خبرگزاری کار ایران

بررسی خلأ آموزشی دانش‌آموزان اتیسم قزوین؛

از چالش خانواده‌ها برای طرد شدن کودکان اتیسم تا تلاش برای راه‌اندازی مرکز تخصصی

از چالش خانواده‌ها برای طرد شدن کودکان اتیسم تا تلاش برای راه‌اندازی مرکز تخصصی
کد خبر : ۱۴۹۴۷۴۹

یکی از چالش‌های دانش‌آموزان اتیسم در استان قزوین بویژه در سطح یک نبود مراکز تخصصی، عدم ثبت نام مدارس غیرانتفاعی و نداشتن معلمان متخصص است که این چالش با ایجاد یک مرکز تخصصی درحال حل شدن است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، اتیسم یکی از مواردی است که در حال حاضر شاهد افزایش آمار مربوط به آن هستیم و هر سال کودکان جدیدی در سنجش‌ها شناسایی می‌شوند.

در کنار اینکه در جامعه آگاهی لازم درباره این کودکان و نوع رفتار با آن‌ها وجود ندارد، تحصیل شان هم از مواردی است که گاهی برای خانواده‌ها به یک چالش تبدیل می‌شود.

بویژه دانش‌آموزانی که در طیف یک اتیسم قرار دارند و از نظر سطح هوش مشکلی با دانش‌آموزان عادی ندارند با چالش بیشتری مواجه می‌شوند.

امکان تحصیل آن‌ها در مدارس عادی و کنار سایر دانش‌آموزان وجود دارد اما در مدارس دولتی با توجه به تعداد بالای دانش‌موزان در یک کلاس این امکان وجود دارد که آموزش آن‌ها آنطور که باید پیش نرود و خانواده‌ها مجبور باشند مدارس غیرانتفاعی را انتخاب کنند؛ اما ماجرا به همینجا ختم نمی‌شود و چالش‌ها در مدارس غیرانتفاعی هم وجود دارد.

با اینکه تعداد دانش‌آموزان در مدارس غیرانتفاعی کمتر است و امکان توجه به نیازهای آموزشی این کودکان افزایش می‌یابد اما معلمان و مربیان اطلاعات لازم و کافی درباره نوع ارتباط گیری با این دانش‌آموزان را ندارند.

گلایه خانواده دانش‌آموزان اتیسم از کنار گذاشته شدن فرزندانشان در مدرسه

مادر یکی از این دانش‌آموزان با اشاره به اینکه سطح یک اتیسم می‌توانند در مدارس عادی تحصیل کنند، عنوان کرد: باتوجه به تعداد زیاد دانش‌آموزان در مدارس دولتی ممکن است سروصداهای زیاد آزاردهنده باشد، ضمن اینکه نگاه‌ها و توجه‌ها کمتر است و احتمال اینکه مراقبت درستی صورت نگیرد وجود دارد، بنابراین مجبور شدیم فرزندمان را در مدرسه غیرانتفاعی ثبت نام کنیم.

وی ادامه داد: سال گذشته فرزندمان را در مدرسه غیرانتفاعی ثبت نام کردیم اما این دانش‌آموزان در طول تحصیل کنار گذاشته می‌شوند؛ چرا که معلم برای این کار آموزش ندیده و اطلاع کافی ندارد.

به گفته این مادر قزوینی، بسیاری از خانواده‌ها برای اینکه کودک شان از نظر ارتباطی و اجتماعی رشد کنند آن‌ها را در مدارس ثبت نام می‌کنند، حتی آموزش‌های جانبی را خودشان متقبل می‌شوند، با این حال مدارس زیادی هستند که آن‌ها را پذیرش نمی‌کنند و اینطور عنوان می‌شود که معلم ما فرصت اینکه به آن‌ها رسیدگی کند را ندارد.

وجود خلأ آموزشی برای دانش‌آموزان اتیسم

وی عنوان کرد: درحال حاضر یک مدرسه دانش‌آموزان اتیسم را پذیرش می‌کند و مدیر آن به آموزش با کیفیت اهمیت می‌دهد اما یک مرکز کافی نیست و نیاز داریم سایر مدارس هم پذیرش داشته باشند.

مادر این دانش‌آموز از خلأ آموزشی و آگاهی معلمان و مدیران گلایه کرد و گفت: نیاز داریم معلمان نسبت به این دانش‌آموزان آگاهی داشته باشند تا دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل نداشته باشیم و تمام کودکان بتوانند به تحصیل مشغول شوند؛ چرا که نبود مدارس و معلمان دوره دیده می‌تواند یکی از علت‌هایی باشد که کودکان اتیسم از تحصیل محروم شوند.

مدارسی که توانایی لازم ندارند عمر دانش‌آموزان را تلف نکنند

یکی دیگر از مادران هم با گلایه از رفتار و برخورد نامناسب مسئولین مدارس عنوان کرد: فرزند من "ای‌دی‌اچ‌دی" است اما سال گذشته در ثبت نام او دچار چالش شدیم و مدارس هم رفتار نامناسبی با ما داشتند.

وی ادامه داد: سال گذشته پیش ثبت نام انجام دادیم، با بررسی بیشتر پزشک او اعلام کرد که فرزند ما دو سال از سنش عقب است؛ اما مدرسه‌ای که در آن پیش ثبت نام کرده بودیم بدون اطلاع ما او را "ثبت سیدا" کردند و با گذشت زمان در طول سال نتوانستند آموزش لازم را برای او داشته باشند.

این مادر قزوینی بیان کرد: گلایه من این است، مدرسه‌ای که امکان آموزش ندارد اگر از همان ابتدا نپذیرد بهتر است، نباید با عمر و زمان دانش‌آموز بازی کنند و وسط سال ببینیم کاری برای آموزش انجام نداده‌اند؛ برای فرزند من هم همین اتفاق افتاد و عملا در طول تحصیل کنار گذاشته شد. 

وی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان دیگری را هم می‌شناسم که مانند فرزند ما مشکل دارند و در ثبت نام با چالش مواجه هستند، وقتی دیدم فرزندم برای تحصیل در قزوین مشکل دارد برای فراهم شدن شرایط تحصیلی وی تصمیم گرفته ام از این شهر مهاجرت کنم.

مرکز تخصصی اتیسم در قزوین راه‌اندازی می‌شود

رقیه حسن‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به اینکه دانش‌آموزان دارای اختلال رفتاری هیجانی و "ای‌دی‌اچ‌دی" می‌توانند در مدارس عادی تحصیل کنند، گفت: هیچ مدرسه‌ای نمی‌تواند از ثبت نام این دانش‌آموزان ممانعت کند و درصورت ممانعت از طریق آموزش و پرورش قابل پیگیری است.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قزوین ادامه داد: کودکان اتیسم سطح یک با توان ذهنی عادی نیز می‌توانند در مدارس عادی تحصیل کنند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۴۴ دانش آموز اتیسم پسر در مجتمع آموزشی پارس مشغول به تحصیل هستند و سایر دانش‌آموزان اتیسم در کنار دانش‌آموزان کم توان ذهنی تحصیل می کنند؛ اما با توجه به اینکه نیازهای این‌ها کاملا متفاوت است، برای سال تحصیلی پیش رو یک مرکز تخصصی در مرکز استان راه‌اندازی شده که نیازهای مختلف این دانش‌آموزان در آن در نظر گرفته شده و مربیان آموزش دیده و متخصص تدریس را به عهده خواهند داشت.

به گفته این مسئول، در پی این هستیم که دانش‌آموزان اتیسم سطح یک هم بتوانند در این مدرسه مشغول به تحصیل شوند؛ زیرا با توجه به تعداد بالای دانش‌آموزان در کلاس‌های مدارس عادی، امکان اینکه به طور تخصصی به همه نیازهای دانش‌آموزان اتیسم توجه شود، وجود ندارد و ممکن است با چالش مواجه شده و کیفیت آموزشی مناسبی نداشته باشند.

وی ادامه داد: البته اگر خانواده‌ای تمایل داشته باشد این دانش‌آموزان (اتیسم سطح یک با توان ذهنی عادی) را در مدارس عادی ثبت نام کند مانعی وجود ندارد، اما با توجه به تجارب موجود، تحصیل در یک مرکز تخصصی می‌تواند بیشتر کمک کننده باشد.

شناسایی 75 دانش‌آموز اتیسم در استان

به گفته حسن‌پور برای معلمان و مدیران مدارسی که دانش‌آموزان اتیسم در آن تحصیل می‌کنند کارگاه‌های تخصصی در نظر گرفته شده و معلمان مدارس غیر دولتی هم می‌توانند در این کارگاه‌ها شرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه سه طیف از اتیسم وجود دارد، عنوان کرد: اگر دانش‌آموزی در مرحله اول سنجش ورود به دبستان مشکوک به اتیسم باشد برای بررسی بیشتر به متخصصین ارجاع داده می‌شوند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قزوین ادامه داد: درحال حاضر 75 دانش‌آموز اتیسم در سطح استان در مدارس خاص داریم که 67 نفر آن‌ها پسر و 8 نفر هم دختر هستند؛ البته برای امسال هم ورودی جدید وجود خواهیم داشت که آمار آن‌ها پس از پایان سنجش اتیسم قطعی می‌شود.

وی با بیان اینکه امیدورایم مشکل سرویس دانش‌آموزان مدارس استثنایی در سال تحصیلی پیش رو مرتفع شود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امکان برگزاری مدارس تخصصی در تمام شهرستان‌ها وجود ندارد، در صورت رفع مشکل رایگان شدن سرویس، دانش‌آموزان می‌توانند رایگان به مدرسه اتیسم مرکز استان تردد کنند.

آنطور که حسن‌پور عنوان کرد: اتیسم معمولا تا حدود سه سالگی نمود خارجی ندارد؛ اما نشانه‌هایی مانند انجام رفتارهای تکرار شونده و کلیشه‌ای، عدم برقراری ارتباط چشمی، بازی‌های تکراری با اسباب بازی‌ها از مواردی است که می‌تواند درصورت بروز از نشانه‌های اتیسم باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز