خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس بررسی می‌کند؛

از قطعی برق صنایع در تابستان تا قطعی گاز در زمستان/ مازوت سوزی برای عدم توقف تولید

از قطعی برق صنایع در تابستان تا قطعی گاز در زمستان/ مازوت سوزی برای عدم توقف تولید
کد خبر : ۱۴۱۵۵۰۲

با شروع فصل سرما و تشدید مصرف گاز بر اساس گمانه‌ زنی‌ها مازوت سوزی صنایع فارس به دلیل مصرف بالای گاز در بخش خانگی دور از انتظار نیست.

به گزارش ایلنا، وضعیت تولید و مصرف برق و گاز در استان فارس همچون سایر انرژی‌ها و سایر نقاط کشور با چالش ناترازی مواجه است. تابستان که می‌شود، قطعی برق و زمستان که می‌آید، قطعی گاز میهمان صنایع بزرگ استان می‌شود.

در جلسه‌ای که دوشنبه 15 آبان شرکت گاز استان فارس  با موضوع هماهنگی تامین سوخت در فصل زمستان برگزار کرد؛ مدیرعامل شرکت گاز استان صراحتا به صنایع حساس در استان اعلام کرد« از هم اکنون پیش‌بینی سوخت دوم داشته باشند».

یکی از  راهکارهای  تأمین سوخت زمستانه صنایع تأمین سوخت‌های جایگزین به ویژه مازوت برای عدم توقف تولید در واحدهای صنعتی است.

این در حالی است که استفاده از سوخت مازوت آلودگی بسیاری در هوا به‌ویژه در شرایط پایداری جوی به‌وجود می‌آورد از این رو استفاده از آن برای واحدهای صنعتی به‌ویژه در مناطق پرجمعیت و دچار معضل آلودگی هوا محدود یا ممنوع شده است.

برخی از کارشناسان محیط زیست معتقدند؛ آلایندگی مازوت از زغال سنگ بدتر است، اگر این ماده را در خاک تزریق کنیم خاک را نابود و سفره آب زیرزمینی را مسموم می‌کند؛ مازوت سمی است که به نفت کوره، نفت سیاه یا نفت دریا معروف است زیرا این سوخت در کشتی‌ها استفاده می‌شود و در نقاطی حرکت می‌کنند که تلاطم هوا وجود دارد و سوزاندن آن هوا را آلوده نمی‌کند.

شرکت‌های سیمانی‌ در استان فارس می‌گویند در فصول سرد که ناوگان حمل‌ونقل دچار کمبود می‌شود، مازوت به سختی قابل تهیه است؛ کما اینکه در سال گذشته موضوع تأمین مازوت نیروگاه‌ها در فصل زمستان پیش آمد و برخی از شرکت‌ها نتوانستند به میزان دلخواه و طبق برنامه‌ریزی مخازن مازوت را آماده کنند.

از قطعی برق صنایع در تابستان تا قطعی گاز در زمستان/ مازوت سوزی برای عدم توقف تولید

مجبوریم از سوخت جایگزین یا همان مازوت استفاده ‌کنیم

مدیرعامل کارخانه سیمان فارس نو با اشاره به مشکلات تأمین گاز در زمستان، می‌گوید: برای تامین سوخت  این کارخانه نیز مجبوریم از سوخت جایگزین یا همان مازوت استفاده ‌کنیم؛ این در حالی است که باید مازوت مورد نیاز را به صورت نقد و علی‌الحساب خریداری کنیم و بابت خریداری هر محموله مازوت از ما چک، ضمانت‌نامه بانکی و تعهدنامه محضری گرفته می‌شود.

احمد شریفی با انتقاد از اینکه این نوع رویکردها باعث شده صنعت سیمان هیچ علاقه‌ای به سوخت مازوت نداشته باشد چراکه این سوخت آلودگی‌های بالایی دارد؛ می افزاید: این کارخانه سال گذشته از هفته سوم آبان ماه تا اوایل اسفند ماه به جای گاز از مازوت استفاده کرده است؛ هزینه مازوت هر سال باید به صورت علی الحساب پرداخت شود در صورتی که محصول این کارخانه با نرخ فعلی به فروش می‌رسد و مازوت به صورت نقد خریداری می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: برای بهینه‌سازی و مدیریت مصرف، صنعت سیمان استانداردی دارد که هر سال طبق این استاندارد رسالت خود را انجام می‌دهد؛ در بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی، مدیرت توقفات در کارخانه سیمان فارس انجام شده و کارخانه سیمان فارس سال گذشته ۱۶ روز توقف داشته است؛ البته تا سال قبل حداکثر فروش مازوت کارخانجات ۱۵ روز بوده است؛ امسال پس از چهار تا پنج سال تلاش صنعت سیمان موفق شدیم تعداد روزها را به ۳۰ روز برسانیم.

از قطعی برق صنایع در تابستان تا قطعی گاز در زمستان/ مازوت سوزی برای عدم توقف تولید

درگیر حل مشکلات برق و گاز به جای دغدغه افزایش تولید

رئیس کارخانه سیمان داراب نیز می‌گوید: متأسفانه در چند سال اخیر کارخانه سیمان داراب بیش‌ از اینکه دغدغه افزایش تولید داشته باشد درگیر حل مشکلات برق و گاز بوده است؛ اگر سیمان تولید نشود و سیمان در بازار نباشد بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله ساختمان‌سازی هم دچار رکود خواهد شد.

روح‌الله کشاورز ادامه می‌دهد: اگر گاز قطع شود آشپزخانه، سرویس بهداشتی، رختکن و گرمایش کارگران هم با مشکل مواجه می‌شود؛ لذا باید تدابیر اساسی‌تری در این زمینه اندیشیده شود.

وی معتقد است استان فارس از غول‌های بزرگی در صنعت سیمان بهره می‌برد و شرکت‌های قدرتمندی در این عرصه در استان فعالیت دارند، مصرف گاز شرکت‌های سیمان در تابستان را پنج درصد و در زمستان ۲ درصد عنوان کرد و با طرح این پرسش که چرا گاز، صنعت باید کاهش داده شود، می‌افزاید: چرا مصرف گاز برای یک صنعت ۲۰ درصد و برای صنعت دیگر ۶۰ درصد کاهش می‌یابد؛ نیاز است که این سیاست‌ها بازنگری شود.

 فعالان صنعت سیمان تمایل چندانی به استفاده از مازوت ندارند

وی در رابطه با استفاده از سوخت جایگزین برای ادامه فعالیت‌های کارخانه سیمان گفت: فعالان صنعت سیمان تمایل چندانی به استفاده از مازوت ندارند؛ مازوت حاوی سولفات است و مصرف آن آلودگی زیادی به دنبال دارد.

کشاورز یادآور می‌شود: صنعت سیمان برای ادامه فعالیت خود نیاز به تأمین زیرساخت‌هایش دارد؛ زیرساخت‌هایی که اگر تأمین نشود افزون بر ایجاد نگرانی برای تحت تاثیر قرار گرفتن شرایط کاری و معیشت کارگران منجر به توقف تولید و تعطیلی کارخانه‌ها می‌شود

گاز قطع شود قطعا تولید متوقف و کارخانه تعطیل می‌شود

مدیرعامل سیمان فارس نیز می‌گوید: به لحاظ اقتصادی شرایط به گونه‌ای است که اگر گاز این واحد صنعتی قطع شود قطعا تولید متوقف و کارخانه تعطیل می‌شود، مصرف انرژی صنعت سیمان پنج درصد است و در مقایسه با سایر بخش‌ها شاهد حداقل مصرف در این بخش هستیم.

علیرضا بستانیان می افزاید: این رویکرد که کل صنعت سیمان را از پنج درصد به صفر درصد برسانیم رویکرد مطلوبی نیست؛ از مجموع ۱۰ کارخانه در استان فارس شاید تنها ۲ یا سه کارخانه مشکل مصرف گاز دارند.

وی مصرف گاز کارخانه سیمان فارس را ۶ میلیون مترمکعب عنوان کرد و ادامه می‌دهد: سیمان فارس همواره هزینه‌های گاز را به موقع پرداخت کرده است اما انتظار ما این است که بتوانیم از حمایت‌های استانی بهره‌مند شویم و برای حل مشکلات‌مان در بخش انرژی به تهران حواله داده نشویم؛ در واقع نیاز است سهمیه‌ای برای صنعت سیمان استان گرفته شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز