خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق منطقه غرب کشور:

رفع ناترازی برق با مدیریت مصرف در ادارات و سایر حوزه ها امکان پذیر است

رفع ناترازی برق با مدیریت مصرف در ادارات و سایر حوزه ها امکان پذیر است
کد خبر : ۱۴۹۱۱۶۲

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق منطقه غرب کشور با پیش‌بینی ناترازی 10هزار مگاواتی برق در اوج مصرف سال تابستان امسال، گفت: رفع ناترازی با مدیریت مصرف برق در ادارات و حوزه‌های صنایع و کشاورزی مدنظر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه، جعفر الفتی‌نیا مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق منطقه غرب کشورامروز  در نشست خبری با خبرگزارهای معتبر استان، با بیان اینکه صنعت برق از سه قسمت مکمل یکدیگر تولید، انتقال و توزیع تشکیل شده، اظهار کرد: برق در سطح نیروگاه‌های کشور تولید توسط شبکه انتقال و در سطح شرکت‌های توزیع تحویل مصرف‌کنندگان داده می‌شود.

وی با اشاره به قطعی‌های مکرر برق در بخش خانگی قبل از دولت سیزدهم، ادامه داد: در سال 1401 و همچنین سال 1402 به واسطه ایجاد یک‌سری نیروگاه‌های جدید، خاموشی در بخش خانگی نداشتیم.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق منطقه غرب کشور از افزایش ۹ هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی در دولت سیزدهم سخن گفت و افزود: ظرفیت نیروگاه‌های کشور از 93 هزار مگاوات است که 9 هزار مگاوات از این میزان در دولت شهید رئیسی بوده است.

وی با بیان اینکه عدم خاموشی مشترکان خانگی در اولویت است، تصریح کرد: میزان مصرف برق کشور حدود 65 هزار مگاوات است که پیش‌بینی می‌شود در پیک گرما به 75 هزار مگاوات برسد.

وی در رابطه با برنامه صرفه‌جویی مصرف برق در ادارت به تغییر ساعت کاری از 6 صبح تا 13 از 15 خردادماه تا 15 شهریورماه اشاره و بیان کرد: بر‌اساس مصوبه هیأت وزیران ادارات باید در ساعات کاری مصارف خود را ۳۰ درصد و پس از پایان ساعات کاری ۶۰ درصد کاهش دهند.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق منطقه غرب کشور از هدف‌گذاری انجام شده برای صرفه‌جویی از محل اجرای این طرح را حدود یک‌هزار و 500 مگاوات عنوان کرد و افزود: در هفته ابتدایی اجرای این طرح 486 مگاوات صرفه‌جویی گزارش شده است.

وی تصریح کرد: همه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون خدمات کشوری از ابتدای سال‌جاری موظف شده‌اند 5 درصد از برق مصرفی خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک، تأمین کنند و در صورت رعایت نشدن این موضوع، انرژی مازاد مصرفی بر اساس حداکثر نرخ تابلوی برق سبز بورس انرژی در ماه قبل از صدور صورتحساب مشترکان مشمول، در قبض برق این مشترکان محاسبه خواهد شد.

الفتی‌نیا از اختصاص جوایزی نقدی به طرح پاداش مدیریت مصرف در بخش خانگی با اجرای پویش«با انرژی» برای 21 هفته‌ای که ایام اوج بار مصرف است، اشاره و بیان کرد: مشترکانی که بر‌اساس الگوی مصرف، مصرف برق داشته باشند تعرفه آن‌ها یارانه‌ای محاسبه می‌شود و افرادی که بیش از الگوی مصرف، مصرف برق داشته باشند تعرفه آن‌ها به نرخ آزاد تابلوی سبز بورس انرژی محاسبه می‌شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر پاداش 20 برابری صرفه‌جویی مشترکان خوش‌مصرف بیش از 300 خودرو جایزه پیش‌بینی شده که بین مشترکانی که به طور مستمر مصرف خود را کاهش دهند، قرعه‌کشی و به آن‌ها اهدا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق منطقه غرب کشور در رابطه با مدیریت مصرف در بخش کشاورزی، گفت: به مشترکان بخش کشاورزی هم که الگوی مصرف بهینه برق را رعایت کنند، پاداشی تعلق خواهد گرفت.

وی ادامه داد: مشترکین کشاورزی با قطع برق الکتروپمپ چاه کشاورزی خود به مدت پنج ساعت در ساعات اوج بار در سایر ساعت به مدت 19 ساعت از برق رایگان استفاده کنند.

الفتی‌نیا اضافه کرد: در پروانه بهره‌برداری 92 درصد از 230 هزار چاه کشاورزی کشور قید شده که صنعت برق ملزم به تهیه 19 ساعت برق برای آنان است مابقی هم که تأمین بیش از 19 درصد برق در پروانه بهره‌برداری قید شده؛ چنانچه از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنند علاوه بر اینکه 80 درصد هزینه برق مصرفی بخشیده می‌شود می‌توانند مازاد برق تولیدی خود را تابلوی سبز بورس انرژی به فروش برسانند.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق منطقه غرب کشور در رابطه با همکاری صنایع، اظهار کرد: 92 درصد(580 هزار) از صنایع کشور کوچک هستند و همانند مصارف خانگی در طول اوج زمان مصرف، برق خواهند داشت.

الفتی نیا ادامه داد: از 56 هزار واحد صنعتی دیگر کشور که 6 رروز در هفته را کار می‌کنند و یک روز تعطیل دارند، خواسته شده که روز تعطیل خود را از روز جمعه به دیگر روزهای هفته جابه‌جا کنند.

وی با بیان اینکه در کل کشور 700 واحد بزرگ صنعتی انرژی بر داریم، خاطرنشان کرد: همچنین این صنایع هم با همکاری با صنعت برق می‌توانند در ساعت غیرپیک از 12 شب تا 8 صبح با حداکثر ظرفیت برق کار کنند.

الفتی‌نیا میانگین افزایش بار سالانه را 3 تا 5 درصد عنوان کرد و افزود: متأسفانه در همین دوره ابتدایی اوج مصرف در کل کشور 8.5 درصد رشد مصرف داشته است که این میزان نگران‌کننده است.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق منطقه غرب کشور در ادامه اوج مصرف استان کرمانشاه در سال 1401 را 956 مگاوات در سال گذشته 990 مگاوات عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی شده امسال به یک‌هزار و 55 مگاوات برسد.

وی با بیان اینکه مصرف‌کنندگان استان کرمانشاه را در سه بخش پتروشیمی و پلیمر، سیمان و فولاد و سایر مشترکان تقسیم‌بندی شده، گفت: پیش‌بینی رشد 5 درصدی مصرف برق در استان کرمانشاه را داریم .

الفتی‌نیا تصریح کرد: در حوزه ایستگاه پمپاژ آب، آب شرب، چاه‌های مشترک نفتی با کشور عراق هیچگونه مدیریت مصرف نداریم.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق منطقه غرب کشور ظرفیت نیروگاه‌های منصوب استان کرمانشاه را 2 هزار و 220 مگاوات عنوان کرد و افزود: میانگین مصرف صنایع کرمانشاه 70 تا 80 مگاوات است.

وی در رابطه با احداث نیروگاه خودتأمین صنایع، گفت: در حال حاضر 18 مگاوات در استان نیروگاه خود تأمین داریم که برنامه داریم 70 مگاوات دیگر به آن اضافه شود.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق منطقه غرب کشور با اشاره به برنامه برای ایجاد 80 مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان خاطر نشان کرد: احداث این نیروگاه‌ها و همچنین نیروگاه تولید پراکنده بستگی به استقبال سرمایه‌گذاران داریم که در این راستا با همکاری و مساعدت استاندار در تلاش جذب سرمایه‌گذاران چینی و خارجی هستیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز