در گفتوگو با ایلنا عنوان شد؛
بارنامههای صوری باعث ناعدالتی در تخصیص سهمیه سوخت می شود
مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل کالای سبک و درون شهری قزوین گفت: باتوجه به اینکه شرط ارائه سوخت اثبات فعالیت از طریق اخذ بارنامه است، تعدادی از اشخاص حقیقی و حقوقی با سوء استفاده از شرایط موجود و به قصد سودجویی در سایه نبود نظارت کافی اقدام به صدور بارنامه شهری به صورت صوری برای وانت بارهای غیرفعال و اخذ سهمیه سوخت برای آنها میکنند که علاوه بر حیف و میل منابع، به ناعدالتی دامن میزنند.
سید رضا محمدی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به فعالیت وانت بارها در سطح استان گفت: در بخش وانتبار در استان بالغ بر 15 هزار ماشین وانت شناسایی شده که حدود 50 درصد در مرکز استان قرار دارند؛ اما آمار درستی از فعالین حمل و نقل عمومی وجود ندارد و تفکیکی بین فعالین و غیرفعالین صورت نگرفته است که کدام یکی از این وانتها درون شهری، کدام برون شهری و یا صرفا برای استفاده شخصی یا حمل بار و ضایعات است و این یکی از آسیبهای موجود در این حوزه است.
مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل کالای سبک و درون شهری قزوین عنوان کرد: در سالهای اخیر بیشتر پسرفت داشتیم تا پیشرف؛. وعدههایی که همزمان با هدفمندی یارانهها مطرح شده بود هرگز محقق محقق نشد و مشکلات روز به روز بیشتر و بیشتر شد، کمیتگرایی مدیریت شهری و وارد کردن اجباری افراد غیرفعال به جمع فعالان علاوه بر این که موجب از بین رفتن نظم موجود شد به توزیع ناعادلانه یارانههای دولتی منجر شد به نحوی که هم اکنون بسیاری از فعالان واقعی از یارانههای تامین اجتماعی و سوخت بی بهرهاند.
این عضو اتاق تعاون استان قزوین بیان کرد: با آغاز طرح ساماندهی وانتبارها، شهرداریها متولی و ناظر حمل و نقل کالای درون شهری و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای متولی ساماندهی وانت بارها در حمل و نقل جادهای شدند؛ راهداری به دلیل داشتن قوانین مدون آهسته و پیوسته پیش میرفت، اما شهرداریها با مصوبه شورای شهر اقدامات به صورت سلیقهای و شتابزده با اخذ مجوز از شوراهای اسلامی شهر فراتر از قانون پیش میرفتند.
وی ادامه داد: قبل از آغاز طرح ساماندهی، رانندگان وانت بار که در حمل و نقل عمومی فعال بودند، توسط صنوف شناسایی و از طریق تعاونیها نسبت به بیمهپردازی آنها اقدام میشد و رضایتی نسبی بین فعالان واقعی بوجود آمده بود، ولی با خارج کردن امور از دست تشکلات صنفی و تعاونی و تحمیل کمیت غیرواقعی به این بخش، رفته رفته شاهد کمرنگ شدن این مزیت بودیم تا هم اینک که افراد جدیدالورود به کل از این مزیت بیبهره شدهاند.
محمدی درباره تخصیص سهمیه سوخت یارانهای هم گفت: درد ما این است که حق به حقدار نمیرسد، توازن بین عرضه و تقاضا از بین رفته است؛ بستر نرمافزاری صدور بارنامه شهری بدون دخالت متصدیان حمل و نقل به صورت غیر قانونی ایجاد شده و برخی از شرکتهای غیر حمل ونقلی اقدام به عقد قرارداد با شهرداریها و پیمایشسازی در سطح وسیع میکنند.
وی ادامه داد: البته مدیریت شهری قزوین در سایه تعاملی که با تشکلهای صنفی و تعاونی داشت با هوشیاری از ورود این شرکتها به قزوین جلوگیری کرد.