مدیر روابط عمومی شورای مشهد مطرح کرد؛
روابط عمومی هوشمند نقطه پایان ندارد/ اهمیت پیوند و ارتباط بین اعضای شورای شهر و اصحاب رسانه
مدیر روابط عمومی شورای اسلامی شهر مشهد به تشریح اهمیت روابط عمومی هوشمند و اقدامات این روابط عمومی پرداخت.
به گزارش ایلنا از مشهد، محمد شیخانی با بیان اینکه روابطعمومیها در نظامهای مدیریتی به عنوان عناصر قوی در ارزیابی، تبیین و پیشبرد اهداف سازمانها شناخته میشوند، اظهار کرد: یکی از مهمترین رسالتهای روابط عمومی، ایجاد ارتباط، تعامل و همآفرینی فکری و اطلاعاتی در حوزههای ماموریتی است.
وی با بیان اینکه با گسترش فضای مجازی و شبکههای ارتباطاتی، شاهد نقشآفرینی مضاعف و تعمیق ارتباط روابطعمومیها با عامه مردم هستیم، گفت: بر این اساس، هر نهاد و سازمان، از طریق روابط عمومی خود، طبق وظایف و رسالتهای تعریف شده، به دنبال ارتباطی مؤثر و هدفمند با مخاطبان و گروههایی دخیل در آن هستند.
شیخانی افزود: روابط عمومی، یکی از پویاترین زیرمجموعههای اداری و سازمانی محسوب میشود که باید پیوسته درحال بروزرسانی و تطبیق خود با شرایط روز باشد؛ برهمین اساس بود که از حدود یکسال قبل سعی کردیم در مسیر تحقق و اجرایی کردن «روابط عمومی هوشمند» گام برداریم.
مدیر روابط عمومی شورای اسلامی شهر مشهد تصریحکرد: روابط عمومی هوشمند را یک هدف و مسیری که دارای نقطه پایان است، نمیبینم؛ روابط عمومی هوشمند، فرآیند و مسیری بیانتهاست که هرچه در این عرصه بیشتر جلو میرویم، بیشتر نسبت به آن احساس نیاز میکنیم.
شیخانی گفت: روابط عمومی باید نسبت به تحلیل فرآیندهای ارتباطی و ماموریتی درون و برونسازمانی خود، اشراف کامل داشته باشد و یکی از بهترین فرصتها و زیرساختها برای گام برداشتن در این مسیر، تکیه به ظرفیت «روابط عمومی هوشمند» است.
وی با بیان اینکه استفاده صرف از تکنولوژیهای روز، به معنای هوشمند شدن نیست، افزود: زمانی میتوان مدعی اجرایی کردن و پیادهسازی روابط عمومی هوشمند شد که روابط عمومی ما، روابط عمومی تعاملی، مشارکتمحور، تحلیلگر، خلاق در حیطه کاری خود، انتقادپذیر، پاسخگو و ... باشد.
شیخانی اظهارکرد: براساس همین رویکردها و نگاهها و با شناسایی مسائل روز و نیازهای واقعی بدنه اجتماعی شهری، طی حدود ۱۵ ماه اخیر، سیاستگذاریها و برنامههای اجرایی مختلفی را در برنامه کاری خود قرار دادیم.
وی با اشاره به اینکه روابط عمومی باید نهایت پتانسیل و ظرفیت خود را برای انتشار خبر امیدبخش بکار ببندد، افزود: برهمین اساس سعی کردیم اقدامات و فعالیتهای مدیریت شهری مشهد، اعم از شورای اسلامی شهر و شهرداری را با تکیه بر ظرفیتهای موجود خود در سطح جامعه بسط و نشر دهیم؛ خبر خوب، شورا توئیت، به استناد آمار و نیمه پُر لیوان از جمله اقدامات نوآورانه و خلاقانهای بود که به همت همکاران در روابط عمومی هوشمند شورای اسلامی شهر مشهد در این راستا تدارک دیده شد و اجرایی کردیم تا ضمن تنویر افکار عمومی و آگاهیبخشی، تقویت امید را در سطج جامعه داشته باشیم.
وی در ادامه با بیان اینکه شوراهای اسلامی شهر، به عنوان مدنیترین نهاد رسمی در شهرها شناخته میشوند، گفت: از جمله الزامات برای این نهاد مردمی، تقویت و تعمیق ارتباط با بدنه اجتماعی است که اعضای شورای شهر، منتخب آنها هستند؛ شهروندان نیازمند ارتباط مستقیم و بیواسطه با نمایندگان خود بوده و این مهم را از طرق مختلف پیگیری کردهایم.
مدیر روابط عمومی شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: جلسات مختلف مردمی را تدارک دیدهایم که به صورت هفتگی در مساجد محوری محلات شهر مشهد با عنوان «پای حرف مردم» برگزار میشود.
شیخانی گفت: با توجه به لزوم تکریم ارباب رجوع در نهادی برخاسته از مردم، یعنی شورای اسلامی شهر و تلاش در جهت ارتقاء سطح کیفی خدمات از سوی دفاتر اعضاء، کمیتههای نظارتی و ...، برای نخستین بار نسبت به راهاندازی طرح «افکارسنجی» از مراجعان اقدام کردیم که آمارهای به دست آمده، به منظور کیفیتبخشی و بهبود سطح پاسخگویی، تجزیه و تحلیل میشوند.
شیخانی گفت: شهر به عنوان موجودی زنده شناخته میشود که هر روز با مسائل و مشکلات و اتفاقات مختلفی روبرو است و از سوی دیگر، عموم مردم بیشترین ارتباط کاری و اصطکاک را با شهرداری، به عنوان نهادی خدماترسان که بیش از ۳۰۰ خدمت مختلف را ارائه میکند، دارند؛ پس طبیعی است که در این بین، شهروندانی نیز نسبت به برخی اقدامات و عملکرد مدیریت شهری گلایههایی داشته باشند و به شکل مسالمتآمیزی مراتب اعتراض خود را با تجمع و ... ابراز کنند.
وی افزود: شورای اسلامی شهر مشهد در دوره ششم، پیوسته سعی داشته شورای شهر باشد و نه شورای شهرداری؛ حامی منافع مردم و شهر باشد و مجدانه پای احقاق حق آنها بایستد. برهمین اساس، هر زمان که شاهد تجمع اعتراضی و گلایه شهروندان، از اقشار مختلف بودیم، زمینه حضور اعضای شورای شهر را در سریعترین زمان ممکن، در میان معترضان فراهم کردیم تا مستقیم پای حرف و درد دل آنها بنشینند و در همان دیدار، پیگیریهای لازم صورت گرفته است.
شیخانی در تشریح دیگر اقدامات روابط عمومی شورای اسلامی شهر مشهد برای تعمیق ارتباط اعضای شورای شهر با بدنه اجتماعی، گفت: این ارتباط را در سطح نخبگانی و کارشناسی نیز با برگزاری نشستهای هماندیشی دنبال کردیم؛ نشستهایی که با حضور اقشار مختلف شهروندان برگزار شده است.
شیخانی اظهارکرد: بسیار خرسندیم که براساس همین رویکرد، برای اولین بار صحن علنی ویژه خبرنگاران و همچنین دانشآموزان را با حضور اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، به عنوان میهمان، برگزار کردیم؛ رویدادی که صرفا برونداد رسانهای نداشت و در حد شعار و حرکتی نمایشی محدود نشد و خروجی و دستاوردهای آن کاملا ملموس است. از جمله آنها میتوان به رایگان شدن خدمات حملونقل عمومی ویژه خبرنگاران اشاره کرد و البته پیگیر مصوبات صحن دانشآموزی نیز هستیم.
وی با اشاره به اهمیت پیوند و ارتباط بین اعضای شورای شهر و اصحاب رسانه، از طریق روابط عمومی، گفت: در کنار هماهنگیهای روزمره برای مصاحبه خبرنگاران با اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، تاکنون نشستهای خبری مختلفی نیز برگزار کردهایم؛ ضمن اینکه امکان پاسخگویی برخط به سوالات و مطالبات خبرنگاران و شهروندان نیز فراهم شده است.
شیخانی افزود: همه این اقدامات را در دستورکار قرار دادیم تا بتوانیم بیش از پیش در راستای تحقق اهداف و سیاستهایی که در ابتدای گفتگو به آن اشاره شد، گام برداریم؛ رویه و رویکردی که همچنان با تحولات و روشهای جدید و نوین، ادامهدار خواهد بود تا بتوانیم در مقام عمل، «روابط عمومی هوشمند شورای اسلامی شهر مشهد» باشیم.