رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز مطرح کرد:
بیش از ۹۰ درصد بودجه سال ۱۴۰۰ محقق می شود/کاهش هزینه های جاری به ۱۵ درصد
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز گفت: بودجه سال آینده شهرداری شیراز نسبت به این میزان افزایش یافته و به رقم ۱۵ هزار و ۳۸۵ رسیده است.
به گزارش ایلنا، سید ابراهیم حسینی در نشست خبری به تشریح جزئیات لایحه بودجه شهر شیراز در سال ۱۴۰۱ پرداخت و افزود: بودجه مصوب سالجاری، ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد بوده است که در متمم به ۹ هزار و ۲۷۴ میلیارد رسیده است.
حسینی ادامه داد: یک بخش از بودجه تامین درآمد از طریق عوارض است که به عوارض سالانه و ساختمانی و غیره تقسیم میشود.
وی با بیان اینکه سهم عوارض در بودجه سال آینده ۵هزار ۸۰۰ میلیارد است، ابراز کرد: سهم عوارض نسبت به سال قبل ۲ هزار میلیارد افزایش داشته است و شورا در عوارض سالانه دخل و تصرف ندارد و سازوکار آن را دولت مشخص میکند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز با بیان اینکه یک بخش از درآمد بودجه از محل مالیات به دست می آید، خاطرنشان کرد: با رایزنیهای انجام شده پیشبینی میشود که در بودجه مالیات ۲ برابر شود و این رقم سال گذشته ۹۰۰ میلیارد بوده که به یکهزارو ۸۰۰ میلیارد ارتقا یافته است.
حسینی با بیان اینکه درآمدهای شهرداری صرفا پول نیست، یادآور شد: گاهی ممکن است این درآمد زمین یا ملک باشد که این بودجه غیرنقدی است و در بودجه ۱۴۰۱ تقریبا ۴ هزار میلیارد فروش املاک داریم. وی با بیان اینکه یک قسمت از بودجه تسهیلات بانکی است، بیان کرد: این قسمت سال گذشته یکهزار میلیارد بوده و در بودجه جدید ۸۰۰ میلیارد تومان شده ؛ یعنی سهم تسهیلات بانکی کم شده است.
حسینی با بیان اینکه یک بخش از بودجه اوراق مشارکت است که در بودجه جدید یکهزارو ۵۰۰ میلیارد است، خاطرنشات کرد: وابستگی بودجه به اوراق سال گذشته ۲۰ درصد بوده و در بودجه جدید ۱۵ درصد شده به عبارتی وابستگی به منابع بانکی کمتر شده است.
وی همچنین تصریح کرد: سهم ستاد باغات ۱۲۰ میلیارد بوده که یکهزار میلیارد شده است و درآمد این بخش تنها صرف خود باغات میشود تا ریههای شهر حفظ شود.
حسینی با بیان اینکه بابت فعالیتهای که در شهر میشود در سال ۱۴۰۱ دولت ۴۸۵ میلیارد تومان به شهرداری شیراز اختصاص میدهد، بیان کرد: شهرداری هم باید همین میزان را بگذارد و اقساط وام بدهد که مترو، اتوبوسها و بافت فرسوده برای هزینهکرد این بودجه تعریف شده است.
حسینی گفت: وام و اوراق مشارکت صرفا برای کارهای عمرانی است و ۵۰ درصد اصل و سود اوراق مشارکت را دولت میپردازد و از نظر اقتصادی برای شهرداریها آورده خوبی دارد چون پروژههای بزرگ از طریق همین اوراق مشارکت انجام میشود و سیاست دولت این است که اوراق مشارکت برقرار باشد.
کاهش هزینه های جاری به ۱۵ درصد
عضو شورای شهر شیراز با اشاره به بخش هزینهای بودجه ۱۴۰۱ نیز گفت: بخش هزینهای در دو قسمت هزینههای جاری و عمرانی است که در بودجه کنونی سهم هزینههای جاری4/34درصد بوده که در سال آینده به8/15 درصد رسیده و این یعنی هزینه جاری هم در عدد و هم در درصد کم شده است اما در این کاهش، حقوق و مزایای پرسنل کم نشده است.
حسینی با بیان اینکه کاهش هزینهها مربوط به برخی از هزینهها مثل همایشها و جلسات است، یادآور شد: کاهش هزینه جاری به معنای کم کردن حقوق و مزایا نیست و این باید برای مردم تبیین شود. وی با بیان اینکه شورای ششم برای حرکت خود یک ریل گذاشته و رویکردها مشخص است، گفت: برنامه ۵ ساله تنظیم شده است اما برای تطابق بودجه با این برنامه زمان کافی نبود لذا بودجه سال آینده بر مبنای یک سال در نظر گرفته شد و باقیمانده برنامه در شورا بررسی میشود که تا پایان تیرماه کار کارشناسی برنامه در شورا باید تمام شود و در مردادماه برنامه تا ۱۴۰۴ را تهیه و رونمایی میکنیم.
وی درباره تحقق بودجه از محل درآمدهای پایدار نیز گفت: بودجه در قسمت درآمد و هزینه جدول دارد؛ در درآمد سقف ندارد و میتواند در هر یک از بخشها بالا رود اما در هزینه نمیتواند یک ریال بیشتر شود و تنها در بخش عمرانی قانون اجازه جابهجایی تا سقف ۱۰ درصد را داده است.
حسینی با بیان اینکه اطلاعرسانی درباره عوارض نوسازی تاکنون سنتی و کاغذی بوده است، گفت: سامانه املاک که به روزآوری شده برای این منظور در نظر گرفته شده و امیدواریم این عوارض بیشتر شود و پیشبینی این است که در سال آینده این درآمد بیشتر شود.
بیش از ۹۰ درصد بودجه سال ۱۴۰۰ محقق می شود
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با بیان اینکه کمیته تحقق بودجه در شورا تشکیل شده است، افزود: آخرین جمعبندی که وجود دارد این است که ۸۵ درصد بودجه ۱۴۰۰ محقق شده و امید داریم بیش از ۹۰ درصد بودجه آینده هم محقق شود.
حسینی تصریح کرد:کار مهمی که در بودجه ۱۴۰۱ انجام شده این است که از مسیر کمیسیون سرمایهگذاری به اندازه بودجه به شهرداری برای آوردن سرمایهگذاری تکلیف کردیم و رسانهها نیز کمک کنند تا این تکلیف شهرداری محقق شود. وی درباره پرداخت مطالبات روزنامهها و رسانهها نیز گفت: این مطالبه درست است و با شهردار و مجموعه شهرداری مطرح میکنیم و متعهد به پیگیری آن هستیم.
حسینی با بیان اینکه هزینه در بخش عمرانی را سرمایهگذاری میدانیم، تاکید کرد: اینکه شهر دارد گران اداره میشود، درست است اما نگاه به بودجه عمرانی سرمایهگذاری است.
وی درباره بدهی شهرداری نیز گفت: سال ۹۵ وامی گرفته شده که تاکنون پرداخت نشده و2 هزارو ۵۰۰ میلیارد درسالجاری و سال آینده در بودجه برای پرداخت وام در نظر گرفته شده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با بیان اینکه دغدغه شما را در حوزه سرمایهگذاری تایید میکنم و اینها دغدغه ما نیز هست، بیان کرد: امید دارم که روند سرمایهگذاری بهبود پیدا کند و تلاش میکنیم اساتید دانشگاه را برای مطالعات در این حوزه دعوت به همکاری کنیم. همچنین ۴۰ میلیارد تومان برای کارهای مطالعاتی اختصاص داده شده که بخشی از آن سرمایهگذاری است.
حسینی با بیان اینکه در حال آماده کردن زیرساختهای سرمایهگذاری هستیم، افزود: بوروکراسی اداری بیش از ۲ سال وقت سرمایهگذار را میگیرد که این امر سرعت را کند میکند و در حوزه شهرداری مصمم هستیم تا آن را حل کنیم چون بزرگترین مانع سرمایهگذاری در شهر را بوروکراسی میدانیم.
وی تصریح کرد: برای پروژههای بالای ۵۰ میلیارد تومان اولویت در نظر گرفتیم تا در صورت امکان اعتبارات بیشتری به آنها اختصاص یابد تا زودتر تمام شود.
حسینی با بیان اینکه ۵۲۵ میلیارد برای محرومیتزدایی شهر شیراز در نظر گرفته شده است، گفت: ۲۲۵ هزینه زیرساختی و ۳۰۰ میلیارد نیز در حداقل ۲۲ محله محروم هزینه میشود چون در شورای ششم محرومیتزدایی را به صورت محلهای دنبال میکنیم و معتقدیم که این پول را شهردار منطقه نباید در جای دیگری هزینه کند. عضو شورای شهر شیرا درباره سهم بانوان از بودجه نیز گفت: 5/12 میلیارد برای باغات بانوان، ۱۵ میلیارد برای ورزش بانوان و ۸ میلیارد نیز برای طرح خانواده متعالی در نظر گرفته شده است اما بودجههای غیرمستقیم دیگری هم برای این حوزه در نظر گرفته شده است.
ضمانت اجرایی دریافت مالیات هایی مانند جرائم رانندگی و عوارض آلودگی در اختیار شهرداری ها نیست
همچنین امید گشتاسبی، مدیرکل حوزه درآمدی شهرداری شیراز نیز در این جلسه در پاسخ به راههای تحقق درآمد پایدار گفت: در مجلس قانونی در حال پیگیری برای تصویب است که براساس آن برای شهرداریها راههای درآمدهای پایدار مشخص میشود.
وی با بیان اینکه مالیاتهایی محلی مثل جرایم رانندگی، عوارض آلودگی و ارزش افزوده در اختیار شهرداریهاست اما ضمانت اجرایی برای دریافت آن در اختیار شهرداریها نیست، گفت: ۶۰ درصد جرایم راهنمایی و رانندگی باید به شهرداری برگردد اما عدد بزرگ است و دولتها این رقم را به شهرداریها نمیدهند.
گشتاسبی با بیان اینکه این مطلب درباره ارزش افزوده نیز صادق است، افزود: این رقم در کل کشود ۳۴ هزار میلیارد تومان بوده است اما دولتها چون کمبود اعتبار دارند دست در کاسه شهرداریها میکنند.
وی با بیان اینکه با جدا شدن شهرستان زرقان عوارض آلودگی نیز به شیراز داده نمیشود، تصریح کرد: طی۳ سال گذشته جرایم رانندگی به شیراز پرداخت نشده ضمن اینکه در سنوات گذشته نیز پول به حساب شهرداری واریز نشده است. گشناسبی با بیان اینکه در شیراز ۵۰۰ هزار کد نوسازی داریم که سالانه ۱۰۰ هزارمورد عوارض میدهد، تاکید کرد: با این حال باز هم ضمانت اجرایی برای دریافت این عوارض نداریم و هیچ دستگاهی همکاری نمیکند.
وی تصریح کرد: در عوارض خودرو راهنمایی و رانندگی باید خودرو را جریمه کند اماجریمهای برای عدم پرداخت عوارض دریافت نمیشود.