خبرگزاری کار ایران

در استودیو ایلنا مطرح شد/قسمت دوم

50 درصد راه‌های روستایی قزوین فاقد آسفالت هستند/ امروز با 10 درصد اعتبار مورد نیاز درحال فعالیت هستیم+فیلم

50 درصد راه‌های روستایی قزوین فاقد آسفالت هستند/ امروز با 10 درصد اعتبار مورد نیاز درحال فعالیت هستیم+فیلم
کد خبر : ۱۲۰۲۲۵۸

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین گفت: در استان قزوین پنج هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد که دو هزار و 500 کیلومتر، یعنی 50 درصد آن، آسفالت است.

جواد حق لطفی با حضور در برنامه گفت‌وگو محور ضلع سوم استودیو خبری ایلنا در پاسخ به پرسش درباره اقدامات صورت گرفته برای بهسازی راه‌های ارتباطی روستاهای استان گفت: 700 کیلومتر راه‌های روستایی مربوط به روستاهای بالای 20 خانوار است که دارای راه شوسه هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین ادامه داد: هزار و 800 کیلومتر راه‌های روستایی استان خاکی هستند که برخی از آن‌ها جیپ رو و برخی نیز مسیرهای بین مزارع است، بقیه مسیرها هم برای روستاهای زیر 20 خانوار است، اولویت ما 700 کیلومتر اول است که به هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد و شامل زیرسازی و آسفالت و در برخی موارد نیازمند ساخت پل‌ها و ابنیه است.

وی عنوان کرد: 30 درصد از دو هزار و 500 کیلومتر راه آسفالت هم از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و 20 تا 30 سال از عمر آن‌ها می‌گذرد، همچنین عبور بارهای خارج از ظرفیت و تناژ بالا که از معادن هستند و دوره‌های متناوب و سیکل‌های یخ‌بندانی که اتفاق می‌افتد کیفیت این راه‌ها را کاهش داده است.

این مسئول ادامه داد: 800 کیلومتر این راه‌ها نزدیک به 800 میلیارد اعتبار نیاز دارد و در مجموع برای رسیدن  به نقطه مطلوب در راه‌های روستایی به هزار و 800 میلیارد اعتبار نیاز داریم، که از این میزان در سال جاری برای 177 میلیارد تومان با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان براساس مصوبات کمیته برنامه ریزی شهرستان‌ها مبادله موافقت نامه  صورت گرفته؛ یعنی ما با 10 درصد اعتبارات مورد نیاز درحال فعالیت هستیم.

وی بیان کرد: دو بخش الموت غربی و طارم از سایر مناطق استان محروم‌تر است که برای زیرسازی، تعریض، اصلاح مسیر، بازگشایی و آسفالت 140کیلومتر آن در سال 1400 و 1401 برنامه ریزی شده و برای 110 کیلومتر آن اقدامات اولیه انجام شده است.

قزوین جزء 11 استان برف‌گیر کشور است

حق لطفی ادامه داد: سعی داریم با استفاده از ماشین آلات و امکانات خود و بخشی هم با بکارگیری ظرفیت پیمان‌کاری برای این موارد تعریض، بازگشایی و اصلاح مسیر داشته باشیم و  نزدیک به 60 کیلومتر آسفالت شده و امیدواریم تا پایان تیر به عدد 80 تا 90  کیلومتر برسیم و پیش‌بینی می‌کنیم در سال 1401 به هدف‌گذاری که در این حوزه داشتیم، برسیم.

وی تاکید کرد: بخش اصلی و  مهم در این حوزه تامین اعتبار است، عمدتا ساخت راه‌ها و آسفالت‌ها در جاهایی باقی مانده که در مناطق کوهستانی و صعب العبور قرار دارند و همین امر سختی کار را افزایش می‌دهد ولی ما تمام تلاش خود را برای خدمت رسانی در این حوزه خواهیم داشت.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین درباره برف‌روبی و امکانات مورد نیاز استان در حوزه راهداری زمستانی گفت: در حوزه برف و راهداری زمستانی که موضوع بسیار مهمی است نزدیک به 300 دستگاه ماشین آلات راهداری در این بخش فعال هستند.

وی عنوان کرد: قزوین جزء 11 استان برف گیر کشور است و به لحاظ داشتن گردنه‌های برف گیر در رتبه پنجم کشوری و همچنین در رینگ اول راهداری زمستانی قرار دارد؛ گردنه و ارتفاعات ما در آزاد راه قزوین‌-رشت و گردنه کوهین، آزاد راه قزوین‌-زنجان، محور قزوین‌-همدان و گردنه آوج، محور قزوین‌_بوئین زهرا و گردنه هجیب و گردنه‌های منتهی به الموت و طالقان جزء گردنه‌های بسیار عصب العبور هستند.

این مسئول ادامه داد: این 300 دستگاه با 350 راهدار در 26 پایگاه و راهدارخانه استان مستقر هستند و طرح زمستانه ما بیش از یک ماه و نیم است که آغاز شده و راهداران در مناطق برف‌گیر حضور دارند.

30 درصد راه‌های قزوین نیازمند اقدام جدی است

وی عنوان کرد: برای مقابله با بحران‌های بزرگتر و زمانی که در وضعیت بالای قرمز باشیم به اضافه شدن ماشین آلات جدید به مجموعه نیاز داریم، برای نمونه در اتفاقات سال 96، 93 و 86 که شدت بارش و کولاک زیاد بوده و در برخی مسیرها ارتفاع برف به دو تا سه متر می‌رسید، در کنار تجهیزات راهداری از ماشین آلات پیمانکاران، ماشین‌های استیجاری، امکانات مدیریت بحران، شهرداری‌ها و بنیاد مسکن استفاده کردیم.

حق لطفی با تاکید بر استفاده از زنجیر چرخ در هنگام عبور از مسیرهای کوهستانی گفت: استفاده از زنجیر چرخ ضرورت  داشته و با سلامت رانندگان در گذر از جاده‌های کوهستانی ارتباط مستقیم دارد.

وی درباره وضعیت راه‌های استان عنوان کرد: از نظر استاندارد بین المللی در نگهداری از راه‌ها باید چهار تا شش درصد ارزش راه‌ها در هر سال  برای نگهداری آن‌ها هزینه شود که ما با 10 تا 15 درصد این میزان فعالیت می‌کنیم و این موضوع با کمبود اعتبار ارتباط مستقیمی دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین ادامه داد: نزدیک به 40 درصد راه‌های استان در حوزه روکش در وضعیت مطلوب قرار دارند و برای 30 درصد از راه‌های ما باید حتما اقدام اساسی صورت گیرد.

وی اظهار کرد: ایمنی مقوله‌ای تمام نشدنی است و ماهیتی جاری و ساری دارد و نمی‌توان گفت  یک محور کاملا ایمن است؛ ایمنی یک محور به مرور زمان براساس نوع ترافیک، شرایط جغرافیایی و آب و هوایی متغییر است و باید متناسب با آن حالت‌های متفاوتی را داشته باشد؛ برای نمونه قبلا حفاظ وسط آزادراه راه قزوین‌-آبیک‌-کرج گاردریل بود که بعدا نوع آن تفاوت کرد؛ درواقع باید الزامات مربوط به ایمنی راه‌ها متغییر و به‌روز باشد.

حجم ویدیو: ۱۹۴.۲۷M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۱۰:۲۶ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز