خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

70 روستای قزوین از منابع آبی محروم هستند / آبرسانی از سد طالقان برای استان ضرورت دارد

70 روستای قزوین از منابع آبی محروم هستند / آبرسانی از سد طالقان برای استان ضرورت دارد
کد خبر : ۱۳۶۳۵۲۲

قائم مقام شرکت آبفای استان قزوین گفت: در دو ماه گذشته 70 روستا از منابع آبی محروم بودند که در طول این دوماه برای این روستاها یک‌هزار و 196 سرویس آبرسانی سیار انجام شده که با خشک شدن چشمه‌ها و منابع آبی تعداد این روستاها در حال افزایش است.

مهدی حسین‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به مناطق دارای تنش آبی در استان گفت: درحال حاضر مناطق شهری قزوین، تاکستان، مهرگان و محمدیه تنش‌دار هستند و میزان تولید و مصرف بویژه در ساعات پیک همخوانی ندارد.

قائم مقام شرکت آبفای استان قزوین ادامه داد: روشن بودن چاه‌های کشاورزی که در جوار چاه‌های تامین آب شرب قرار دارند، باعث کاهش آبدهی چاه‌ها می‌شود و باتوجه به اینکه غیر از آبیک، رازمیان و معلم کلایه سایر مناطق استان از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند این مشکل در حال افزایش پیدا کردن است.

وی عنوان کرد: تمام چاه‌های ما شبانه روز روشن است و رصد می‌شود تا مشکلی ایجاد نشود؛ البته مدیریت مصرف از سمت مردم بویژه درحال حاضر که در فصل گرما قرار داریم، اهمیت دارد.

این مسئول سپس به روستاهای دارای تنش آبی اشاره کرده و گفت: روستاهای طارم، کوهین، بوئین زهرای مرکزی و رازمیان غربی که بارش‌های کمتری دارند و همچنین روستاها در بخش مرکزی تاکستان و کوهپایه و ضیاء آباد دارای تنش آبی هستند.

وی ادامه داد: روستاهایی که وابسته به چاه‌های نیمه عمیق، چشمه و قنات بودند، با خشک شدن منابع آبی مواجه هستند، در این روستاها شبکه و مخزن داریم اما امکان حفر چاه عمیق نداریم و آبرسانی سیار انجام می‌شود.

حسین‌خانی عنوان کرد: باتوجه به وضعیت منابع آب‌های زیرزمینی در استان، استفاده از منابع آب‌های سطحی و سد طالقان ضرورت دارد، ما جزء معدود استان‌هایی هستیم که آب سطحی نداریم و از ۶۵ حلقه چاه برای تامین آب استفاده می‌کنیم.

وی اظهار کرد: در روزهای گدشته چند حلقه چاه جدید وارد مدار شد تا برخی از مشکلات کاهش پیدا کند اما باتوجه به خشکسالی‌های سال‌های گذشته عمق و کیفیت آب‌ها هر روز کاهش پیدا می‌کند و تنها راه استفاده از آب سد طالقان و آب‌های سطحی است.

قائم مقام آبفای استان قزوین ادامه داد: در بسیاری از روستاها که در دشت واقع شده و یا چاه عمیق دارند در تامین آب مشکلی نداریم اما برخی موارد مانند آبیاری باغ و باغچه‌ها همزمان با ساعات پیک باعث می‌شود مشکلات کسری حس شود.

وی تاکید کرد: با هر درجه افزایش دما میزان مصرف آب 5 درصد افزایش می‌یابد؛ اما برای تابستان تلاش داریم که با قطعی آب در مناطق شهری مواجه نشویم و برای روستاهای دارای تنش هم آبرسانی سیار صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/
سید مصطفی جعفری
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز