خبرگزاری کار ایران

در پس کاهش منابع آبی؛

کاشت محصولات آب بر در قزوین محدود می‌شود

کاشت محصولات آب بر در قزوین محدود می‌شود
کد خبر : ۱۲۰۳۹۹۲

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: به دلیل کاهش بارندگی‌های سالانه حجم ذخیره آب پشت سد طالقان حدود 78 میلیون مترمکعب معادل 29 درصد کاهش یافته که برای مدیریت منابع آبی باید از کشت صیفی جات، کشت‌های مازاد و محصولات آب‌بر جداٌ خودداری شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، یدالله ملکی با اعلام این خبر گفت: با توجه به کاهش ذخیره آب سد طالقان و ضرورت مدیریت منابع آبی در شرایط کنونی توجه به کشت محصولات استراتژیک ضرورت دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین ادامه داد: در سال آبی جاری تاکنون 158 میلیمتر بارش داشتیم که با توجه میانگین  بارش بلند مدت حدود 20 میلیمتر معادل 11 درصد از این میانگین عقب هستیم.

وی اضافه کرد: در سال گذشته در این ایام میزان بارش‌ها 202 میلیمتر بود که نسبت به سال گذشته نیز چیزی در حدود 21 درصد کاهش یافته است.

این مسئول یادآورشد: استان قزوین در محدوده دو حوضه آبریز دریاچه نمک و سفید رود قرار گرفته که در حوضه آبریز سفید رود بزرگ حدود 12 درصد و در حوضه آبریز شور 25 درصد از نظر میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته عقب هستیم و در شاهرود نیز کاهش بارش‌ها را شاهد بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: با بررسی وضعیت بارش شهرستان‌های استان نسبت به میانگین بلند مدت نیز بیشترین کاهش بارش‌ها در تاکستان با 16.8 درصد ثبت شده است.

ملکی اضافه کرد: البته در یکی دو سال گذشته بارش‌ها در جنوب استان نسبت به شمال استان بیشتر بوده بطوریکه در شهرستان آوج نسبت به سال آبی گذشته میزان بارش‌ها حدود 32 درصد کاهش داشته است و این موضوع باعث کاهش دبی رودخانه‌ها در این ناحیه نیز شده است.

وی عنوان کرد: با کاهش بارندگی‌ها،  میزان جریان آب‌های سطحی نیز کمتر شده و تغذیه دشت قزوین از محل رودخانه‌ها با مشکل مواجه می‌شود و اگر روند بارش‌ها همچنان کاهشی باشد در ذخیره میزان آب پشت سد طالقان نیز با چالش جدی مواجه خواهیم شد، لذا باید میزان مصرف را به شدت مدیریت و کنترل کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین بیان کرد: در شرایط کنونی با افزایش برداشت‌های بی رویه و کم شدن میزان بارش و کاهش نفوذ آب به سفره‌ها آب زیرزمینی پیش بینی می‌کنیم سرعت افت آب زیرزمینی بیشتر شود و اگر میزان کشت بهاره کنترل و نظارت نشود با کمبود آب مواجه خواهیم شد، لذا به کشاورزان توصیه می‌کنیم اولویت آنها باید آبیاری باغات و محصولات استراتژیک باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز