خبرگزاری کار ایران

در استان یزد؛

قلعه تاریخی شهرستان مروست سنددار شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۴۱۲۴

رئیس اداره ثبت اسناد و املاک مروست یزد از صدور سند مالکیت کاداستری قلعه ۱۴۰۰ ساله این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایلنا،  " فاطمه فلاحتی" افزود: با تلاش‌های صورت گرفته در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اعتبار بخشی به اسناد رسمی اموال غیرمنقول و سنددار شدن تمامی املاک و اراضی کشور و اجرای اهداف و برنامه‌های سازمان ثبت در تحقق قانون حدنگار، سند قلعه قدیمی و شناخته شده مروست صادر شد.

قلعه ۱۴۰۰ ساله مروست روی یک تپه باستانی با ارتفاع حدود ۶ متر با وسعتی قریب هشت هزار مترمربع واقع شده که صلابت، عظمت و بلندی خود را به رخ هر بیننده‌ای می‏‏‌کشد و از این حیث در نوع خود منحصر به فرد و هر ساله شاهد حجم بالایی از گردشگران است که برای بازدید از این قلعه به این منطقه سفر می‏‏‌کنند.

این اثر با ارزش در محدوده مرکزی بافت قدیمی شهر مروست جای دارد و با توجه به اهمیت قلعه مروست در این بافت تاریخی، می‏‏‌توان بیان کرد که این بنا به عنوان یک نشانه‏‏ شهری برای مروست خودنمایی می‏‏‌کند.

شکل آن در پلان به صورت یک ذوزنقه با پایه مربع است، کنگره‏‏‌های باروها نیز ریتمی زیبا را در قسمت بالای باروها و در لبه مشترک با خط آسمان ایجاد کرده است و در گوشه جنوب غربی و ضلع غربی قلعه ساختمان با پلان مستطیلی وجود دارد که ارگ قلعه محسوب می‏‏‌شود.

هشتی این بنا با یک پلان هشت ضلعی امکان ورود و خروج به قلعه، دسترسی به بام ورودی، دالان ورودی و نیز یک فضای کوچک دیگر در کنار آن فراهم می‌آورد.

شهرستان مروست در فاصله ۱۸۰ کیلومتری از مرکز استان یزد قرار دارد و از شمال با شهرستان مهریز، از شمال غربی با شهرستان‌های تفت و ابرکوه، از غرب با شهرستان بوانات و از جنوب غربی با شهرستان سرچهان استان فارس، از جنوب با شهرستان خاتم و از شرق با شهرستان شهربابک استان کرمان همسایه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز