خبرگزاری کار ایران

یک مسئول مطرح کرد؛

حذف سازمان پنبه در وزارت جهاد کشاورزی لطمه‌ای بزرگ به این صنعت است

حذف سازمان پنبه در وزارت جهاد کشاورزی لطمه‌ای بزرگ به این صنعت است
کد خبر : ۱۳۰۱۳۴۵

مدیرکل دفتر پنبه، دانه‌های روغنی و محصولات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی گفت: حدف سازمان پنبه در وزارت جهاد کشاورزی موجب کاهش تولید پنبه در کشور شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابراهیم هزارجریبی در مراسم گرامیداشت روز مزرعه در انابد بردسکن گفت: قبلاً با وجود سازمان پنبه در وزارت خانه و حمایت از پنبه کاران در تولید این محصول خودکفا و صادر کننده بودیم اما متأسفانه با حذف این سازمان تولید پنبه درکشور کاهش پیدا کرد.

وی با اشاره به پیگیری و دستور رئیس جمهور در خصوص احیای این سازمان گفت: سازمان پنبه مجدد با کارکردی  جدید دروزارتخانه برای حمایت از پنبه کاران و خودکفایی این محصول احیا می شود.

هزارجریبی یکی از مشکلات حمایت از پنبه کاران را عدم هماهنگی بین دستگاه ها و صنایع و واردات این محصول ذکر کرد واظهار داشت: در استانهای پنبه خیز کشور با خرید تضمینی این محصول از مشکلات پنبه کاران کاسته شده است.

مدیرکل دفتر پنبه، دانه های روغنی و محصولات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به نیاز کشور در حوزه های مختلف بخصوص نیاز کشور در حوزه صنعت پنبه و ضرورت خودکفایی در این محصول استراتژیکی افزود: برای حمایت از پنبه کاران در وزارت جهاد کشاورزی مشوق هایی مثل ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره برای نوسازی کارخانه های پنبه، ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای تجهیز کارخانجات بذر، ۹۰ میلیارد تومان یارانه تسهیلات ۴ درصد ۷ ساله با ۲۰درصد آورده برای خرید کمباین پنبه، تصویب یارانه بذر و بسیاری مشوق های دیگر در نظر گرفته شده و به تصویب رسیده است.

وی از توزیع ۱۶۰۰ تن بذر دلینته داخلی با ۲۰ هزار تومان یارانه در هر کیلو بین کشاورزان خبر داد و گفت: برخی از کشاورزان از بذر تولیدی خود استفاده کرده و کسری بذر کشور نیز مثل سال‌های گذشته با واردات ، تامین و در اختیار کشاورزان قرار داده شده است.

این کارشناس صنعت پنبه کشور به میزان سطح کشت پنبه در سالجاری اشاره کرد و اظهار کرد: یکصد ۱۴هزار و ۱۴۸هکتار امسال سطح کشت پنبه در کشور بود که این مقدار نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است.

وی اظهار امیدواری کرد با آغاز فصل برداشت پنبه محصول وش تولید شده در مزارع با ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۳۰۰ هزار تن برسد. 

هزارجریبی استان خراسان رضوی و بویژه بردسکن را پیشتاز تولید پنبه کشور اعلام کرد و از استان‌های گلستان، فارس،اردبیل، خراسان جنوبی و شمالی به عنوان استان‌های عمده کشت پنبه در کشور نام برد.

مهدی مسروری مدیر جهاد کشاورزی بردسکن نیز دراین  همایش گفت: سطح زیر کشت پنبه شهرستان ۱۵۰۰ هکتار است که یک سوم کشت پنبه  منطقه در مجموعه کشت و صنعت آستان قدس رضوی انابد قرار دارد.

وی با اشاره به تولید بذر پنبه شمال شرق کشور توسط شهرستان و مجموعه کشت و صنعت انابد گفت: بردسکن سابقه بسیار بالایی در تولید پنبه دارد و با اشاره به استقبال کشاورزان از سیستم آبیاری نوین و تیپ ۴۹۰ هکتار از سطح زیر کشت پنبه شهرستان با آبیاری تیپ است که ضمن کاهش بین ۳۰ تا ۵۰ درصدی مصرف آب باعث افزایش بهره‌وری نیز شده است. 

وی میانگین تولید پنبه در شهرستان را ۳ تن در هکتار اعلام کردو اظهار کرد: پیش بینی می شود، امسال ۴ هزار و ۵۰۰ تن وش پنبه از مزارع شهرستان برداشت شود. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بردسکن اجرای این همایش در بردسکن را نقطه قوتی برای دست اندرکاران در شهرستان نام برد و افزود: با توجه به خشکسالی ها ی پی درپی منطقه  تلاش خواهیم کرد با  افزایش بهره‌وری در محصول پنبه تولید این محصول را مجدد در شهرستان احیاء کنیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز