افراد است و ما افتخار می کنیم در نظامی هستیم که این حد از پایمردی به ارا مردم وجود دارد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان مطرح کرد: هر انتخابات یک ورق زرین و یک برگه حماسه است، تجربه یک برهه‌هایی از تاریخ کشور به دلسوزان نظام این را ثابت می کند که باید از هر حرکتی که زمینه سو استفاده باشد پرهیز کرد و این پرهیز برای ناظران انتخابات که ضامن سلامتند از همه مهم تر است.

وی گفت: هر کدام از ما سلیقه ای داریم ولی کجای این موضوع برای ما و شما ایراد دارد؟ این نقطه که سایرین از این دیدگاه مطلع شوند، من و شما که پذیرفته‌ایم انتخابات نقش ایفا کنیم به هیچ عنوان نباید رفتاری داشته باشیم که دیگران بدانند کاندیدای مورد نظر ما کیست.

این مسئول با بیان اینکه، سنگ بنای تمدن نوین اسلامی، به حاکمیت برمی‌گردد، اظهار کرد: این است که نظام دینی پذیرفته که حاکمیت از آن خدا است  و حاکمیت بر زندگی اجتماعی را انسان خود رقم می زند.

رأی حق الناسی است که به هیچ دلیل نمی‌شود آن را سلب کرد  و اگر کسی امانتدار است نباید این حق را بگیرد و این نگاه متعالی و انسان ساز برآمده از باور به مردم سالاری دینی است.

وی مطرح کرد: انتخابات را بایدفارغ از انتخاب یک شخص ببینید، خیلی ها در عالم چشم به این نظام سیاسی دارند؛ ملتی که بر مبنای بیانیه گام دوم مسیری طی می کند هم مورد توجه جهان است و این مسئله هم باید مورد توجه باشد که الگو نظام انتخاباتی چیست و دلایل نامزدها برای حضور در انتخابات چیست و شرایط قانونی نامزد برای ثبت نام چیست و کارها چطور در حال پیش رفتن است و مردم در چه سطحی مشارکت می‌کنند، دنیا به این روند نگاه میکند لذا همه رفتار ها معنا پیدا می‌کند.

طحان نظیف تاکید کرد: بنده و شما که پذیرفتیم به عنوان ناظر انجام وظیفه کنیم باید به گونه ای عمل کنیم که نشان دهد آرا تک تک افراد برای مان مهم است، تا کنون چنین بوده و باید از رفتار شبهه ناک پرهیز کنیم و به فضل خدا چنین هستیم ‌ و چیزی که در ادبیات ما است این نکته است که رای حق الناس است و در عمل ما هم باید عیان باشد.

وی با تاکید بر امر مشارکت گفت: میبینم که رهبر معظم انقلاب چقدر در این خصوص صحبت می کنند، این امر برای ما اهمیت دارد و نباید ساده از کنار آن عبور کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز