خبرگزاری کار ایران

در دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛

بخش خصوصی نیازمند نماینده قدرتمند برای گفت گو با دولت/ آموزش، توسعه تجارت و چانه زنی با دولت،حلقه گمشده اتاق بازرگانی

بخش خصوصی نیازمند نماینده قدرتمند برای گفت گو با دولت/ آموزش، توسعه تجارت و چانه زنی با دولت،حلقه گمشده اتاق بازرگانی
کد خبر : ۱۳۳۶۵۲۲

کمتر از 15 نفر دور سالنی گرم و پوشیده از پرده های مخمل توسی نشسته اند تا به اصحاب رسانه خبر حضور شان در دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی اصفهان را اعلام کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، ائتلاف اتاق سه هزار نفری اولین گروهی است که اصحاب رسانه را برای اعلام حضورش در انتخابات پارلمان خصوصی اصفهان دعوت کرده است. ده مرد و یک زن از عرصه اقتصاد گرد هم جمع شده اند تا به گفته خودشان اتفاقات بهتری را برای اتاق بازرگانی شهر گنبدهای فیروزه ای رقم بزنند.

بولتنی روبروی همه مدعوین رسانه قرار داده شده که روی جلد آن نوشته: برنامه جامع، متحد و استراتژیک شفافیت، مشارکت، پاسخگویی و درونش پر از شعارهای دلچسب و تعهد و مرام نامه های دلسوزانه است. اما پرسش اینجا است که در اتاق بازرگانی اصفهان و یا اتاق ایران چقدر  توانایی ایفای نقش در تصمیمات اقتصادی  استانی، ملی و بین المللی وجود دارد؟

از طرف دیگر با توجه به رتبه یک اصفهان در بوروکراسی اداری در کشور، عدم تخصیص اعتبارات بانکی به متقاضیان، رتبه یک سرمایه گریزی، به نتیجه نرسیدن ساخت بندر خشک، کارگو ترمینال، عدم توسعه یافتگی فرودگاه شهید بهشتی، مازوت سوزی نیروگاه، عدم حضور گردشگر به ویژه گردشگر خارجی، خشکی زاینده رود، تحریم ها و نوسان شدید بازار ارز، وعده های بی سرانجام مسئولان در حوزه های مختلف و نگاه به اصفهان به عنوان استان برخوردار و تخصیص کمترین بودجه به دومین پرداخت کننده عوارض و مالیات به خزانه کشور، آیا اتاق بازرگانی اصفهان قدرت تاثیر گزاری در فرایندهای معیوب اقتصادی و اصلاح آن ها را دارد؟ آیا اتاق های بازرگانی قادرند به عنوان پارلمان بخش خصوصی در تعامل با دولت، مسیر فرسوده قطار اقتصاد را به ریل بهتری هدایت کنند؟

امیر کشانی یکی از کاندیداها ست که در اتاق دوره هشتم مسئولیت کمیسیون جوانان را برعهده داشت در پاسخ می گوید: اتاق ها در دنیا سه کار انجام می دهند و خارج از این سه بخش هم نمی توان کاری کرد؛ آموزش، توسعه تجارت و چانه زنی با دولت برای رشد اقتصادی.

وی ادامه می دهد: در بررسی اتاق هشت شهر جهان متوجه شدیم اتاق وین سالانه 32 هزار دروه آموزش مانند نحوه تجارت از سنگاپور به عربستان را برگزار می کند؛ این یعنی اهمیت آموزش. توسعه تجارت هم یعنی برقرار کردن ارتباط بین تجار و فعالین داخلی، ملی و بین المللی مثل ایجاد میز اتاق استانبول در اصفهان و عکس آن.

کشانی چانه زنی اتاق بازرگانی برای برقراری ارتباط با دولت جهت توسعه اقتصادی، رفع مشکلات مالیاتی و غیره را سومین کار مهم اتاق تشریح کرد و افزود: اگر بتوانیم این سه کار عمده را انجام دهیم،می توانیم به این نتیجه برسیم اتاق به وظیفه اش درست عمل کرده؛ کاری که در ادوار قبل انجام نشده است.

عضو سابق اتاق اصفهان با گفتن این مطلب می افزاید: این سه کار اصلی ترین اهداف و وظیفه اتاق بازرگانی دهم است تا بتواند شاخص تولید ناخالص داخلی (GDP) را افزایش دهد و در ادامه رشد اقتصادی را از دولت انتظار داشته باشد.

اقتصاد یک برنامه و هدف است

محمد رضا برکتین دیگر عضو این ائتلاف هم  با تایید سخنان کشانی خاطرنشان می کند: اقتصاد ضمن اینکه خودش یک برنامه و هدف است، در ابعاد دیگر قدرتی به کشور می دهد که بتواند به بقیه اهدافش برسد.

وی در پاسخ به این پرسش که" اتاق بازرگانی چه می تواند بکند؟" می گوید: اتاق بازرگانی این نیست که 15 نفر بر اساس تجربه شان اظهار نظر کنند و جامعه و پذیرش آن را در نظر نگیرند. باید با شفاف بودن، پاکدست بودن، اعتقاد به کار علمی و برنامه ریزی و داشتن نقشه راه، امور اقتصادی را پیش برد؛ چراکه زمان بیانیه دادن گذشته است، اما متاسفانه گوشی برای شنیدن و درکی برای فهم و پاسخگویی نیست.

به نظر وی رفع مشکلات اقتصادی نیازمند خرد جمعی است و مشکل کلان اقتصاد هم به دلیل عدم بکار گیری از خردجمعی و اقتصاددانان زبده کشور است: اتاق بازرگانی باید به جایگاه اصلی خود برسد و فرصت حضور اقتصاددانان و خبرگان تجارت در امر تصمیم گیری را فراهم سازد.

برکتین تاکید می کند: اتاق به عنوان پارلمان بخش خصوصی می تواند به این افراد میدان دهد تا هم نقشه راه را ترسیم  و هم رصد کنند  و برای اصلاح مسیر قدم بردارند.

وی ابراز امیدواری می کند که در صورت کسب کرسی های دهمین دوره اتاق بازرگانی اصفهان، بعد از 4 سال در یکی دو زمینه مهم اقتصادی توانسته باشند ریل گزاری های جدیدی برای مسیر اقتصاد انجام داده باشند و آیندگان مسیر جدید را تقویت کنند.

جذب و توانمندسازی بانوان در اقتصاد

مژگان ایزدی تنها کاندیدای زن ائتلاف اتاق سه هزار نفری هم با اشاره به تاثیر مستقیم بانوان در رشد اقتصاد کشور می گوید: ارگان جهانی WOP در دور هشتم تاسیس شد تا تجار و اقتصاددانان زن کشور و سراسر دنیا  بتوانند گرد هم جمع شوند و برای دور بعد تلاش می کنیم، این ارگان در بعد بین المللی بیش از پیش شناخته شود.

وی ادامه می دهد: جدای از بحث آموزش الفبای اقتصاد و تجارت برای بانوان، توسعه کسب و کار و پیدا کردن سرمایه گذار را برای آنان انجام خواهیم داد تا علاوه بر توانمند کردن بانوان، به افزایش کسب درآمدشان کمک کنیم.

بخش خصوصی فاقد نماینده قدرتمند در گفت و گو با دولت

داود صافی دیگر عضو این ائتلاف است که به پرسش ایلنا پاسخ می دهد: اگر تا کنون اتاق بازرگانی اصفهان و حتی اتاق ایران نتوانسته به رسالت خود برای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت درست عمل کند، تنها بخاطر نداشتن نماینده قدرتمند است.

وی تاکید می کند: طبق بررسی و مطالعاتی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم، بخش خصوصی برای اینکه بتواند با صدای رسا جلوی دولت صحبت کند نیازمند نماینده ای با هفت ویژگی شفافیت، بهداشت مالی، متخصص در حوزه کاری خود، دردسترس بودن، اعتقاد به خردجمعی، مطالبه گری و توانایی جذب حداکثری فعالین حوزه اقتصاد بدون تفکیک مالی و جنسیتی است. وقتی به گذشته نگاه می کنیم، می بینیم چنین نماینده ای نداشته ایم.

صافی یادآور می شود: ما بر آنیم تا چنین نماینده ای را تربیت و در گفت و گوی بخش خصوصی با دولت شرکت دهیم. این کلید مهمی است تا بتوانیم قفل مشکلات اقتصادی را باز کنیم.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز