خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره میراث‌فرهنگی خمین خبر داد؛

سنگ‌نگاره‌های تیمره خمین در مسیر ثبت جهانی

سنگ‌نگاره‌های تیمره خمین در مسیر ثبت جهانی
کد خبر : ۱۴۸۷۹۶۴

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خمین با بیان اینکه سنگ‌نگاره‌های تیمره خمین در مسیر ثبت جهانی قرار دارند، گفت: پرونده ثبت جهانی این سنگ‌نگاره‌ها برای قرار گرفتن این اثر با ارزش در فهرست جهانی با جدیت در دست انجام است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی مشهدی در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های استان مرکزی، افزود: ثبت جهانی سنگ‌نگاره‌های تیمره خمین، در آینده علاوه بر لزوم حفظ و حفاظت از این آثار 40 هزار ساله، در رشد و توسعه گردشگری منطقه نقش بسزایی خواهد داشت.

وی ادامه داد: سنگ نگاره‌های تیمره در محدوده سرزمینی 3 استان مرکزی، اصفهان و لرستان واقع شده‌اند. بیش از 21 هزار سنگ‌نگاره در منطقه‌ای به وسعت 150 کیلومتر مربع در «تیمره» شهرستان «خمین» شناسایی شده است که قدمت برخی از آنها به بیش از 40 هزار سال نیز می‌رسد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خمین اظهار داشت: بررسی پرونده ثبت جهانی سنگ‌نگاره‌های تیمره خمین در نشستی با حضور کارشناسان و اعضای شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه‌ها (ایکوموس) در شهرستان گلپایگان انجام شده است.

علی مشهدی با اشاره به اینکه در این نشست مباحث فنی و کارشناسی محوطه بررسی شد، تصریح کرد: امور ثبت آزمایشی محوطه در دستور کار شورای ایکوموس و ادارات کل میراث‌فرهنگی استان‌های مرکزی و اصفهان قرار گرفته است. در این راستا قرار است هر 2 استان مرکزی و اصفهان همکاری‌های مستمر داشته باشند.

وی بیان داشت: در این نشست عصار عضو شورای ایکوموس، کلانتری دبیر پویش ملی نجات بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی، معاون میراث‌فرهنگی استان اصفهان، رئیس میراث‌فرهنگی شهرستان گلپایگان، پژوهشگران حوزه سنگ‌نگاره‌ها و انجمن‌ها و دوستداران میراث‌فرهنگی 2 شهرستان خمین و گلپایگان حضور داشتند. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز