خبرگزاری کار ایران

ایلنا از بازار شب یلدا در استان یزد خبر می دهد؛

استقبال کم رونق یزدی‌ها از شب چله / رکود خرید آجیل شب یلدا نسبت به سال گذشته

استقبال کم رونق یزدی‌ها از شب چله / رکود خرید آجیل شب یلدا نسبت به سال گذشته
کد خبر : ۱۳۱۱۴۵۵

کمتر از چندساعت به آغاز جشن شب یلدا، طولانی ترین شب سال باقی مانده اما مشکلات اقتصادی و گرانی بازار آجیل، میوه و شیرینی و برخی اتفاقات دیگر این شب به یادماندنی را برای مردم تلخ کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، مراسم شب یلدا که به آن شب چله هم می‌گویند در آخرین روز آذر ایرانیان و از زمانی که اندیشه‌های یکتا پرستی بین اقوام ایرانی پدیدار شد، برگزار می‌شده که به رسم دیرین، هر سال ایرانیان آخرین روز پاییز؛ طولانی‌ترین شب سال را بهانه‌ای  برای دورهمی و جشن شب یلدا می‌دانند.

این جشن را ، جشن آتش هم می‌نامند چراکه ایرانیان قدیم  به آتش  احترام  می‌گذاشتند و در چنین شبی، آتش روشن می کردند و گرد آن جمع می شدند و به شادی و پایکوبی می‌پرداختند. این جشن بین مردم کشاورز، دامپرور، روستایی نشین و کوهستان نشین به یک شکل برگزار می‌شد و حافظ خوانی به همراه صله ارحام از مهم‌ترین آداب و رسوم شب یلدا در این سال های طولانی در بین ایرانیان نسل به نسل منتقل شده است.

اگر چه  چند سالی است که به دلیل شیوع ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی یلدا رونق گذشته را ندارد اما امسال به دلیل  گرانی‌های روز افزون و  اتفاقات  اخیر  بازار شب یلدا  بی رونق تر از هر سال شده است. 

امسال با جهش های ۱۰ برابری در قیمت انواع میوه و خوراکی و آجیل بار سنگینی بر روی دوش خانواده است؛ باری که هر سال سنگین‌تر از سال‌های گذشته کمر خانواده را خم می‌کند و وعده های توخالی مسئولان هم در حد حرف باقی می ماند.

تشدید نظارت بر بازار و کاهش قیمت‌های آجیل و میوه که حرف‌های همیشگی مسئولان است تاثیری در بازار ندارد و قیمت‌ها خودسرانه از سوی برخی فرصت طلبان و سودجویان تعیین می‌شود.

قیمت آجیل و پسته در بازار با افزایش ۳۰ تا ۱۰۰ درصدی در انواع مختلف مواجه بوده و حتی در برخی مناطق شهر یزد شاهد عرضه پسته با قیمت بیشتر از ۶۰۰ هزار تومان هستیم و به گفته رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار یزد همین افزایش قیمت‌ها باعث شده بازار شب یلدا رونق هر ساله را نداشته باشد.

افزایش چشمگیر قیمت پسته

رئیس اتحادیه آجیل، خشکبار و خواربار یزد با اشاره به افزایش ۲۰ تا ۷۰ درصدی قیمت‌ها به دنبال خسارت‌های وارده از ناحیه کرونا و تورم، گفت: تلاش فعالان این صنف در گرم نگه داشتن بازار و رعایت انصاف در قیمت‌ها در آستانه شب یلداست.

محسن جلیلی پور در خصوص وضعیت عرضه آجیل شب یلدا در یزد، اظهار کرد: بعد از دو سال بحران کرونا و رکود نسبی آجیل‌فروشی‌ها در مناسبت‌های مختلفی مانند شب یلدا و عید نوروز، متاسفانه اکنون با افزایش تورم و قیمتها، شاهد رکود در خرید آجیل شب یلدا در استان هستیم.

جلیلی‌پور در مورد میزان افزایش قیمت‌ها در این حوزه اظهار کرد: اکثر اجناس نسبت به سال گذشته با افزایش ۲۰ درصدی و در بعضی اقلام نیز تا ۷۰ درصد افزایش قیمت به خصوص در رابطه با برخی میوه‌های خشک داشتیم.

وی با بیان این که در حال حاضر حدود ۳۰۰ آجیل‌فروش خرده در سطح شهر یزد ‌فعالیت دارند، گفت: متاسفانه طی دو سال بحران کرونا حدود ۳۰ درصد از واحدهای صنفی کوچک این بخش در یزد به تعطیلی کشانده شدند ولی اکنون شاهد رونق مجدد همین واحدهای تعطیل شده هستیم.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار یزد در پایان نیز به قیمت این روزهای برخی از اقلام این صنف در بازار پرداخت و گفت: پسته فندقی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان، پسته احمدآقایی از ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان، پسته اکبری از ۳۷۰ تا ۶۵۰ هزار تومان، آجیل خشک از ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان و آجیل مخلوط میوه خشکبار از ۲۷۵ تا ۴۵۰ هزار تومان و برگه زردآلو نیز از ۱۸۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است.

جلیلی‌پور همچنین قیمت میوه خشک سیب را از ۲۲۰ تا ۲۶۰ هزار تومان، میوه خشک پرتقال را از ۱۸۰ تا ۲۴۰ هزار تومان، میوه خشک کیوی از ۲۵۰ تا ۳۷۰ هزار تومان، میوه خشک توت فرنگی از ۵۰۰ تا ۷۵۰ هزار تومان، میوه خشک شفتالو از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان و میوه خشک موز ایرانی را  ۳۷۰ هزار تومان و خارجی ۵۰۰ هزار تومان ذکر کرد.

نرخ ثابت شیرینی شب یلدا در یزد 

رئیس صنف شیرینی فروشان از ثابت ماندن نرخ قیمت شیرینی در شب یلدا به رغم افزایش قیمت مواد اولیه شیرینی خبر داد.

سید علیرضا آسایش با اشاره به فعالیت حدود ۴۵۰ عضو در صنف شیرینی فروشان یزد، اظهار کرد: از این تعداد حدود ۷۰ درصد شیرینی فروش و مابقی فروشنده لوازم قنادی، نبات ریزی و سایر بخش‌ها هستند.

آسایش از تاثیر بیماری کرونا بر فعالیت‌های این صنف در دو سال اخیر خبر داد و گفت: در این دو سال با توجه به بیماری کرونا و گرانی مواد اولیه تهیه شیرینی، فروش این صنف ۵۰ درصد کاهش داشت و شیرینی فروشان به شدت متضرر شدند.

به گزارش ایلنا، حکایت گرانی بازار در شب‌های یلدا و عید و هر مناسبت ملی حکایت تکراری هر سالی است که نظارت‌ها و بازرسی‌های مسئولان نیز تاکنون برای پایان شیرین چاره ساز نبوده است و عملا مردم از این نظارت ها و بازرسی ها قطع امید کرده اند.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز