مدیرکل راهداری لرستان:
۱۰۰ درصد تسهیلات بازسازی ناوگان حملونقل مسافر استان جذب شد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای لرستان گفت: سهم اعتبار بازسازی ناوگان مسافربری موضوع تسهیلات تبصره 18 استان 214 میلیارد ریال بوده، که تمام اعتبار موصوف به صورت 100 درصدی جذب شده است.
به گزارش ایلنا ، مرتضی شیروانی در گفتوگو با خبرنگاران اظهار کرد: متوسط عمر ناوگان مسافربری استان در بخش اتوبوس ۹ سال، مینی بوس ۳۵ سال و سواری کرایه ۱۳ سال است و متوسط عمر ناوگان در سطح کشور دربخش اتوبوس ۱۳ سال، مینی بوس ۲۷ سال و سواری کرایه ۱۲ سال است.
وی ادامه داد: در بخش اتوبوسرانی موقعیت استان مناسب و رتبه سوم کشور را داریم، کمااینکه در بخش سواری کرایه عمر ناوگان استانی با کشوری اختلافی چشمگیری ندارد. در بخش مینیبوس رانی و سواری کرایه باید برای نوسازی ناوگان مذکور چاره اندیشی و تسهیلات مناسبی به مالکین اختصاص داده شود. همچنین میانگین عمر ناوگان باری استان ۱۸ سال و میانگین عمر ناوگان باری کشوری ۱۹/۹۱ سال است.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان لرستان به وضعیت پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ اشاره کرد و افزود: سهم اعتبار بازسازی ناوگان مسافربری موضوع تسهیلات تبصره ۱۸ استان لرستان ۲۱۴ میلیارد ریال بوده است،که تمام اعتبار موصوف به صورت ۱۰۰ درصدی جذب شده و در اختیار مالکان ناوگان قرار گرفته و اقدام به بازسازی ناوگان شدهاند.
شیروانی اضافه کرد: به ۸۸ دستگاه شامل ۱۳ دستگاه اتوبوس و ۷۵ دستگاه مینی بوس ، وام بازسازی پرداخت گردیده است و پیش بینی می شود تمام اعتبار ابلاغی سهم بازسازی ناوگان مسافری به مالکان پرداخت شده و در صورت تخصیص مجدد مابقی ناوگان که نیاز به بازسازی دارند اقدام میشود.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان لرستان، به عواملی اصلی فرسودگی ناوگان استان اشاره کرد و افزود: به غیر از گذر سال، حمل بار بیشتر از حد مجاز (اضافه تناژ)، موقعیت توپوگرافی استان و صعبالعبور بودن مسیرهای مواصلاتی و همچنین وجود گردنههای متعدد در سطح استان و نیز قطعات یدکی تقلبی از مهمترین عواملی هستند که باعث گردیده ناوگان حمل و نقل عمومی در بخش بار و مسافربری مستهلک و فرسوده شدهاند.
شیروانی تصریح کرد: همین عوامل در کنار افزایش قیمت قطعات یدکی، عدم وجود تسهیلات مناسب با نرخ بهره پایین برای بازسازی و نوسازی ناوگان، شیوع بیماری کرونا در سال های اخیر و فعالیت غیر مجاز مسافربرهای شخصی در حمل و نقل برون شهری مسافر باعث کاهش میزان سطح درآمدی شرکت های حمل و نقل، رانندگان و مالکان ناوگان شده است.