خبرگزاری کار ایران

پس از سال‌ها؛

زاینده رود به تالاب گاوخونی رسید

زاینده رود به تالاب گاوخونی رسید
کد خبر : ۱۲۲۷۰۴۱

امسال برای سومین بار دریچه سد زاینده رود باز شد تا به گفته مسئولان آب مورد نیاز برای نوچهارم کشت غلات کشاورزان شرق اصفهان فراهم شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، شل کن سفت کن در خصوص زاینده رود آنقدر زیاد شده که دیگر به نبود آب و کاهش ذخیره سد نسبت به سال گذشته باور نداریم.

در حالی دوباره دریچه سد زاینده رود را باز کرده اند که کشاورزان اصفهانی در فروردین ماه خبر از، از بین رفتن بیش از 40 درصد کشت غلات خود دادند. این یعنی آب در زمان درست باز نشده بود و آقایان مسئول قصد کرده اند میزان باقی مانده را به نوعی حفاظت کنند.

باز شدن ۱۰ روزه سد زاینده رود

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اعلام کرد: خروجی سد زاینده‌رود با هدف تخصیص آب برای آبیاری نوبت چهارم کشت غلات کشاورزان شرق از 15 اردیبهشت افزایش یافته است.

 محمود چیتیان اظهار داشت: مدت افزایش خروجی از سد زاینده‌رود با هدف مورد اشاره ۱۰ روزه است و در این مدت آب در  کلانشهر و شرق اصفهان جریان خواهد داشت.

وی افزود: میزان ذخیره کنونی سد زاینده رود ۳۹۵  میلیون متر مکعب است و رهاسازی به مدت ۱۰ روز  از سد زاینده رود خواهد بود.

آبگیری تالاب گاوخونی

اما از فواید باز شدن سه باره آب در سال جاری، رسیدن آب به تن نحیف و رنجور باتلاق گاوخونی است. مدیر عامل شرکت آب منطقه اصفهان با تایید این مطلب گفت: مهندس حسن ساسانی افزود: در توزیع آب سالهای گذشته با توجه به نوع توزیع آب سهم ناچیزی از آب به تالاب می رسید که با تمهیدی که در توزیع آب اخیر اندیشیده شد آب نسبتا پایدار تری به تالاب بین الملی گاو خونی رسید.

ساسانی با بیان این که با اتمام آبیاری زمین های کشاورزی شرق کانال های رودشت، هشتم اردیبهشت بسته شدند، افزود: با تجمیع آب آن در بامداد نهم اردیبهشت کانال رودشت جنوبی با هدف هدایت آب برای تامین آب تالاب مجددا باز و درروز دهم آب از انتهای کانال رودشت جنوبی در محدوده شهر ورزنه وارد زاینده رود شد.

وی اضافه کرد: با این اقدام علاوه بر جریان آب به سمت تالاب آبی که در محدوده شهر ورزنه به صورت محبوس و مانداب تبدیل شده بود و یکی از عوامل نامطبوع و مریضی در منطقه است نیز تبدیل به آب جاری شد.

ساسانی خاطر نشان کرد: در ادامه با اقدامات انجام شده آب با سرعت و دبی مطلوب تری به تالاب رسید.

وی تصریح کرد: به لطف پرودگار و تلاش همکاران و دیگر دستگاه ها و همراهی کشاورزان عزیز آب اکنون با دبی 1.5 تا 2 متر مکعب بر ثانیه وارد تالاب  می شود.

 مدیر عامل شرکت آب منطقه اصفهان یاد آور شد: زهاب کشاورزی منطقه و روان آبهای فصلی سهم به سزایی در پایداری این جریان دارد و امید است با ادامه همراهی همه دستگاهای مربوطه و کشاورزان بتوان این جریان را با حد اکثر زمان به سمت تالاب ادامه داد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز