شهردار شیراز مطرح کرد؛
فرهنگ ترافیک مردم به دلیل کرونا تغییر کرده است
شهردار شیراز گفت: امروز شاهد تغییر فرهنگ ترافیکی مردم هستیم که باید با تمهید و انجام طرح ترافیک زوج و فرد در یک بازه زمانی مشخص و ترویج استفاده از ناوگان حملونقل عمومی کنترل ترافیک را انجام دهیم.
به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی شهرداری شیراز، سید احسان اصنافی در نشست کمیته مرکزی یاوران شورای اسلامی شهر شیراز که باحضور یاوران شورای محلات شیراز برگزار شد به مبحث افزایش عوارض اشاره و اظهار کرد: قانونگذار، عوارض شهری را در اختیار شوراها قرار داده و مبنای محاسبه آن قیمت روز و منطقهبندی شده املاک اعم از قیمت هر متر سرقفلی مغازه، آپارتمان و زمین بر اساس نظر کارشناس رسمی دادگستری و نهایت تا سقف ۵۰ درصد است.
وی با بیان اینکه قانون، شهرداری را مکلف کرده که در بحث تفکیک زمین و یا قیمت آن را وصول کند افزود: بر این اساس دفترچههایی توسط کارشناسان رسمی دادگستری تنظیم و به اطلاع عموم میرسد.
اصنافی با اشاره به ماده ۱۴ بیان کرد: این ماده در سال جاری پرواز نکرده است، این ماده در مورد باغهای مشجر متراکمی است که در آن اجازه ساخت ۱۰ درصد داده میشود و این منحصر به مناطق خاصی است که قیمت زمین نیز بالاست که در سال گذشته تعداد پروندههای ماده ۱۴، در حدود ۱۰ عدد بوده که اصلاً در قبال پروندههای دیگر به حساب نمیآید.
امروز شاهد تغییر فرهنگ ترافیکی مردم هستیم
مدیر ارشد شهری شیراز در ادامه با اشاره به مشکلات ترافیک و تغییر مدل حملونقل کلانشهر شیراز همانند دیگر شهرها به دلیل کرونا بیان داشت: امروز شاهد تغییر فرهنگ ترافیکی مردم هستیم که با افزایش خودروهای تک سرنشین، معضل ترافیک را به وجود آورده و باید با تمهید و انجام طرح ترافیک زوج و فرد در یک بازه زمانی مشخص و ترویج استفاده از اتوبوس و ناوگان حملونقل عمومی کنترل ترافیک را انجام دهیم.
اصنافی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به معضلات کمربندی جنوبی شیراز گفت: کمربندی معبر تردد خودروهای سنگین است و نمیشود آن را به خیابان شهری تبدیل کرد؛ چراکه در این صورت اولین اقدام شهرداری نصب تابلوی "عبورکامیون ممنوع" است.
شهردار شیراز با اشاره به وضعیت موجود و آسیبشناسی آن گفت: یکی از معضلات این کمربندی، ایجاد دسترسیهای عمودی از هر محله به آن است که باید با کندروهای ایجاد شده، این دسترسیها را ایمنسازی کرد.
اصنافی با اشاره به ایجاد دوربرگردان و تقاطع در این کمربندی نیز بیان کرد: برای این موضوع، سه تقاطع برعهده شهرداری و سه تقاطع برعهده وزارت راه بوده که شهرداری دو تقاطع شهیدان یغمور و رودکی را ساخته و تنها تقاطع نواب باقیمانده، اما وزارت راه هیچکدام از سه تقاطع که برعهده داشت را نساخته است که طبق آخرین پیگیری، مقرر شده وزارت راه تقاطع سفیر و قائم را در سال جاری آغاز کند.
اصنافی در ادامه سخنان خود به وضعیت خطوط مترو اشاره و بیان کرد: زمان توقف در ایستگاههای خط یک به طول ۲۴.۵ کیلومتر به ۱۳ دقیقه رسیده است.
بیشترین هزینههای خط ۲ مترو، هزینه احداث ایستگاه است
به گفته مدیر ارشد شهری شیراز؛ بیشترین هزینههای خط ۲ مترو، هزینه احداث ایستگاه است که سیاست بر این است که سازه ایستگاه دولت و عدالت را تمام کرده و روی آن را روکش و آسفالت کنیم که مزاحمتی برای شهروندان نداشته باشد.
شهردار شیراز ابراز امیدواری کرد برای پایان امسال یا نهایت اردیبهشت ۱۴۰۲ با این تغییری که دادیم، سه ایستگاه قهرمانان، امیرکبیر و امام حسین (ع) بهرهبرداری شود.