خبرگزاری کار ایران

مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل خبر داد:؛

احیای 24 هکتار از نواحی آسیب‌دیده جنگل فندقلو / عرصه‌های ملی بوسیله پهباد پایش می‌شود

احیای 24 هکتار از نواحی آسیب‌دیده جنگل فندقلو / عرصه‌های ملی بوسیله پهباد پایش می‌شود
کد خبر : ۱۲۰۴۱۱۶

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: تاکنون 5 هکتار از نواحی آسیب‌دیده جنگل فندقلو احیا شده و در 19 هکتار دیگر با مساعد شدن وضعیت جوی غرس نهال های فندق انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود قلیزاده در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به آغاز هفته منابع طبیعی و آبخیزداری از فردا(یکشنبه 15 اسفندماه) اظهار کرد: هفته منابع طبیعی و آبخیزداری بهانه و فرصتی است تا به سرمایه بزرگ خدادادی که همان طبیعت است توجه ویژه داشته باشیم و مهم‌ترین مسئله این است که این احترام و توجه به طبیعت در طول سال در بین مردم و دستگاه های اجرایی تداوم داشته باشد.

وی با بیان اینکه "ایران سرسبز، ایران قوی، همه باهم جهاد برای حفظ منابع طبیعی" شعار امسال برای هفته منابع طبیعی است ، افزود: وسعت جنگل ها و مراتع در استان اردبیل بالغ بر 962 هزار هکتار می باشد این رقم در گذشته یک میلیون و 78 هزار هکتار بود که به دلیل اقدامات انجام شده در حوزه رفع تداخل بین منابع طبیعی و امور اراضی کاهش یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل وظیفه اصلی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان را حفاظت از عرصه های ملی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه با اضافه شدن فرماندهی یگان حفاظت به اداره کل منابع طبیعی، این نهاد نظام مندتر شده و به دنبال آن برای مناطق حساس بلوک بندی ها و نظارت های خاصی اعمال شده و مسیرهایی که منجر به ترانزیت قاچاق چوب آلات جنگلی بود با دقت بالایی رصد می شود.

قلیزاده در خصوص پایش عرصه های ملی در استان نیز بیان کرد: خوشبختانه با بهره گیری از فناوری های روز در بحث رصد مراتع، عرصه های ملی بوسیله پهبادهای مجهز به دوربین های دارای زوم بالا، کنترل می شوند و در نتیجه هرگونه تغییر در جنگل ها و مراتع با تصاویر قبلی مقایسه شده و عوامل دخیل در تضییع این سرمایه ملی مورد پیگیری قرار می گیرد. همچنین دوربین های دیجیتال نیز در مکان های خاص تعبیه شده که می توانند شعاع 19 کیلومتری اطراف خود را رصد و پایش کنند و حتی پلاک خودروی قاچاقچیان و تخریبگران طبیعت را با کیفیت بسیار خوب ثبت و ضبط کنند.

وی به احیای قسمتی از جنگل فندقلو اشاره کرد و گفت: متاسفانه قسمتی از این جنگل از بین رفته بود اما با برنامه ریزی های انجام شده و اقدامات عملیاتی شده نهال های فندق که به صورت گلدانی در ایستگاه تولید بذر و نهال در این جنگل پرورش یافته، در مساحت 5 هکتار از این جنگل با مشارکت بخش خصوصی به صورت پیمانی، غرس این نهال ها انجام شد. البته مدنظر اداره کل منابع طبیعی احیای 24 هکتار از این جنگل می باشد که با مساعد شدن وضعیت جوی، مابقی نهال ها نیز غرس خواهند شد.

 

انتهای پیام/
رشید عبدالحسینی
رشید عبدالحسینی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز