خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

خیز بلند بخشداری سوسن برای ثبت ملی برنج بخش سوسن

خیز بلند بخشداری سوسن برای ثبت ملی برنج بخش سوسن
کد خبر : ۱۴۰۸۴۰۰

بخشدار سوسن همزمان با آغاز فصل برداشت برنج و برگزاری جشن شکرانه این محصول در ایذه، از تشکیل دبیرخانه و ستاد برگزاری جشنواره هرساله برنج سوسن در راستای ثبت ملی این محصول خبر داد.

حسین مرادی ضمن تاکید بر جایگاه تاریخی بخش سوسن و وجود پتانسیل‌های قابل توجهی مانند گردشگری کشاورزی، دامداری، آبی، طبیعی و مذهبی، به خبرنگار ایلنا گفت: در ایران کمتر کسی پیدا می‌شود که بخش سوسن شهرستان ایذه و زیبایی‌های طبیعی و تاریخی آن را نشناسد و برای یکبار هم که شده به این جغرافیای سحرآمیز سفر نکرده باشد، بخصوص جایگاه برنج سوسن که شهرتی ملی دارد و پیش از برداشت این محصول توسط کشاورزان، سفارشات دریافت شده و به تمام نقاط کشور ارسال می‌شود.

مرادی افزود: با توجه به سابقه تاریخی کاشت این محصول و لزوم معرفی بیش از پیش برنج سوسن به عنوان یک جاذبه گردشگری، بزودی تلاش داریم تا در راستای ثبت ملی این محصول، دبیرخانه و ستاد برگزاری جشنواره برنج سوسن را تشکیل داده و هر ساله در بخش سوسن اقدام به برگزاری جشنواره‌ای تحت عنوان جشنواره برنج سوسن کنیم.

وی با اشاره به این موضوع که پیش از این به همت اداره کل فرهنگی اجتماعی استانداری خوزستان و با تیزبینی دو تن از جوانان فرهنگی شهر ایذه یک دوره جشنواره برنج سوسن در قالب هفته فرهنگی ایذه برگزار شد و پس از آن تا این لحظه به فراموشی سپرده شد، گفت: در حوزه گردشگری، بخش سوسن دارای قابلیت‌های فراونی است که یکی از این توانایی‌ها در حوزه گردشگری کشاورزی و معرفی بیش از پیش برنج سوسن است که نیاز به کمک تمامی دستگاه‌ها داریم تا از این طریق نه تنها زمینه رشد اقتصادی سوسن را فراهم کنیم، بلکه از این طریق بخشی از بار اقتصادی را از دوش دولت برداشته و به سمت خودکفایی روستایی گام برداریم.

مرادی افزود: در حال حاضر در هفتصد هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان ایذه شالیکاری می‌شود که ششصد هکتار از این مجموع در بخش سوسن« حاشیه رودخانه کارون، روستاهای لوء لوء، مهرنان سفلی، مهرنان حیدری، تَرُشُک، ده حوض، ده کهنه، ده ثریا، شیمن، فالح »  واقع شده و آب مصرفی این محصول از آب چشمه‌های جاری منطقه است که باعث تولید یکی از خوشبوترین و خوشمزه‌ترین برنج‌های ایرانی می‌شود که نه تنها در شهرستان ایذه، بلکه در جای جای کشور متقاضین بسیاری دارد و به فروش می‌رسد.

وی می‌گوید: دو عامل باعث افزایش کیفیت برنج سوسن می‌شود، یکی استفاده از آب چشمه و دیگری خاک حاصلخیز منطقه است. ارقام کشت شده بومی و دارای عطر و بوی ویژه‌ای هستند که در فاصله چند کیلومتری باعث تغییر حال گردشگر و جذب کسانی می‌شود که علاقه‌مند هستند تا از روند کاشت، نگهداری و برداشت این محصول بازدید کنند.

مرادی تصریح کرد: انتظار داریم تا استانداری، اداره کل فرهنگی اجتماعی استانداری، میراث فرهنگی خوزستان، پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر ایذه، امور عشایر، جهاد کشاورزی، فرمانداری ایذه، انجمن‌های مردم نهاد و تمامی دلسوزانی که اندک نگرانی بابت مسائل و مشکلات پیرامون بخش سوسن دارند به ما کمک کنند تا بتوانیم با ثبت ملی برنج سوسن و ایجاد زیرساخت مناسب در حوزه گردشگری، این بخش را به مکانی بکر برای آمد و رفت گردشگران عزیزی که از جای جای ایران به قصد بازدید می‌آیند تبدیل کنیم.

با فرارسیدن خردادماه، برنج پرکاربردترین واژه میان مردمان حوالی رود کارون در بخش سوسن است. عطر و بوی برنج سوسن در کنار کیفیت بالای آن باعث مقبولیت بالای این محصول در میان طیف وسیعی از مردم خوزستان شده است. کشاورزان بخش سوسن از اواخر خردادماه، خود را مهیای کاشت نشاء هر ساله می‌کنند. برداشت این محصول از اواخر مهرماه آغاز و تا نیمه آبان ادامه خواهد داشت. تمامی روند آمده سازی این محصول تا زمان عرضه در خود بخش سوسن انجام می‌شود.

در کنار این محصول، ماش، کُنجد، انار، گندم، جو، دانه‌های روغنی نیز کشت می‌شود که در فصول مختلف سال باعث جذب گردشگران فراوانی به این مناطق می‌شود. با توجه به قابلیت‌های خدادادی بخش سوسن در حوزه طبیعی، تاریخی و مذهبی،  تا کنون هیچ گونه برنامه مدونی از طرف متولیان حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان برای این بخش در نظر گرفته نشده است و انتظار می‌رود که تغییر نگاه مسئولین استانی به بخش سوسن و بخصوص در حوزه زیرساخت های گردشگری به جذب هر چه بیشتر گردشگر در این بخش مخملی از جغرافیای خوزستان منجر شود.

بخش سوسن از توابع استان خوزستان دارای ۱۲۵ روستا و جمعیتی بالغ بر ۲۰ هزار نفر است که یکی از پرجمعیت ترین بخش های کوهستانی کشور را تشکیل می‌دهد.

خیز بلند بخشداری سوسن برای ثبت ملی برنج بخش سوسن

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز