خبرگزاری کار ایران

در اطلاعیه‌ای از سوی مدیریت بحران استان مرکزی اعلام شد:

عملیات شبانه‌روزی برای یافتن 2 مفقود باقی‌مانده حادثه معدن شازند ادامه دارد

عملیات شبانه‌روزی برای یافتن 2 مفقود باقی‌مانده حادثه معدن شازند ادامه دارد
کد خبر : ۱۴۹۵۵۴۶

مدیریت بحران استان مرکزی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که عملیات شبانه‌روزی و بی‌وقفه برای یافتن 2 مفقود باقی‌مانده حادثه معدن شازند همچنان ادامه دارد. در پی گزارش وقوع حادثه در معدن شماره 5 شن و ماسه شازند، حوالی ساعت 10 صبح روز یکشنبه 27 خرداد ماه سال 1403، بلافاصله عوامل امدادی به محل اعزام شدند و در دقایق نخستین جلسه ستاد مدیریت بحران استان با حضور استاندار مرکزی در محل تشکیل شد.

در این اطلاعیه که نسخه‌ای از آن عصر سه‌شنبه در اختیار ایلنا قرار گرفت، آمده است: بنابر اظهارات شاهدان حاضر در صحنه، 4 نفر شامل 2 راننده بیل مکانیکی و 2 راننده کمپرسی در این حادثه زیر آوار محبوس شدند که با استفاده از تجهیزات فلزیاب و سگ‌های تجسس، عملیات جستجو برای یافتن مفقودشدگان آغاز شد. با تلاش امدادگران، عصر همان روز پیکر 2 نفر از مفقودشدگان پیدا شد. با وجود حجم بسیار سنگین آوار، عملیات جستجو برای پیداکردن 2 نفرِ باقی‌مانده بدون وقفه ادامه دارد. همچنین به دستور استاندار مرکزی اعزام ماشین‌آلات و تیم‌های امداد و نجات به منظور تسریع در عملیات آواربرداری انجام شده است.

بر خلاف برخی ادعاهای واهی، هیچ جَوّ امنیتی در منطقه وجود ندارد و با توجه به احتمال ریزش مجدد که صبح دوشنبه نیز اتفاق افتاد، عوامل انتظامی حسب وظیفه به منظور حفظ سلامت حاضرین در صحنه از ورود افراد غیر مسئول به‌جز عوامل امدادی به نزدیکی محل ریزش، ممانعت می‌کنند. بنابر اظهار نظر کارشناسان، این حادثه در نوع خود در کشور نادر است و ریزش مجدد بخشی از دیواره‌های معدن، برای ادامه کار محدودیت ایجاد کرده است. حتی چند نفر از امدادگران مجروح شدند.

بلافاصله پس از این حادثه، خانواده‌های مفقودین که در محل حادثه حضور پیدا کرده بودند در چادرهای هلال احمر اسکان داده شدند و شاهد عملیات امداد هستند. حتی برخی از اعضای خانواده‌های مفقودین در گروه‌های عملیاتی حضور دارند. خانواده‌های مفقودین با سعه‌صدر بر اولویت سلامت و امنیت امدادگران تأکید کردند. در راستای احقاق حقوق آسیب‌دیدگان، بهره‌بردار معدن در ساعت نخستین حادثه با دستور قضایی بازداشت شده است. همچنین ضمن بررسی ابعاد حادثه با حضور کارشناسان ذی‌ربط، شناسایی مقصرین نیز از مسیر قانونی در دستور کار قرار دارد.

در همان ساعات نخستین حادثه احمد وحیدی وزیر کشور طی تماس تلفنی با استاندار مرکزی جویای آخرین وضعیت حادثه شد و دستورات لازم را صادر کرد. همچنین محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری نیز با پیگیری آخرین وضعیت حادثه ضمن تأکید بر بسیج امکانات تمامی دستگاه‌های امدادی و فنی و مهندسی، بررسی کارشناسی حادثه مذکور را ضروری دانست.

حضور رسانه‌های رسمی با رعایت ملاحظات ایمنی در محل وقوع حادثه بلامانع است. حتی در دقایق نخستین ضمن پخش زنده تلویزیونی از محل حادثه، چندین عکاس و خبرنگار در محل حاضر شدند که گزارش و تصاویر آن در رسانه‌ها موجود است. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز