خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

کتاب‌های درسی کودک را از مطالعه دلزده می‌کند

کتاب‌های درسی کودک را از مطالعه دلزده می‌کند
کد خبر : ۱۲۹۸۸۲۳

نویسنده و پژوهشگر کتاب کودک و نوجوان گفت: مواجهه کودکان با کتاب در مدرسه به دلیل حجم بالا و عدم جذابیت کتاب‌ها به نوعی است که گرایش او به مطالعه را کمرنگ می‌کند.

مهدی مردانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین درباره چرایی عدم استقبال کودکان از کتاب و کتابخوانی گفت: جدی‌ترین عامل عدم ایجاد لذت مطالعه برای کودکان است، مواجهه کودک با کتاب در مدارس به نوعی است که با کار اجباری و پرفشار مواجه است و حتی حجم کتاب به حدی زیاد است است که نوعی بیگاری بوده دانش‌آموز مجبور است کوله‌های سنگین را بر دوش خود حمل کند.

این پژوهشگر حوزه کتاب کودک و نوجوان ادامه داد: بسیاری از خانواده‌ها هم کتاب‌خوان نیستند و بنابراین نقش بهترین الگوها برای کودکان در این حوزه کمرنگ است.

این نویسنده کودک و نوجوان ادامه داد: علاوه بر عدم جذابیت محتوا و در زمان صدور مجوز هم کارشناسی مطالب در حوزه محتوایی، تناسب با گروه سنی و فرم کتاب مغفول مانده است، برای بهبود این وضعیت باید جذابیت و در دسترس بودن کتاب مدنظر بوده و توسط پدر و مادرها هم شاهد الگوسازی مناسب باشیم.

ضرورت مخاطب شناسی برای نویسندگان حوزه کودک و نوجوان

وی درباره توانایی‌های مورد نیاز نویسندگان حوزه کودک و نوجوان گفت: اولین قدم برای نویسندگان مخاطب شناسی است، برای اینکه برای کودک نوجوان بنویسیم باید از مختصات ذهنی، دایره واژگانی، تصاویر ذهنی و تخیلات و خواسته‌ها و آرزوهای او شناخت داشته و در مرحله بعد مهارت کافی در حوزه تصویرگری کتاب داشته باشیم.

وی با بیان اینکه توجه بیش از حد به آموزش و انتقال شعارگونه، صدمات مهمی به حوزه آموزش زده، اظهار کرد: برای تاثیرگذاری محتوای کتاب‌ها باید از اشاره مستقیم پرهیز کرده و در لایه‌های زیرین کتاب به انتقال مفاهیم آموزشی توجه داشته باشیم.

مردانی با اشاره به اینکه عمر ادبیات کوک و نوجوان در کشور ما نوپا است، گفت: نویسندگانی که این حوزه را انتخاب کرده‌اند تاریخچه چندانی برای مطالعه ندارند و بیشترین مراجعه ما به مولفان خارجی است، نویسندگان درحال گذار از مراحل ابتدایی و آزمون و خطا در این حوزه هستند، البته تجربه‌های خوبی اتفاق افتاده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز