خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

چالش‌ها و ظرفیت‌های حوزه ازدواج در قزوین؛ جای خالی آموزش، همراهی سمن‌ها

چالش‌ها و ظرفیت‌های حوزه ازدواج در قزوین؛ جای خالی آموزش، همراهی سمن‌ها
کد خبر : ۱۴۹۰۷۴۰

ازدواج درحال حاضر یکی از چالش‌ها است و نهادهای مختلف باید برای آن برنامه داشته باشند؛ چرا که با روند کاهشی مواجه هستیم که به علت‌های مختلف به این مرحله رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، ازدواج یکی از مسایل مهمی است که باید از ابعاد مختلف به آن توجه کرد، با بررسی آمارها مشخص می‌شود که در حوزه ازدواج روند کاهشی داریم و سن ازدواج هم رو به افزایش است.

براساس اعلام ثبت احوال سال گذشته 7 هزار و 76 واقعه ازدواج در استان ثبت شد که نسبت به دو سال قبل از آن روند کاهشی داشته به طوری که در سال 1401 تعداد ازدواج‌ها 8 هزار و 151 مورد و در سال 1400 هم این آمار 9 هزار و 83 مورد بود.

بررسی این آمار کاهشی باید از جنبه‌های مختلف بررسی شود و نمی‌توان به آن نگاه تک بعدی داشت، یک بخش آن به عملکرد و نقش نهادها و سازمان‌های مختلف بستگی دارد.

آموزش در حوزه ازدواج جدی گرفته نشده است

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به پژوهش صورت گرفته در حوزه ازدواج گفت: این پژوهش که در شهرستان‌های استان انجام شده یافته‌های خوبی داشته که نتایج آن در آینده اعلام می‌شود.

امیر اسلامی صدر، گره‌های ذهنی را یکی از معضل‌های اصلی حوزه ازدواج برشمرد و عنوان کرد: این گره‌ها با آموزش پیش از ازدواج و داشتن حکمرانی آموزشی مناسب قابل رفع شدن است.

وی ادامه داد: آموزش مناسب و ارائه مشاوره پیش، حین و بعد از ازدواج در کاهش آمار طلاق تاثیر قابل توجهی خواهد داشت و بررسی‌ها هم نشان می‌دهد که در درصد بالایی از طلاق‌ها، زوجین پیش از ازدواج آموزش ندیده‌اند.

به گفته این مسئول متاسفانه آموزش در حوزه ازدواج آنطور که باید جدی گرفته نشده، برای اینکه فرد در یک شغل مشغول به فعالیت شود حتما باید حداقل آموزش ابتدایی را ببیند اما در حوزه ازدواج این موضوع را جدی نگرفته‌ایم.

وی تاکید کرد: لازم است همه دستگاه‌های متولی نسبت به این امر تمرکز داشته باشند و ما هم در اداره کل جوانان بنا را بر آموزش گذاشته‌ایم.

اسلامی صدر، آموزش را دارای ابعاد مختلف برشمرد و تصریح کرد: منظور ما از آموزش صرف یک فضای خشک و کلاسی نیست، بلکه در کنار برگزاری کلاس‌ها استفاده از روش‌های نوین مانند رسانه‌ها، ساخت انیمیشن، استفاده از طنز و سایر موارد هم مد نظر است؛ زیرا باید در آموزش ذائقه جوانان هم باید مورد توجه باشد.

وی با بیان اینکه ازدواج و فرزندآوری صرفا معضل کشور ما نیست، گفت: در سایر کشورها هم این مشکل دیده می‌شود و از ظرفیت‌های مختلف مانند افراد مشهور و محبوب برای تشویق در این حوزه استفاده می‌شود، ما هم باید با روش‌های نوین محتوای فرهنگی مناسب تولید کنیم.

گره‌های ذهنی از عوامل اصلی در کاهش ازدواج است

به گفته معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین، قانون جوانی جمعیت اتفاق و آغاز بسیار خوبی بود؛ البته ضعف‌هایی هم دارد که باید بررسی و برطرف شود، به نظر من اگر دولت‌ها این قانون را اجرایی کرده و زمینه‌های مختلف فراهم شود، جوانان ما دوست دارند ازدواج کنند و بچه‌دار شوند.

آنطور که اسلامی صدر عنوان کرد، اقتصاد در کاهش ازدواج نقش جدی دارد و نمی‌توان آن را انکار کرد اما نقش اصلی ندارد؛ زیرا ما شاهد این هستیم که در مناطق با سطح اقتصادی پایین‌تر آمار ازدواج و فرزندآوری بیشتر و در مناطق با وضع اقتصادی بهتر این آمار کمتر است؛ درواقع گره‌های ذهنی هستند که نقش قابل توجهی را در این حوزه ایفا می‌کنند.

وی ادامه داد: یک بخش از پژوهشی که در استان انجام شده به نقش فضای مجازی در حوزه ازدواج پرداخته، این فضا نوع نگاه، ذائقه و سبک زندگی‌ها را تغییر داده و حتی برخی موارد بزرگ‌نمایی می‌شود، به‌عنوان مثال در رصد میدانی درصد پایینی از جوانان راغب به ازدواج سفید هستند اما در فضای مجازی طوری نمایش داده می‌ود که انگار این آمار درحال رشد است.

در مقایسه آمار ازدواج و طلاق با یک اشتباه مواجه هستیم

به گفته این مسئول ما در حوزه رسانه عقب ماندیم و نتوانستیم از این ابزار به موقع استفاده کنیم، دشمنان با روش‌های مختلف از ما جلوتر هستند و تاثیر می‌گذارند، از این رو باید حرکت جدی داشت که البته به انسجام، حمایت و همکاری نهادهای مختلف و سمن‌ها نیاز دارد.

وی در ادامه با اشاره به آمار ازدواج و طلاق تصریح کرد: در این حوزه با یک اشتباه در مقایسه مواجه هستیم، آمار ازدواج و طلاق نباید در طول یک سال با هم مقایسه شود، بلکه باید آمار طلاق را با سالی  که ازدواج در آن شکل گرفته مقایسه کرد.

اسلامی صدر ادامه داد: به‌عنوان مثال باید بررسی شود که چه تعداد از ازدواج‌های سال 1400 به طلاق منجر شده، نه اینکه بگوییم در سال جاری 100 مورد ازدواج و 50 مورد طلاق داشتیم.

وی با بیان اینکه عملکرد بانک‌های استان در پرداخت تسهیلات ازدواج رتبه پنجم را کسب کرده، گفت: در سال گذشته 2 هزار و 700 میلیارد تومان وام ازدواج پراخت شد و یک‌هزار و 462 متقاضی هم در صف انتظار هستند، ما باید تعداد افراد در صف را کاهش دهیم.

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین با اشاره به نشست‌های ستادهای ساماندهی امور جوانان عنوان کرد: سال گذشته بیشتر موضوع‌های این نشست‌ها به ازدواج اختصاص داشت و در این راستا کمیته‌های تخصصی سامان ازدواج شکل گرفت و اقدامات و طرح‌های خوبی هم ارائه شد.

وی اظهار کرد: در راستای تسهیل امور حوزه ازدواج، بزودی مرکز جامع ازدواج و خانواده در استان فعال می‌شود که البته این طرح به‌صورت آزمایشی است و در کنار آن سامانه "همراه" درنظر گرفته شده که تمام اصناف مرتبط با حوزه ازدواج مانند تالارها، مزون‌ها، آتلیه‌ها و مراکز مشاوره در آن عضو هستند و مخاطب می‌تواند از بین آن‌ها مرکز مورد نظر را پیدا کند که به خاطر رقابتی بودن فضا، برای جوانان و زوج‌ها تخفیف‌های ویژه درپی خواهد داشت.

فعالیت 10 مرکز تخصصی مشاوره ازدواج در استان

این مسئول با اشاره به مراکز مشاوره ازدواج گفت: پیش از این صرفا 2 مرکز داشتیم که درحال حاضر به 10 مورد افزایش یافته و تا پایان سال هم 5 مرکز افزوده خواهد شد.

وی ادامه داد: 2 مرکز همسان‌گزینی هم در استان فعال است که دختران و پسرانی که تمایل به ازدواج دارند می‌توانند به آن‌ها مراجعه کنند، در ابتدا از مراجعه کنندگان تست شخصیت گرفته می‌شود، متناسب با آن افراد به هم معرفی می‌شوند و در فضایی کاملا سالم و مدیریت شده با یکدیگر آشنا می‌شوند.

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین اظهار کرد: سال گذشته 280 کارگاه آموزش پیش از ازدواج برگزار شد که بازخورد خوبی داشت و امیدواریم امسال این میزان تا 2 برابر افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به نقش سازمان‌های مردم نهاد در حوزه ازدواج عنوان کرد: سال گذشته  رویدادی 3 روزه به اسم "جامعه‌پرداز" برگزار شد که در آن همه افراد حقیقی و حقوقی فعال در حوزه ازدواج و فرزندآوری در نقاط مختلف استان شناسایی شده و ظرفیت‌های آن‌ها به هم معرفی شد که خروجی خوبی به دنبال خواهد داشت.

برنامه ریزی برای حل چالش کاهش ازدواج در قزوین

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به سند تحول حوزه بانوان و خانواده گفت: این سند در راستای سند تحول دولت مردمی در سطح ملی تدوین و ابلاغ شده و در استان قزوین هم در این راستا اقداماتی صورت گرفته است.

کبری علیخانی ادامه داد: اداره‌ کل امور بانوان و خانواده با همراهی نهادهای متولی ازدواج از جمله اداره کل ورزش و جوانان به این مساله مهم پرداخته است.

وی با بیان اینکه شناسنامه جمعیتی استان  تدوین شده، عنوان کرد: یکی از موارد بررسی شده در این راستا موارد مرتبط با حوزه ازدواج و فرزندآوری است.

مرکز خدمات ازدواج در قزوین به‌زودی فعال خواهد شد

به گفته این مسئول یکی از چالش‌های اجتماعی استان کاهش آمار ازدواج است، با وجود اینکه در حوزه ازدواج کارهای زیادی انجام می‌شود اما به دلیل عدم انسجام و پراکندگی، بروز خارجی کمتری دارد.

آنطور که علیخانی عنوان کرد: ارائه خدمات متمرکز در حوزه آموزش، مشاوره و تسهیلات از جمله مواردی است که در مرکز خدمات ازدواج ارائه خواهدشد و خدمات مشاوره‌ای در زمان  قبل، حین و بعد از ازدواج طراحی شده است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین با تاکید بر اینکه مباحث اقتصادی هم در ازدواج تاثیرگذار است، تصریح کرد: تغییرات سبک زندگی، کاهش ازدواج آگاهانه و آسان تاثیر بیشتری  در  زندگی مشترک دارد.

وی توجه به موضوع زیست عفیفانه را یکی از عوامل تاثیرگذار در حوزه ازدواج دانست و گفت: روابط خارج از حدود شرعی قبل از ازدواج از دیگر عوامل کاهش ازدواج است.

شبکه فعالین جامعه‌پرداز بازوی نهادها در حل چالش‌های ازدواج

دبیر ملی شبکه فعالین جامعه پرداز استان قزوین هم در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به نقش سمن‌ها در حل چالش ازدواج گفت: شبکه فعالین جامعه پرداز استان قزوین اتفاق خوبی را در حوزه خانواده و ازدواج رقم زده که جمع کردن فعالین حوزه‌های ازدواج، خانواده، طلاق و هویت زن است.

ریحانه معاریف ادامه داد: در مرحله اول 770 کنشگر، سمن و فعال حوزه خانواده و ازدواج شناسایی شده و در مرحله‌های بعدی با دعوت از آن‌ها مسایل بررسی شده و بنا شد عملیات‌های مشترک تعریف شود که اجرایی شدن آن‌ها می‌تواند نقش آفرینی خیلی خوبی داشته باشد.

وی توضیح داد: هر مرکز و موسسه‌ای که در این حوزه‌ها کار می‌کند، برنامه‌ها و ایده‌هایی دارد وقتی این گروه‌ها به‌عنوان حلقه‌های میانی کنار هم قرار گرفته و ایده مشترکی داشته باشند تاثیرگذاری بیشتر و موثرتری خواهند داشت.

برنامه ریزی برای حل چالش‌ها متناسب با نیازهای هر شهرستان

دبیر موسسه مهراوران مینودری با بیان اینکه اولویت‌ها و چالش‌های حوزه ازدواج در هر شهرستان متفاوت است، تصریح کرد: برای تسهیلگری ازدواج در هر شهرستان برنامه‌ها و کارگاه‌های مختلفی برگزار می‌شود که کارگاه‌های ویژه افراد مجرد و خانواده آن‌ها و تربیت موثر برای والدینی که قصد فرزندآوری دارند ازجمله آن‌ها است؛ هدف ما هم ایجاد جامعه‌ای متعالی و رشدیافته درجهت اهداف مهدوی برای تحولی عظیم است.

وی تاکید کرد: سمن‌ها می‌توانند در کنار ارگان‌ها و نهادهای دولتی به‌عنوان حلقه میانی در حل چالش‌های حوزه ازدواج در استان کمک کننده باشند و در این راستا معاونت ورزش و جوانان همکاری خوبی با سمن‌ها دارد.

به گفته معاریف جامعه پرداز محلی برای تجمع و هم‌افزایی کنشگران است و در سطح استانی و کشوری وظیفه شناسایی و معرفی ظرفیت‌های  مختلف را به عهده دارد، فعالین و کنشگران در کنار هم با کمک راهبران مختصص توانستند عملیات مسئله محور طراحی کره و در مرحله‌های بعد اجرایی کردن آن‌ها مطرح می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز