خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان صمت استان خبر داد؛

برنامه خراسان رضوی برای صادرات سال آینده ۱.۷ میلیارد دلار است

برنامه خراسان رضوی برای صادرات سال آینده ۱.۷ میلیارد دلار است
کد خبر : ۱۲۰۶۷۸۴

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: برای رسیدن به شرایط مطلوب در بازارهای صادراتی به ویژه پس از اتمام دوره کرونا، می توان عرصه های جدیدی برای کشورمان در تجارت خارجی فراهم کرد. در این بین داشتن دیپلماسی صادراتی اهمیت زیادی دارد،

به گزارش ایلنا از مشهد، امیررضا رجبی در مراسم قدردانی از صادرکنندگان خراسان رضوی در محل اتاق بازرگانی مشهد افزود: برنامه استان برای صادرات سال آینده ۱.۷ میلیارد دلار است که باید در چهار سال آینده به رقم ۹ میلیارد دلار در سال برسد که تفاهمنامه های بین المللی ایران از جمله پیمان شانگهای و حفظ تجارت با افغانستان به این مهم کمک شایانی می کند.

وی ادامه داد: تولید صادرات محور، برندسازی کالاهای صادراتی در کشورهای هدف، برنامه ریزی مداوم و تکمیل و تقویت زنجیره تامین کالا با هدف کاهش قیمت تمام شده آن می تواند به تحقق این موضوع کمک کند.

رجبی، کریدور "کتای" را به عنوان راهبرد خراسان رضوی به عنوان مسیر جایگزین مسیر افغانستان برای صادرات کالا به کشورهای آسیای میانه ذکر کرد و گفت: به طور قطع بیشترین میزان صادرات ریلی کشور از مرز سرخس انجام می گیرد اما وابسته شدن به این مسیر و کشور افغانستان، می تواند در برخی شرایط مانند دوران کرونا، صادرات خراسان رضوی را تحت الشعاع تصمیمات کشور مقابل قرار دهد.

کتای ( KTAI) عنوان مسیر حمل و نقل باری و ترانزیت کالا از مبدا ایران به سمت آسیای میانه با عبور از کشورهای افغانستان و تاجیکستان تا قرقیزستان در منطقه جنوب غربی و مرکز قاره آسیاست که توافق بر تقویت و استفاده از آن مورد تاکید کمیته مشترک حمل و نقل ایران و افغانستان نیز قرار گرفته است. این کریدور حمل و نقل زمینی به عنوان مسیر کوتاه و جایگزین ترکمنستان برای ارسال کالا از بنادر جنوبی ایران به کشورهای آسیای میانه از اوایل مرداد ماه گذشته راه‌اندازی شده و مود استفاده قرار گرفته است.

وی ادامه داد: تعیین مسیر جایگزین صادراتی به کشورهای هدف این پیام را می دهد که ایران به ویژه خراسان رضوی برای صادرات کالای خود به یک کشور خاص وابستگی ندارد و این موضوع همکاری های اقتصادی ما را توسعه می دهد.

رجبی به ظرفیت های اقتصادی خراسان رضوی به ویژه در حوزه مناطق ویژه اقتصادی دوغارون و سرخس و لزوم تبدیل آنها به مناطق آزاد تجاری – صنعتی اشاره و بیان کرد: ایجاد و تقویت پایانه های صادراتی منجر به افزایش انتقال کالا از استان می شود، برپایی نمایشگاه اختصاصی کالای جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان موقعیت مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی بود و زمینه های فعالیت های مشترک در حوزه های معدنی و صنعتی نیز به وجود آمد.

وی اضافه کرد: کشور تاجیکستان برنامه پنج ساله ای برای توسعه صنعتی خود دارد که می توان از این فرصت برای توسعه صادرات و ایجاد تولیدات مشترک صنعتی بهره گرفت، افغانستان نیز بومی سازی یا داخلی سازی کالاهای مصرفی خود را آغاز کرده و لازم است صادرکنندگان زمینه های توسعه همکاری مشترک با آن کشور را فراهم کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با تاکید بر این که به جد پیگیر حل مشکلات ریلی بخش صادرات استان هستیم افزود: یکی از پیشنهادهای استان در این زمینه، اخذ مجوز از هیات دولت برای واردات واگن در یک مرحله است تا صادرات کالا معطل کمبود واگن نشود و این مهم فرصتی برای صادرکنندگان برای مشارکت در این بخش است.

رجبی، ارزش گذاری سنگ های قیمتی بدون در نظر گرفتن نقره ای که سنگ قیمتی روی آن سوار شده است را از دیگر پیشنهادهای خراسان رضوی برای توسعه صادرات گوهرسنگ ها و زیورآلات مربوط به این بخش دانست.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز