خبرگزاری کار ایران

سخنگوی ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در استان قزوین:

باید از فرصت‌های فراهم شده برای تحول، حداکثر استفاده را کرد/ جبهه اصلاحات علیرغم نابرابری‌ها به میدان آمد

باید از فرصت‌های فراهم شده برای تحول، حداکثر استفاده را کرد/ جبهه اصلاحات علیرغم نابرابری‌ها به میدان آمد
کد خبر : ۱۴۹۶۲۲۶

سخنگوی ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در استان قزوین گفت: برای کسانی که دلسرد شده و قهر کرده‌اند احترام می‌گذارم، اما آن‌ها را به آموزه‌های امر سیاست ارجاع می‌دهم که براساس آن در تحولات سیاسی باید از فرصت‌هایی که برای تحول ایران، مثبت است حداکثر استفاده را ببریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، فرهاد درویشی در نشست خبری که امروز برگزار شد، گفت: ما ایام عید قربان و عید غدیر را گرامی می‌داریم و معتقدیم انقلاب اسلامی بر مبنای آرمان‌ها و دیدگاه‌های امیر مومنان شکل گرفته است.

سخنگوی ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در استان قزوین ادامه داد: جریان اصلاح و تحول‌خواه در کشور که بخش قابل توجهی از اکثریت جامعه ایران را نمایندگی می‌کند در انتخابات مجلس در اسفند گذشته و انتخابات سال 1400 به طور پررنگ حضور پیدا نکردند و دلیل عدم مشارکت آن‌ها نیز به علت این بود که انتخابات را معنادار نمی‌دانستند، انتخابات معنادار چند ویژگی دارد از جمله اینکه آزاد است و افرادی که به‌عنوان نامزد و رای دهنده از آن برخوردارند و طبق قانون بتوانند نقش ایفا کنند.

انتخابات مستلزم فضای رقابتی است

این استاد دانشگاه ادامه داد: در انتخاباتی که سالم باشد، انتظار می‌رود در آن تقلب صورت نگیرد، انتخابات منصفانه که نامزدها بتوانند عادلانه از امکانات کشور برخوردار شوند و مهمترین شاخص اینکه رقابتی باشد و مردم که می‌آیند پای صندوق هر کدام به گونه‌ای نماینده مطالبات خود را بین نامزدها ببینند، در صورت متفاوت بودن نامزدها می‌توانیم بگوییم وضع رقابتی است.

وی بیان کرد: پس از اینکه حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور رخ داد و متاسفانه رئیس جمهور و جمعی از چهره‌های تاثیرگذار کشور را در آن از دست دادیم که این رویداد را تسلیت می گوییم، بعد از آن با موضوع انتخاب دولت جدید رو به رو شدیم و جریان اصلاحات هم باید موضع خود را مشخص می‌کرد بر این اساس جبهه اصلاحات که متشکل از بیش از 30 حزب مجلس و تعداد قابل توجهی شخصیت سیاسی کشور هستند، جلساتی را با توجه به راهبرد خود نسبت به انتخابات ریاست جمهوری برگزار کردند.

درویشی ادامه داد: جبهه اصلاحات در اسفند سال گذشته به دلیل اینکه شاهد رقابت در عرصه انتخابات نبوده و شاهد سیاست‌های انحصار طلبانه بودیم و نیز به این علت که شور و شوقی در عموم مردم نبود راهبرد خود که عدم شرکت بود را اعلام کردند و رهبر معنوی این جریان که آقای خاتمی هستند اعلام کردند که در این انتخابات شرکت نمی‌کنند.

وی بیان کرد: در انتخابات پیش رو جبهه اصلاحات به این نتیجه رسید که برای انتخابات افرادی را به‌عنوان نامزدهایی که مورد تایید جبهه اصلاحات باشد معرفی کند، در آن زمان قرار بر این بود که اگر این نامزدها توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شوند ما در انتخابات شرکت می‌کنیم چون احساس می‌کنیم نماینده‌ای بین کاندیداها داریم اما اگر این اتفاق رخ نداد و نامزدهای ما رد صلاحیت شوند چاره‌ای جز عدم مشارکت نداریم.

تایید صلاحیت یک چهره اصلاح طلب نشان دهنده تغییر سیاست‌های حاکمیت بود

سخنگوی ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در استان قزوین با اشاره به سیل شرکت کنندگان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری گفت: سه چهره مورد حمایت جبهه اصلاحات شامل آقایان آخوندی، جهانگیری و پزشکیان بودند که در نهایت پزشکیان مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت.

وی ادامه داد: جریان اصلاحات از اینکه یکی از سه نامزد تایید شده بود استقبال کرد و اعلام کرد که به طور گسترده در انتخابات شرکت می‌کند و در حقیقت تایید صلاحیت یکی از چهره‌های اصلاح طلب از علائم تغییر سیاست‌های حاکمیت بود.

درویشی بیان کرد: جبهه اصلاحات استان قزوین هم سابقه دیرینه‌ای دارد و زمانی که نمایندگانی داشته در انتخابات مختلف حضور داشت، در این انتخابات هم وارد عرصه شد و از سوی ستاد مرکزی جبهه با مشورتی که شده بود آقای محمد علیخانی که جزء تیم شورای سیاست‌گذاری آقای پزشکیان است مسئولیت ستاد را به عهده گرفت.

وی ادامه داد: بلافاصله جلسات این ستاد در سطح استان برگزار شد و ستادهای فرعی خود را در سطح مرکز استان و شهرستان‌ها و روستاها فعال کرد.

در اسفند سال گذشته به دو دلیل در انتخابات شرکت نکردیم

وی در پاسخ به این سوال که چهره‌هایی که امروز در ستاد انتخاباتی دکتر پزشکیان فعالیت می‌کنند و در انتخابات مجلس هم کاندیدا شده بودند، آیا آن‌ها مورد تایید جبهه اصلاحات نبود که از انتخابات مجلس حمایت نکردید؟ آیا در بدنه جریان اصلاح‌طلبی در استان قزوین شکافی وجود دارد؟ بیان کرد: درباره این که اصلاح طلب‌ها یک استاندارد دوگانه دارند، باید گفت اتفاقا بر اساس همان معیارها که مطرح شد ما اعلام می‌کنیم که در انتخاباتی شرکت می‌کنیم یا شرکت نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: اصولا شرکت کردن یا شرکت نکردن در انتخابات یک حق طبیعی است، مشارکت سیاسی صرفا شرکت کردن در انتخابات نیست، خود شرکت نکردن هم یک نوع مشارکت سیاسی است اما اینکه شاخص‌ها چیست؟ در راهبرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان در سال 1402 اعلام شد که به دو دلیل در انتخابات شرکت نمی‌کنیم اول تداوم سیاست‌های انحصار طلبانه که مانع از این خواهد شد که ما نمایندگان اصیل خود را در انتخابات داشته باشیم و دوم قهر و بی تفاوتی که مردم نسبت به این انتخابات داشتند.

وی گفت: در انتخابات 1402 گفته شد ما توصیه‌ای برای شرکت یا عدم شرکت یا نامزد شدن افراد نداریم چون فضا را یک فضای رقابتی نمی‌بینیم و علائمی هم از سوی حاکمیت مشاهده نمی‌کنیم که می‌خواهد یک انتخابات رقابتی برگزار کند و این اتفاق هم افتاد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب عنوان کرد: درباره چرایی این موضوع که چرا از برخی افراد که به نوعی از جز اصلاح‌طلبان شناخته می‌شوند حمایت نمی‌کنند باید گفت جبهه اصلاحات قزوین هم  پیرو جبهه اصلاحات کل کشور است و از راهبرد کلان تبعیت می‌کند، طبیعی بود اگر بخواهد در انتخابات شرکت کند نامزدهای خود را معرفی می‌کند و اگر آن نامزدها را تایید صلاحیت می‌کردند در انتخابات شرکت می‌کرد.

وی تاکید کرد: جبهه قرار نیست دنباله رو شورای نگهبان و شوراهای نظارتی در استان‌ها باشد، اگر شورای نگهبان تایید صلاحیت می‌کند چرا چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان را تایید صلاحت نمی‌کند، ما قرار نیست دنباله رو سیاست شورای نگهبان یا وزارت کشور باشیم.

جبهه اصلاحات در  انتخاباتی شرکت می‌کند که معنادار و رقابتی باشد

سخنگوی ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در استان قزوین  عنوان کرد: تفاوت ما با کسانی که می‌گویند تحت هر شرایطی باید در انتخابات شرکت کنیم این است که جبهه اصلاحات در انتخاباتی شرکت می‌کند که معنادار، رقابتی و دارای اصالت در چهره‌ها باشد.

وی ادامه داد: تحولاتی که رخ می‌دهد موجب می‌شود ما به طور پویا سیاست‌های جدیدی را اتخاد کنیم، ما در سال 96 از آقای روحانی حمایت کردیم که یک چهره اصولگرای معتدل بود و با توجه به این اقدام ما گفتیم در انتخاباتی مشارکت می‌کنیم که یک چهره اصلاحاتی شناسنامه‌دار به طور مشخص در آن حضور داشته باشد.

جبهه اصلاحات علی‌رغم نابرابری‌ها به میدان آمد

درویشی تاکید کرد: من تعارض و پارادوکسی نمی‌بینم، هر جریان سیاسی را باید اجازه داد با تحلیلی که از شرایط دارد راهبرد خود را انتخاب نماید، ما همین که می‌بینیم اندک گشایشی از سوی حاکمیت اعمال شد جبهه اصلاحات آمدند و برادری خود را ثابت کردند و علی رغم نابرابری‌هایی که دیدند به میدان آمده‌اند و شما باید از مشارکتی که جریان تحول خواه و جریان اصلاح طلب از خود نشان داده استقبال کنید، مگر اینکه بدبینانه نگاه کنیم و بگوییم این مشارکت حداکثری یک شعار است و وقتی قرار است عملیاتی شود احساس نگرانی می‌کنند و بگویند نکند این مشارکت حد اکثری باعث کنار رفتن نامزدهای ما شود.

بین چهره‌های اصلاحات شکاف وجود ندارد

وی یادآور شد: بین چهره‌های اصلاحات شکاف وجود ندارد، تفاوت جبهه اصلاحات با سایر گروه‌های سیاسی، تکثر دیدگاها است، ما این را شکاف نمی‌بینیم.

سخنگوی ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در استان قزوین  ادامه داد: اگر کسی از این جمع با دلایلی نخواهد یا بخواهد در انتخابات نقش آفرینی کند این تصمیم را نباید پای جبهه اصلاحات گذاشت، جبهه اصلاحات مشخصات دارد، افرادی که زندانی سیاسی هستند و به‌عنوان اصلاح‌طلب آن‌ها را می‌شناسیم مانند آقای میرحسین موسوی، آقای کروبی، خانم رهنورد همه جزء رهبران اصلاحات هستند اما دیدگاه‌های مختلف هم وجود دارد، اما برای جبهه اصلاحات اصل خرد جمعی است.

وی عنوان کرد: حالا ممکن است یک زندانی سیاسی داشته باشیم که بگوید در انتخابات شرکت کنید یا نکنید، با این حال باید بگوییم هنوز فرصت باقی است و انشاالله همه چهره‌ها تا پایان فرصت پای صندوق‌های رای می‌آیند.

جبهه اصلاحات به تصمیم جمعی معتقد است

نماینده خبرگزاری فارس این سوال را طرح کرد که: دو نفر از چهره‌هایی که امروز در ستاد دکتر پزشکیان فعالیت می‌کنند در انتخابات مجلس کاندیدا شده بودند و در طیف اصلاح‌طلب شناسنامه‌دار قرار می‌گیرند، چرا از آن‌ها حمایت نشده است؟"

 درویشی در پاسخ به این پرسش گفت: جبهه اصلاحات معتقد به تصمیمات جمعی است، اگر جبهه اصلاحات استان قزوین اعلام می‌کرد که ما در انتخابات شرکت می‌کنیم و دوستان را معرفی کرد برای نامزدی و از بین نامزدها کسی را اعلام می‌کرد حتما حمایت می‌کرد اما اگر حرکت‌های فردی صورت بگیرد بر اساس سیاست‌های شخصی بوده و جبهه اصلاحات لزوما نباید به دنبال آن سیاست‌ها برود.

نماینده کانال تلگرامی قزوین تایمز در این نشست خبری مطرح کرد: ما روزی به آقای خاتمی رای دادیم و یک روز از ایشان گذشتیم، روزی که گفتند رئیس جمهور تنها یک تدارکچی است، آیا به نظر شما اقای پزشکیان به اندازه اقای خاتمی می‌تواند تاثیرگذار باشد؟ با توجه به اینکه خیلی‌ها نیز آقای پزشکیان را یک اصلاح‌طلب کامل نمی‌دانند.

سخنگوی ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در استان قزوین در این باره گفت: صحبتی که به آقای خاتمی منتسب می‌کنند درست نیست، او می‌گوید برخی می‌خواهند رئیس جمهور یک تدارکاتچی باشد، نگفته‌اند هست.

وی ادامه داد: چطور ممکن است او نادیده بگیرد که از منظر قانون اساسی رئیس جمهور دومین فرد این کشور است و در سطح نظام بین‌الملل اولین فرد برشمرده می‌شود.

درویشی عنوان کرد: رئیس جمهور به طور مستقیم یا غیرمستقیم نزدیک به 100 هزار نفر از مدیران ارشد کشور را انتخاب می‌کند، از وزرا تا معاونین تا استانداران فرمانداران و بخش‌داران؛ روسای دانشگاه‌ها و ادارات عدد بزرگی است، آیا این افراد منشا اثر در سیاست‌های کشور نیستند که بگوییم رئیس جمهور یک کار تدارکچی را انجام می‌دهد؟

در هر دوره‌ای برای رئیس جمهور محدودیت‌هایی وجود دارد

وی ادامه داد: در هر دوره‌ای برای رئیس جمهور محدودیت‌هایی ایجاد می‌شود و ما هم اعتقاد داریم برخی نهادها که در امر سیاست نباید دخالت بکنند باید سر کار خود برگردند.

سخنگوی ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در استان قزوین بیان کرد: ما در سیاست معتقدیم در امر سیاست باید به ممکن‌ها توجه داشت، باید به مسائل به طور نسبی نگاه کرد، آقای پرشکیان در این نظام سیاسی مسئولیت‌های مختلفی داشته است.

وی ادامه داد: یک دوره چندین ساله رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین بوده، یک دوره وزیر بهداشت و درمان آقای خاتمی بوده و 5 دوره نماینده مردم تبریز بوده و یک فرد سیاسی شناخته شده است و رزومه، شناسنامه و گرایشات سیاسی با جریان اصلاح‌طلبی بوده است.

این مسئول تصریح کرد: گرچه یک فرد تشکیلاتی و حزبی نبوده اما با جریان همخوانی داشته، در موضوعات مختلف نگاه‌های مختلف داشته اگر در هر زمان مسئولیتی داشته و باید موضع‌گیری می‌کرده ولی نکرده، اگر یک نگاه تحولی به افراد داشته باشیم قابل تحلیل است.

 

پزشکیان به دنبال کاهش منازعات سیاسی است

نماینده خبرگزاری خبرآنلاین در این جلسه پرسید: مهمترین دلیلی که آقای پزشکیان را از سایر کاندیداها متمایز می‌کند چیست؟ چه استدلالی برای افرادی که می‌خواهید پای صندوق رای بیایند دارید و عملکرد ستاد آقای پزشکیان در قزوین و کشور برای حضور مردم پای صندوق‌های رای را چطور ارزیابی می‌کنید؟

 درویشی در پاسخ به این سوالات گفت: پزشکیان نماینده یک تفکر، مطالبات و خواسته‌هایی است و 5 نفر دیگر شاخه‌هایی از یک گفتمان و جریان سیاسی هستند و به صورت اختصاصی نمی‌خواهم در مورد این 5 نفر حرف بزنم اما هر کس که اندک اطلاعاتی در مورد آرایش سیاسی داخل ایران داشته باشد می‌دانند آن 5 نفر به نوعی متعلق به اصولگرایان و حافظان وضع موجود هستند.

وی ادامه داد: اینکه می‌بینید در مناظرات مواضعی می‌گیرند که خودشان را به‌عنوان مخالف وضع موجود معرفی کنند روند دیگری است، طبیعی است که چهره‌هایی که می‌گویند می‌خواهند بگویند ما وارث دولت آقای رئیسی هستیم و از طرفی می‌گویند این 40 سال همه چیز خوب نبوده تعارضی است که وجود دارد.

سخنگوی ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در استان قزوین عنوان کرد: به هر حال دولت آقای پزشکیان با شعارهایی که مطرح کرده می‌تواند در  4 محور پیگیری کرد، اول عدالت خواهی، تحول در روابط بین‌الملل، دولت کارآمد و توانمند که حکمرانی را به سمت مبتنی بر تجارب بشری باشد، براساس تعامل و توافق به دنبال کاهش منازعات سیاسی باشیم که مردم بهره بیشتری ببرند.

صرف قهر کردن با صندوق رای نمی‌تواند مسایل را پیش ببرد

وی بیان کرد: در مورد کسانی که قهر کرده‌اند با اینکه به آن‌ها احترام می‌گذارم، ارجاع می‌دهم به آموزه‌های امر سیاست که ما در تحولات سیاسی باید در رویدادها از فرصت‌هایی که برای تحول ایران مثبت است حداکثر استفاده را ببریم.

درویشی ادامه داد: در این چند روز که فضا انتخاباتی شده شاهد آب شدن انجماد هستیم و هر قدر جلوتر می‌رویم فضا مردم بیشتری را جلب می‌کند و امیدواریم که افراد دیگر هم به این مسابقه بپیوندند، در این روزها که با افراد ارتباط می‌گیرم افرادی را می‌بینیم که بعد از مسائل سیاسی از سال 88 کنار رفته و قهر کرده بودند ولی الان احساس رسالت کرده‌اند و معتقدند فقط قهر کردن نمی‌تواند جواب بدهد و این شاید خواسته حاکمیت و بخشی از جریان تندرو باشد که مردم در انتخابات حضور داشته باشند که آن‌ها بتوانند سیاست‌های خود را پیش ببرند.

وی گفت: در مورد عملکرد اصلاح‌طلبان در استان قزوین باید بعد از انتخابات صحبت کرد، در انتخابات سال 92 و سال 96 نمایندگان اصلاح‌طلبان 700 هزار رای در استان داشته و با وجود همه ناملایمات به دلیل دلسردی این هدفگ‌ذاری را کرده‌ایم که انشاالله نماینده اصلاح‌طلب‌ها در استان قزوین بتواند یک رقم 600 تا 700 هزارتایی رای را بیاورد.

امیدواریم شاهد مشارکت بالای 60 درصد باشیم

یکی از خبرنگاران آزاد سوال کرد: جریان اصلاحات چگونه می‌تواند تنور انتخابات را گرم کند؟ آیا جریان اصلاحات در صورت انتخاب شدن آقای پزشکیان به دنبال بر مسند نشاندن متخصصین است؟

درویشی در پاسخ به این سوال بیان کرد: اصلاح‌طلبان وارد میدان شده‌اند اما اینکه ما تا چه اندازه می‌توانیم مردمی که قهر کرده‌اند و دلسردند و شاهد بی‌احترامی و ناملایمتی بوده‌اند را آشتی بدهیم کار دشواری است.

وی ادامه داد: به طور طبیعی باید از پاییز قبل انتخابات فعالیت‌های انتخاباتی و فضاسازی آغاز می‌شد ولی امروز ما یک فرصت 50 روزه داشته‌ایم و ممکن است سخت باشد، ولی امیدواریم انتخاباتی که در پیش داریم فاصله معنا داری با انتخابات قبلی خواهد داشت اما اینکه رقمی مانند سال 88 یا 96 باشد مقداری انتظار به جایی نیست.

سخنگوی ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در استان قزوین گفت: حاکمیت با عمل باید نشان دهد به دنبال تغییر در سیاست‌ها است، امیدواریم حداقل شاهد مشارکت 60 تا 65 درصدی باشیم و در دوره بعدی قول 75 درصد به بالا را بدهیم.

به دنبال تغییر ساختارها و سیاست‌ها هستیم

وی عنوان کرد: اما درباره اینکه آیا بر اساس نگاه کارشناسانه آقای پرشکیان شاهد مدیران شایسته هستیم یا خیر؛ انتظار نداریم آدم‌ها عوض شوند، در امر سیاسی عوض کردن آدم‌ها کمترین کار است بلکه سیاست‌ها و ساختارها باید تغییر پیدا کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: ما هم به دنبال تغییر افراد و به دنبال تغییر سیاست‌ها و هم به دنبال پاسخگویی به مطالبات اکثریت مردم تغییر ساختارها هستیم .

درویشی گفت: در سیستم زمانبندی تغییر افراد با دولت‌ها سریع اتفاق می‌افتد، سیاست‌ها زمان بیشتری نیاز دارد؛ اما با نگاه تعاملی دکتر پزشکیان امیدواریم در تغییر سیاست‌ها هم سرعت خوبی حاکم باشد و ساختارها هم تغییر کنند.

جذب شایسته‌ترین افراد مد نظر است

وی بیان کرد: تلاش این خواهد بود که شایسته‌ترین افراد بر مناصب قرار بگیرند، کارشناس‌گرایی یک اصل اساسی است ولی خیلی جاها به لحاظ قانونی ممکن است برای تصدی یک پست دست مدیر بسته باشد.

درویشی ادامه داد: هم‌اکنون در قوانین باید برای مناصب مختلف از جایگاه‌های مختلف استعلام شود، ولی ما اعتقادمان این است که با وجود همین فیلترها شایستگان بر سر کار نیستند.

وی خاطرنشان کرد:  در ابتدای انقلاب دعوا بین تخصص و تعهد بود ولی الان نیست و فقط بین وفاداری، تخصص و تعهد است، خیلی از این وفاداری‌ها هم ریاکارانه و در راستای اهداف شخصی است و در همه جای دنیا شاهد لابی‌گری‌ها هستیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز