خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

قزوینی‌ها بیشتر از میانگین کشوری به سیگار و دخانیات آری می‌گویند

قزوینی‌ها بیشتر از میانگین کشوری به سیگار و دخانیات آری می‌گویند
کد خبر : ۱۴۸۸۵۵۵

صنعت دخانیات به دنبال جذب نوجوانان و بانوان است

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت علوم پزشکی قزوین گفت: استان قزوین در مصرف دخانیات و سیگار بالاتر از میانگین کشوری قرار داشته و رتبه‌ ششم در دخانیات و رتبه اول در سیگار را دارا است.

نسرین تنکابنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به اینکه مصرف دخانیات نوعی اعتیاد به شمار می‌آید، گفت: متاسفانه مصرف دخانیات در جامعه پذیرفته شده و قابل قبول‌ترین عمل خلاف عرف محسوب می‌شود.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت علوم پزشکی قزوین ادامه داد: مصرف سیگار بویژه در جوانان و نوجوانان می‌تواند زمینه ساز اعتیاد به مواد مخدر، الکل، فقر و رواج بزهکاری باشد.

وی با اشاره به شعار جهانی امسال تحت عنوان "محافظت از کودکان و نوجوانان در برابر مداخلات صنعت دخانیات" مبارزه با دخانیات را نیازمند عزم ملی، همکاری تمام دستگاه‌ها و نهادها و عموم مردم  برشمرد.

به گفته این مسئول ما برای منع مصرف دخانیات و فروش به کودکان و نوجوانان قانون داریم اما پایبندی و عملی شدن این قوانین مهم است؛ همچنین به برخی قوانین سفت و سخت‌تری نیاز داریم، به‌عنوان مثال در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها به‌راحتی دخانیات مصرف می‌شود که می‌تواند برای سنین پایین‌تر جنبه تبلیغی و گرایش به مصرف این مواد را داشته باشد.

گاهی کودکان در دورهمی‌های خانوادگی به سیگار و قلیان تشویق می‌شوند

وی ادامه داد: صنعت دخانیات هم با راه‌کارهای مختلف مانند جذاب کردن بسته‌بندی‌ها به دنبال جذب نوجوانان است، براساس قانون، فروش دخانیات در اطراف مدارس، مکان‌های آموزشی، پارک‌ها و ورزشگاه‌ها ممنوع است، باید پیگیر اجرایی شدن این قانون باشیم که البته به همکاری نهادهای مختلف در کنار علوم پزشکی نیاز دارد.

تنکابنی خانواده‌ها را در کاهش مصرف دخانیات یکی از عوامل موثر دانست و تصریح کرد: لازم است خانواده‌ها در حضور کودکان و نوجوانان و دورهمی‌های دوستانه سیگار و قلیان مصرف نکنند؛ زیرا علاوه بر تاثیر روانی و جذب کردن کودکان، آنان را در معرض دود دست دوم و سوم قرار می‌دهد.

سن مصرف دخانیات به کودکان و نوجوانان رسیده است

وی با اشاره به آمارهای جهانی مصرف دخانیات در کودکان 13 تا 15 ساله عنوان کرد: در سال 2022 تعداد 37 میلیون نفر در این بازه سنی مصرف کننده دخانیات بودند که 11.5 درصد پسر و 10 درصد دختران بودند.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت علوم پزشکی قزوین ادامه داد: در کشور و استان هم شاهد هستیم که سن مصرف دخانیات به کودکان و نوجوانان رسیده است.

وی تصریح کرد: صنعت دخانیات با توجه به ترک سیگار در افراد سیگاری  و یا فوت آن‌ها برای داشتن مشتری جدید و ادامه کسب درآمدهای خود، برای جذب نوجوانان و بانوان برنامه‌ریزی کرده و ما باید با همکاری جمعی مانع از دستیابی این صنعت به اهدافش باشیم.

به گفته این مسئول، براساس آخرین پیمایش که سال 1400 انجام شده در استان قزوین 23.6 درصد افراد بالای 18 سال دخانیات مصرف می‌کنند ، میانگین کشوری در این حوزه 19.4 درصد است و ما با دارا بودن رتبه ششم بالاتر از میانگین قرار داریم.

وی ادامه داد: میانگین مصرف سیگار افراد بالای 18 سال در کشور هم 9.3 درصد است که این میزان در استان قزوین 15.8 درصد است و رتبه اول را داریم.

سرعت افزایش مصرف دخانیات در بانوان بیشتر از آقایان است

تنکابنی با بیان اینکه میزان مصرف در آقایان بیشتر از بانوان بوده، عنوان کرد: البته سرعت افزایش مصرف در بانوان بیشتر از آقایان است به طوری که در طول سال های 1395 تا 1400 میزان افزایش مصرف در سنین 18 تا 24 سال در مردان 34 و در زنان 90 درصد بود، در حال حاضر هم شاهد افزایش مصرف در بین نوجوانان هستیم.

وی افزایش قیمت مصرف محصولات دخانی، جلوگیری از فروش اینترنتی محصولات دخانی، افزایش سن مجاز برای خرید محصول دخانی و آموزش و افزایش آگاهی کودکان و نوجوانان درباره خطرات ناشی از مصرف دخانیات را ازجمله راهکارهای کاهش مصرف دخانیات برشمرد و گفت: مصرف دخانیات غیر از تاثیر بر قلب، کبد و کلیه، در کوچک شدن مغز و ابتلا به آلزایمر و زوال مغز نیز تاثیرگذار است.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت علوم پزشکی قزوین با اشاره به ممنوعیت فروش و تبلیغ سیگارهای الکترونیکی عنوان کرد: محصولات نوپدید مانند سیگارهای الکترونیکی و کیسه‌های نیکوتینی، مانند سیگار و یا حتی بیشتر از آن مضر است و ما باید در این حوزه اطلاع‌رسانی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: توانمندسازی و آموزش کودکان و نوجوانان برای قدرت نه گفتن در برابر فشارهای اجتماعی و دعوت دوستان هنگام تعارف سیگار، افزایش اعتماد به نفس و تحکیم قوانین و پایبندی به آن هم در کاهش مصرف دخانیات تاثیر قابل توجهی دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز