خبرگزاری کار ایران

استاندار یزد:

پیگیری مطالبات کارگران واجب شرعی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۴۴۶۱

استاندار یزد با بیان اینکه نباید فضای حاکم بین کارگر و کارفرما به تنش و تقابل کشیده شود گفت: پیگیری مطالبات کارگران واجب شرعی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، مهران فاطمی در جمع نمایندگان تشکل های کارگری استان یزد اظهار داشت: خوشبختانه مجموعه کارگری استان منسجم هستند و مطالبات خود را بدون لکنت بیان می کنند که موضع ارزمندی دارند و با همگرایی و هم افزایی فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه فضای کارگری را درک می کنم و لمس کرده ام چون با نان کارگری بزرگ شدم ادامه داد: آنچه که در اختیار استان باشد برای رفع مشکلات کارگری اقدام می کنم اما بخشی از مسائلی که در اختیار استان نیست را از طریق مرکز به صورت مکاتبه ای و حضوری و در جمع هیات دولت و یا وزرا و از طریق ارتباط با نمایندگان مجلس دنبال می کنم.

فاطمی با بیان اینکه با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص کارگران افزود: پیگیری مطالبات کارگران و توجه به معیشت آن ها واجب شرعی است چون ایشان فقیه نیز هستند بنابراین از لحاظ قانونی و شرعی باید پیگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه مطالبات کارگران خارج از قانون نیست و آنچه مطرح می کنند اجرای قانون است گفت: همه باید از قانون تمکین کنیم و پیگیری این مطالبات را در مسیر قانونی خوش مورد توجه قرار می دهیم.

استاندار یزد با اشاره به اینکه قبول نمی کنیم که جو کارخانه امنیتی باشد اظهار داشت: وقتی شکل پیگیری به شکلی باشد که فضا را امنیتی کند نباید انتظار داشت که مقام امنیتی به مجموعه ورود نکند لذا در مطالبات دقت لازم پدید آید.

وی وجود تشکل ها و شوراهای کار را مفید برای کارگران دانست و تصریح کرد: باید فضای بهتری برای تشکل ها فراهم شود و به شیوه ای کار پیگیری شود که چالش حقوقی برای کسی ایجاد نشود بنابراین با تاکید بر تقویت شوراهای کارگری و به رسمیت شناختن مطالبات کارگری می گویم شکل پیگیری و مطالبه گری باعث ایجاد شکاف در کارخانه نشود.

فاطمی با تاکید بر لزوم تمکین کارفرمایان بر آرای صادره در کمیته های تشکیل شده گفت: منزلت کارگر و کارفرما یکسان است و بحث قانون الزام و مصوبه ای که در این زمینه صادر شده نادرست است و نباید حق کارگر ضایع شود و بیمه کارگر را قطع کنند.

علیمحمد دهقانی؛ دبیر خانه کارگر یزد هم در این نشست با بیان اینکه هفته کارگر بهترین زمان برای بیان مشکلات کارگری است اظهار داشت: در این هفته جلسات مختلفی با مدیران مرتبط برگزار و مشکلات مطرح شده است اما برخی مسائل نیز مدیران از حل آن ناتوان هستند و نیاز به مداخله جدی تر و پیگیری و دستور ویژه دارد.

وی با بیان اینکه مشکلاتی چون درمان و بیمه، سبد معیشت، امنیت شغلی، بازنشستگی و ... مطالبه کارگران است ادامه داد: نتاسفانه برخی موارد که راهگشای مشکلات کارگری بوده کمرنگ شده که نمونه آن سه جانبه گرایی است و باعث ناهماهنگی هایی شده که در استان به وضوح مشهود است.

دهقانی با بیان اینکه مدیران استان همراه هستند اما به واسطه بخشنامه ها و قوانینی که دست و پا گیر است نمی توانند کاری جلو ببرند افزود: با نمایندگان نیز در حال رایزنی هستیم تا آنچه که از طریق وزرا باید حل و پیگیری شود را نیز دنبال کنند و نتیجه حاصل شود.

وی با انتقاد از رای موافق دو تن از نمایندگان استان یزد در خصوص افزایش سن بازنشستگی گفت: متاسفانه برخی از نمایندگان در سطح کشور هم نمی دانند به چه چیزی رای داده اند و درکی از این موضوع ندارند و حتی نمی پذیرند که بدون اطلاع رای داده اند.

دبیر خانه کارگر یزد با اشاره به مشکلات بیمه ای و بازنشستگی کارگران در کارخانه ها عنوان کرد: مجلس تصویب کرد که بازرسی از واحدهای بالای 50 نفر بیمه شده صورت نگیرد و بر این اساس برخی کارفرمایان عنوان شغلی را اداری و کارمندی و دفتری رد می کنند که در حق کارگر اجحاف می شود و برای بازنشستگی و دریافت حق و حقوق خود با چالش جدی مواجه می شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز