خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

رسانه‌ها صداقت و شفافیت را سرلوحه کار خود قرار دهند

رسانه‌ها صداقت و شفافیت را سرلوحه کار خود قرار دهند
کد خبر : ۱۴۹۲۹۸۹

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: رسانه‌ها باید در پوشش اخبار انتخابات، بی‌طرفی، دقت، صداقت و شفافیت را سرلوحه کار خود قرار دهند و از هرگونه سوگیری و جانبداری آشکار پرهیز کنند.

علیرضا نوروزی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، با تاکید به اینکه رسانه‌ها نباید اقدام به انتشار اکاذیب، شایعات و اطلاعات نادرست کنند، اظهار کرد: رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی در آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی صحیح و کامل درباره فرایند و جزئیات برگزاری انتخابات ایفا کنند  از سوی دیگر، ترویج فرهنگ مشارکت و اهمیت حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی نیز باید از اولویت‌های رسانه‌ها باشد.

وی ادامه داد: ارائه تحلیل‌ها و گزارش‌های مستند درباره نامزدها و برنامه‌هایشان می‌تواند در تنویر افکار عمومی و جلب مشارکت بیشتر موثر باشد، ضمن اینکه پرداخت فعالیت‌های دولت سیزدهم و رئیس جمهور شهید و ادامه راه ایشان از انتظارات مورد اشاره در زمینه فراهم آوری مشارکت حداکثری است.

نوروزی به عوامل موثر بر موفقیت رسانه‌ها در پوشش خبری انتخابات ریاست جمهوری نیز اشاره و تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل، آمادگی کامل رسانه‌ها از نظر امکانات فنی، تجهیزات و نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده است، همچنین تدوین راهبردها و خط‌مشی‌های رسانه‌ای مناسب برای پوشش حرفه‌ای و جامع انتخابات ضروری است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی تاکید کرد: دسترسی آزاد و بدون تبعیض رسانه‌ها به اطلاعات و اخبار مرتبط با روند برگزاری انتخابات نیز یکی دیگر از عوامل کلیدی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه بزرگترین عامل اراده رسانه بر انجام وظایف ذاتی خود در امر اطلاع رسانی است، خاطرنشان کرد: استقلال عملکرد رسانه‌ها از جریانات سیاسی و اقتصادی خاص می‌تواند در ارائه گزارش‌های بی‌طرفانه تاثیرگذار باشد.

این مقام مسوول نقشه راه و برنامه‌ی عملیاتی فرهنگ و ارشاد پیرامون انتخابات ریاست جمهوری را تشریح کرد و توضیح داد: فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای هماهنگی و تسهیل فرایند پوشش خبری رسانه‌ها با نهادهای متولی برگزاری انتخابات همکاری نزدیک می‌کند، همچنین این وزارتخانه برنامه‌ها و نشست‌های  مناسب برای آگاهی خبرنگاران و عوامل رسانه‌ای در حوزه ویژه پوشش انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌کند.

وی از دیگر وظایف عملیاتی مهم را نظارت دقیق بر عملکرد رسانه‌ها در چارچوب قوانین و مقررات انتخاباتی و رعایت قوانین و مقررات مربوطه عنوان کرد.

نوروزی افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد همکاری نزدیکی با موسسات فرهنگی و هنری که برای تهیه محتواهای فرهنگی، آموزشی و ترویجی مرتبط با اهمیت مشارکت در انتخابات برای آحاد جامعه، برنامه‌ریزی می‌کنند، دارد.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، ارتباط و ترغیب شخصیت‌های برجسته فرهنگی و هنری در ورود به امر انتخابات و افزایش مشارکت از طریق این عزیزان مورد اهتمام این اداره کل است.

برخورداری آذربایجان غربی از ظرفیت قابل توجهی در حوزه رسانه‌ای

وی سپس به ظرفیت رسانه‌ای آذربایجان غربی و نقش‌آفرینی آنها در برگزاری شکوهمند انتخابات اشاره و تصریح کرد: آذربایجان غربی از ظرفیت قابل توجهی در حوزه رسانه‌ای برخوردار است. وجود رسانه‌های متنوع اعم از مطبوعات، خبرگزاری‌ها و صداوسیمای استانی و شهرستانی و بخصوص رسانه های تاثیرگذار یکی از نکات مثبت است، ظرفیت تولید محتوا به زبان‌های ترکی و کردی در این استان می‌تواند به جذب و مشارکت بیشتر مخاطبان بومی کمک کند.

نوروزی با اشاره به اینکه دارا بودن خبرنگاران و عوامل رسانه‌ای با تجربه در پوشش انتخابات می‌تواند یک نقطه قوت برای آذربایجان غربی محسوب شود، در عین حال بیان کرد: هماهنگی لازم بین رسانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی انتخابات در سطح استان برای موفقیت در پوشش خبری حائز اهمیت است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با تشریح مهم‌ترین مسائل و چالش‌های رسانه‌ای در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های رسانه‌ها در پوشش انتخابات ریاست جمهوری، مدیریت شایعات، اخبار جعلی و اطلاعات نادرست است که می‌تواند بر فضای انتخابات تاثیرگذار باشد.

وی مقابله با جریانات تروریستی و امنیتی که ممکن است از طریق ابزارهای رسانه‌ای تلاش کنند تا انتخابات را بی‌اعتبار جلوه دهند را یکی دیگر از چالش‌های پیش روی رسانه‌ها عنوان کرد.

نوروزی اذعان کرد: رعایت اصل بی‌طرفی برای رسانه‌هایی که به نوعی در انتخابات قرار می‌گیرند و تحت تاثیر جریانات سیاسی خاص هستند نیز کار را برایشان دشوار می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به اینکه محدودیت امکانات و بودجه برخی رسانه‌ها به ویژه در مناطق کمتر برخوردار برای اعزام گسترده نیروها و عملیات پوشش خبری گسترده در سطح کشور چالش دیگری برای رسانه‌ها محسوب می‌شود، اذعان کرد: رسانه‌ها باید با برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت صحیح منابع، آموزش کافی نیروهای خبری و پیش‌بینی تمهیدات لازم بتوانند این چالش‌ها را پشت سر بگذارند و انتخاباتی سالم، امن و پربار را برای کشور رقم بزنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز