خبرگزاری کار ایران

مدیرکل منابع‌طبیعی استان خبرداد؛

توزیع یک میلیون و 100 هزار اصله نهال در استان مرکزی / کاشت 16 میلیون اصله نهال در استان هدفگذاری شده است

توزیع یک میلیون و 100 هزار اصله نهال در استان مرکزی / کاشت 16 میلیون اصله نهال در استان هدفگذاری شده است
کد خبر : ۱۳۳۶۹۸۲

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با بیان اینکه توزیع یک میلیون و 100 هزار اصله نهال در این استان آغاز شد، گفت: توزیع این نهال‌ها به مناسبت هفته منابع طبیعی از امروز (شنبه) در استان آغاز شده و تا پایان اسفند ماه ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالحسین محمدی در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های استان مرکزی، افزود: کاشت درخت تنها راه مقابله با گرد و غبار و آلودگی هوا است و کاشت و تولید 16 میلیون اصله نهال در مدت 4 سال، در این راستا هدفگذاری شده است.

وی ادامه داد: در راستای قانون هوای پاک، سال گذشته 80 هزار اصله نهال به شهرداری‌های استان مرکزی ارائه شد و در این راستا توزیع 50 هزار اصله نهال در سال جاری به شهرداری اراک، 35 هزار اصله نهال به شهرداری ساوه و 10 هزار اصله نهال به شهرداری شازند، در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اظهار داشت: اراک از جمله شهرهای آلوده کشور است و اجرای طرح‌های آبخیزداری از جمله علاوه بر ایجاد محیط تفریحی، نقش مهمی در مقابله با آلودگی هوا دارد.

محمدی تصریح کرد: طرح آبخیزداری منطقه دره گردو اراک از جمله طرح‌های شاخص آبخیزداری در سطح کشور است. طرح منطقه دره مودر اراک نیز در راستای پراکنش مناطق گردشگری و مقابله با گرد و غبار اجرا می‌شود.

وی بیان داشت: پساب فاضلاب ظرفیت مناسبی برای اجرای طرح زراعت چوب در استان است و با بهره‌گیری از این ظرفیت و اجرای زراعت چوب، کشور می‌تواند به یکی از صادرکنندگان چوب در دنیا تبدیل شود. باید در نظر داشت درآمدی که تولید چوب برای کشور دارد، بیش از درآمدهای نفتی است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با تأکید بر اینکه برنامه‌های ویژه‌ای در راستای توسعه فرهنگ درختکاری اندیشیده شده است، اضافه کرد: بازدید از نهالستان، آیین درختکاری در مدرسه علامه حلی، حضور مسئولان در پارک آبخیز منطقه دره مودر، توزیع نهال در پیاده‌راه امیرکبیر، برگزاری آیین درختکاری در پادگان‌ها و اماکن نظامی و دانشگاه‌ها و توزیع نهال در منطقه دره گردو، بخشی از این برنامه‌ها است.

معاون فنی اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز در این جلسه با بیان اینکه این استان علیرغم صنعتی بودن و آلودگی هوا، حامی برای کاشت درخت نداشته است، گفت: کاشت یک میلیارد اصله‌ نهال در مدت 4 سال در کشور در نظر گرفته شده است که 16 میلیون اصله نهال آن در استان هدفگذاری شده است.

سینا دودانی افزود: کاشت یک میلیارد نهال در کشور، اهدافی همچون جلوگیری از هدر رفت 3 میلیارد متر مکعب آب، تولید 5 میلیون تن اکسیژن و کاهش 38 میلیون تنی فرسایش خاک را در کشور به همراه دارد.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز در این جلسه با بیان اینکه 8 طرح آبخیزداری در 2 میلیون و 912 هزار هکتار این استان وجود دارد، گفت: 3 سد مخزنی شامل سد کمال صالح اراک، سد الغدیر ساوه و سد 15 خرداد دلیجان در استان وجود دارد که بیشتر طرح‌های آبخیزداری این استان در بالادست این سدها اجرا شده است.

رضا عظیمی از مطالعه 3 طرح آبخیزداری در استان مرکزی خبرداد و افزود: مطالعه یک طرح پهنه‌بندی در منطقه قره‌کهریز در سطح 700 هکتار و 2 طرح در حوزه آبخیز ابراهیم‌آباد اراک انجام شده است. همچنین مطالعه عملیات آبخیزداری سلطان احمدلوی شهرستان زرندیه نیز در سال جاری انجام شده و عملیات اجرایی آن در آینده نزدیک آغاز می‌شود.

وی همچنین به آغاز عملیات اجرایی اجرای طرح آبخیزداری منطقه دره مودر شهرستان اراک اشاره داشته و ادامه داد: مطالعات ایجاد طرح آبخیزداری منطقه دره مودر در سال جازی آغاز شده و ایجاد چند بند خاکی، دیوار ساحلی، آبشار مصنوعی، ایجاد سازه سنگ و ملات، سرویس بهداشتی، کمپ اقامت شبانه و ساخت محل تفریحی برای گردشگران در دستور کار قرار دارد.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اظهار داشت: 1000 میلیارد ریال منابع مالی برای اجرای طرح آبخیزداری منطقه دره مودر اراک پیش‌بینی شده و در سال جاری 10 میلیارد ریال برای طرح مطالعه این طرح هزینه شده است. با توجه به استقبال مردم از طرح آبخیزداری منطقه دره گردو، ایجاد این طرح در منطقه دره مودر نیز در دستور کار قرار گرفته است.

عظیمی تصریح کرد: 210 میلیارد ریال منابع مالی از محل اعتبارات ملی، 80 میلیارد ریال اعتبارات استانی، 190 میلیارد ریال اعتبارات مناطق محروم و 80 میلیارد ریال از محل اعتبارات مدیریت بحران به اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان مرکزی اختصاص یافته است.

وی بیان داشت: از محل سفر هیئت دولت به استان مرکزی نیز 3000 میلیارد ریال منابع مالی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان اختصاص یافته است که این حجم از اعتبارات در مدت 3 سال به استان تخصیص می‌یابد.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تأکید کرد: میزان روان‌آب‌های استان مرکزی سالانه 1.3 میلیارد مترمکعب است که 87 میلیون مترمکعب این روان‌آب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری، کنترل و ذخیره‌سازی می‌شود.

عظیمی ابراز داشت: فرونشست زمین از جمله مشکلات و تهدیدهای استان مرکزی است و اکنون این رخداد در منطقه میلاجرد شهرستان کمیجان و همچنین کویر میقان شهرستان اراک مشاهده شده است.

وی اضافه کرد: سالانه 36 میلیون تن خاک حاصلخیز استان مرکزی دچار فرسایش شده و به پشت سدهای استان منتقل می‌شوند. کمترین فرسایش آبی در استان، 6 تن در هکتار و بیشترین آن، 17 تن در هکتار است. برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی، فقر پوشش گیاهی، برداشت بی‌رویه از مسیل رودها و چاه‌های غیرمجاز از جمله عوامل فرسایش آبی در استان به شمار می‌رود.

معاون حفاظت اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: 1200 هکتار درختکاری در منطقه چپقلی شهرستان اراک انجام شده که نگهداری از این اراضی نیازمند حمایت و همکاری ویژه صنایع استان دارد.

حامد بهرامی با اشاره به وجود 2 میلیون هکتار اراضی ملی در استان مرکزی، افزود: اراضی ملی و مستثنیات با 3600 پلاک ثبتی مشخص شده و سند تک برگی تمام این اراضی به نام دولت صادر شده‌ است.

وی با اشاره به اینکه استان مرکزی با اخذ 100 درصد سند تک برگی اراضی ملی، جزء 3 استان برتر در این حوزه به شمار می‌رود، ادامه داد: سال جاری اختلافات 650 هزار هکتار اراضی ملی و مستثنیات در 500 پلاک ملی استان مرکزی برطرف شد و 85 هکتار به مالکان واگذار شده است.

معاون حفاظت اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اظهار داشت: در سال جاری 435.5 هکتار از اراضی ملی استان مرکزی در قالب 9 مورد برای اجرای طرح‌های کشاورزی و 1635 هکتار برای اجرای طرح‌های غیر کشاورزی به متقاضیان واگذار شد.

بهرامی تصریح کرد: 1100 هکتار اراضی ملی نیز برای توسعه شرکت‌های صنعتی و 100 هکتار برای اجرای طرح‌های انرژی نو از جمله ایجاد نیروگاه خورشیدی و تولید پنل‌های خورشیدی اختصاص یافته است.

وی بیان داشت: 170 هکتار از اراضی پارک آبخیز اراک در قالب قراردادی به شهرداری این شهر واگذار شده و مقرر است طرح‌های شهرداری با حفظ پارک جنگلی در این منطقه اجرا شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: مساحت این استان 2 میلیون و 800 هزار هکتار است که 2 میلیون هکتار آن را اراضی ملی تشکیل می‌دهد.

سرهنگ حمید ارسلانی افزود: در سال جاری 226 فقره اجرای حکم توسط یگان حفاظت اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اجرا شده که با اجرای این احکام، 16 هزار و 650 هکتار از اراضی ملی استان رفع تصرف شده است.

وی ادامه داد: در این بازه زمانی 852 مورد تماس مردمی با شماره 1504 و همچنین 251 مورد تماس مردمی با شماره 139 یگان حفاظت اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی برقرار شده که این مهم نقش مؤثری در کاهش آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی استان داشته است.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اظهار داشت: سال گذشته 149 مورد آتش‌سوزی در اراضی طبیعی و ملی استان رخ داده بود که در سال جاری تعداد این آتش‌سوزی‌ها به 5 مورد کاهش یافته است. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز