خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان مرکزی:

یکصد و هفتادمین سالروز شهادت امیرکبیر برگزار می‌شود

یکصد و هفتادمین سالروز شهادت امیرکبیر برگزار می‌شود
کد خبر : ۱۱۷۹۹۷۱

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: ویژه برنامه و مراسم یکصدوهفتادمین سالروز شهادت میرزا محمدتقی خان فراهانی مشهور به امیرکبیر، با حضور استاندار مرکزی ساعت 14:30 دوشنبه 20 دی ماه سال 1400 در محل فرهنگسرای آئینه اراک برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی مرزبان افزود: ویژه برنامه یکصدوهفتادمین سالگرد شهادت امیرکبیر به اهتمام هیئت امناء خانه امیرکبیر، شورای روستای هزاوه و با همکاری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری مرکزی و شهرداری اراک برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از نوادگان امیرکبیر در این برنامه حضور خواهد یافت، ادامه داد: این مراسم شامل برنامه‌های متنوع از جمله رونمایی از کتاب «هزاوه خاستگاه امیران»، اجرای ورزش باستانی، اجرای موسیقی سنتی و همچنین سخنرانی استاندار مرکزی برگزار خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی اظهار داشت: میرزا محمدتقی خان فراهانی مشهور به امیرکبیر، سال 1186 خورشیدی در روستای هزاوه از توابع شهرستان اراک چشم به جهان گشوده و در سال 1230 خورشیدی با بریدن رگ دست وی توسط مزدوران دربار شاه در حمام فین کاشان به شهادت رسید. امیرکبیر یکی از صدراعظمهای دربار ناصری است که دوره صدارت وی از 28 مهر 1227 خورشیدی آغاز شده و تا 22 آبان 1230 خورشیدی به درازا کشیده است. وی با وجود اندک زمان صدارت خود که به 4 سال نمی‌رسد و مجموعاً 39 ماه بوده است، توانست تحولی عظیم در ایران ایجاد کند.

مرزبان تصریح کرد: میرزا محمدتقی خان امیرکبیر در مدت زمان صدارت درخشانی که در زمان قاجاریه و در دربار ناصرالدین شاه داشت، منشاء خدمات بسیاری در کشور شد و همین خدمات ارزنده وی باعث شد تا نام و آوازه او تاکنون به گوش و چشم برسد. وی که یکی از رجال نامدار ایران بود نقش مهمی در مبارزه با استعمار انگلیس داشت و با اقدامات خود توانست ثروت و عزت کشور را که به کام استعمار و استکبار رفته بود نجات دهد.

وی بیان داشت: مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی اضافه کرد: فردی که موفقیت‌ها و اصلاحاتش در ایران را به مدد هوش خدادادی و همتی که داشت کسب کرد و اکنون در کربلا و جوار بارگاه ملکوتی امام حسین (ع) در اتاقى که درب آن به سوى صحن امام حسین (ع) باز مى شود آرمیده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز