خبرگزاری کار ایران

در سمینار نیروگاه‌های خورشیدی اصفهان مطرح شد؛

کاهش تولید ناخالص ملی با قطعی برق صنایع/ وزارتخانه‌ها بجای سیاست‌گذاری بنگاه‌دار شده‌اند

کاهش تولید ناخالص ملی با قطعی برق صنایع/ وزارتخانه‌ها بجای سیاست‌گذاری بنگاه‌دار شده‌اند
کد خبر : ۱۳۸۳۱۹۹

سومین تابستان است که کمبود انرژی برق مشکلات زیادی را برای اقتصاد به‌ویژه صنایع از منظر قطعی در خط تولید مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، درحالی‌که دولت چهارشنبه و پنجشنبه را به دلیل گرمی هوا تعطیل اعلام کرد، سالن همایش‌های اتاق بازرگانی اصفهان میزبان درس گروهی نیروگاه‌های خورشیدی برای صنایع استان اصفهان بود.

حمیدرضا صالحی رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان و تأمین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدید پذیر (ساتکا) در کشور گفت: با وجود اینکه در دنیا برق صنایع بسیار حائز اهمیت است و تولید ناخالص ملی به فعالیت صنایع وابسته است، اما در کشور ما شاهد قطعی برق صنایع هستیم.

وی بابیان اینکه مصرف برق صنایع کشور در حدود 24000 مگاوات است اظهار داشت: باوجود سهمیه‌بندی برق در این بخش در سه‌ ماهه تابستان، همچنان نزدیک به 12000 مگاوات کمبود برق‌ داریم.

رئیس هیات مدیره ساتکا تأکید کرد: قطعی‌های اعمال‌شده به‌تنهایی سهم صنعت از کیک اقتصادی کشور را بین 5 تا 7 هزار میلیارد دلار کم کرده و به تولید ملی، صادرات و اشتغال آسیب‌زده است و می‌توان برای برون‌رفت از این بحران به سراغ انرژی‌ها تجدید پذیر ازجمله نیروگاه‌های خورشیدی رفت که در ماده 16 قانون حمایت از جهش تولید دانش‌بنیان‌ها نیز به آن اشاره‌ شده است.

مسعود گلشیرازی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی اصفهان هم در ادامه گفت: میزان استهلاک از سرمایه و سرمایه‌گذاری فزونی گرفته و سیاست‌گذاران در سیاست‌گذاری و تحقق آن موفق نبوده‌اند. نتیجه آن در اقتصاد کاملاً مشخص است؛ بطوریکه امروز در استان‌هایی مانند اصفهان به‌عنوان استان صنعتی کشور شاهد یک روز قطعی برق در صنایع هستیم که به دو روز افزایش پیدا کرده است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی اصفهان پیامد سهمیه‌بندی برق را عدم تولید، توسعه اقتصاد و رفاه شهروندان دانست و افزود: هیچ گزیری نداریم جز اینکه به بخش خصوصی بازگردیم و دولت تنها نقش سیاست‌گذاری داشته باشد؛ چراکه در حال حاضر و با این سیاست اشتباه 15 درصد تولید ناخالص داخلی (GTP) مان را از دست‌ داده‌ایم.

وی با بیان اینکه نه‌تنها در اصفهان درآمد نداریم، هوا، آب‌وخاک هم نداریم تأکید کرد: در اصفهان به‌عنوان یک‌قطب صنعتی، مهم‌ترین چالش ما عدم توسعه متوازن در چند دهه گذشته است. رکورددار بیماری ریوی با ده درصد مرگ‌ومیر و افزایش آمار مبتلابه بیماری MS در کشور هستیم به طوریکه که از سال 75 تا امروز از سه نفر به 184 نفر در صد هزار نفر ابتلا به ام اس رسیده‌ایم.

گلشیرازی تحقق برنامه‌های توسعه‌ای کشور را 3 تا 4 درصد اعلام کرد و گفت: در شرایط گام اول باید به سراغ بخش خصوصی و صنایع برویم. البته در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر فولاد مبارکه در حال ساخت نیروگاه خورشیدی است، اما تنها با اتکا به این کارخانه و شرکت مشکل برطرف نمی‌شود.

وی ماده 16 قانون حمایت از جهش تولید دانش‌بنیان‌ها را با توجه به افزایش تعرفه‌ها توسط وزارت نیرو بیشتر ماده‌ای تنبیهی خواند که صنایع را برای استفاده از انرژی‌های خورشیدی چندان ترغیب نمی‌کند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی اصفهان خاطرنشان کرد: وزارتخانه‌ها بجای اینکه سیاست‌گذار باشند، بنگاه‌دار شده‌اند و نتیجه‌اش مکیدن منابع است که برای جبران آن تکلیف کرده‌اند صنایع مختلف برای تولید انرژی تجدید پذیر وارد عرصه شوند. در حالیکه این سیاست‌گذاری اشتباه است.

جعفر محمد نژاد مدیرکل دفتر مدیریت طرح‌های تجدید پذیر ساتبا نیز در این سمینار که به‌نوعی میزبان بود به رویکرد این سازمان برای توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر از طریق راهکارهای متعدد و متنوع اشاره کرد و گفت: سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق وابسته وزارت نیرو (ساتبا) دو راه‌کار مشخص قرارداد؛ یک خرید تضمینی بیست‌ساله در قالب ماده 61 که ظرفیت این نیروگاه‌ها از 20 کیلووات تا سه مگاوات در زمین‌های شخصی است و دیگر از منظر محدودیتی که برای صنایع پرمصرف و صنایع تولیدی در سهمیه‌بندی برق ایجادشده، این صنایع بر اساس ماده 16 قانون جهش تولید دانش‌بنیان آن‌ها مکلف به ایفای تعهد مصرف یک درصد برق تولیدی سالیانه خودشان هستند.

وی اضافه کرد: صنایعی که عملاً بیش از یک مگاوات مصرف دارند، ساتبا مسیری مشخص کرده تا از طریق دریافت پروانه، نیروگاه تجدید پذیر احداث کنند و از بخشودگی و معاف شدن از جرائم ناشی از پرمصرف بودن بهره‌مند شوند.

مدیرکل دفتر مدیریت طرح‌های تجدید پذیر ساتبا یادآور شد: سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) از 1394 قرارداد خرید تضمینی برق با ماده 61 را در دستور کار قرار داده و با اعلام عمومی و تعرفه‌های جذاب اقدام به خرید می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تعهداتی که قانون‌گذار در برنامه توسعه 5 و 6 در نظر گرفته، دولت را مکلف کرده درصد قابل‌توجهی از نیروگاه‌ها را به نیروگاه‌های تجدید پذیر اختصاص دهد. در این برنامه‌ها، صنایع و سرمایه‌گذاران می‌توانند با حمایت‌ها کلان دولت و از طریق دریافت تسهیلات برای تأسیس نیروگاه‌های انرژی تجدید پذیر اقدام کنند.

محمد نژاد تأکید کرد: حداقل 10 هزار نیروگاه انرژی تجدید پذیر می‌تواند بخش قابل‌توجهی از نا ترازی برق کشور را جبران کند؛ بنابراین ما با برگزاری درس گروهی نیروگاه‌های خورشیدی برای صنایع اصفهان با همکاری انجمن سازندگان و تأمین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدید پذیر (ساتکا) به صاحبان صنایع در شهرک‌های صنعتی اعلام کردیم به‌واسطه محدودیت عرضه برق و برای جبران آن می‌توانند این محدودیت و بحران را با احداث نیروگاه تجدید پذیر رفع کنند.

وی خاطرنشان کرد: به ضرس قاطع اعلام می‌کنیم که به دلیل محدودیت‌های اعمال‌شده در عرضه برق که از سال 1401 شروع‌شده و احتمالاً تا سه سال آینده ادامه خواهد داشت، می‌توانیم از طریق احداث و توسعه نیروگاه‌های انرژی تجدید پذیر این محدودیت را جبران و رفع کنیم.

مدیرکل دفتر مدیریت طرح‌های تجدید پذیر ساتبا مزیت نیروگاه‌های انرژی تجدید پذیر را عدم وابستگی به سوخت‌های فسیلی، آب و عدم انتشار آلاینده‌ها و پراکندگی در مناطق مختلف کشور برای تأمین برق پایدار خواند که در کنار نیروگاه‌های فسیلی یک راهکار ضروری است.

سمینار نیروگاه‌های خورشیدی برای صنایع استان اصفهان توسط سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق وزارت نیرو (ساتبا) و با همکاری انجمن سازندگان و تأمین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدید پذیر (ساتکا) برای برون‌رفت از بحران قطعی برق در صنایع با پرداختن به انرژی‌های تجدید پذیر در سالن همایش های اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

انتهای پیام/
سمیه مسرور
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز