خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزى استان خبر داد؛

رشد بیش از 22 درصدی اعتبارات عمرانی فارس در بودجه1401

رشد بیش از 22 درصدی اعتبارات عمرانی فارس در بودجه1401
کد خبر : ۱۱۷۳۷۷۷

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزى استان فــارس گفت: اعتبــارات عمرانى اســتان فارس در بودجه 1401 رشــد بیش از 22 درصدى داشــته است.

به گزارش ایلنا، احمدعلــى افــکارى به تبییــن لایحــه بودجه 1401 پرداخت و با اشــاره به اعتبارات عمرانى گفــت: اعتبارات مصوب براى استان فارس 7 هزار میلیارد تومان که 8.22 درصد رشد داشته است.

وى در عین حال اظهار داشــت: تدوین رشد 8درصدى در تولید ناخالص داخلى اســتان فارس در بودجه 1401، یکى از اهدافى اســت که دنبال مى شــود که امید است تا پایان بهمن ماه این رشد محقق شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزى اســتان فارس با بیــان ویژگىهــاى لایحه بودجه 1401 گفــت: 155 هزار میلیارد تومان در ســطح کشــور براى تحقق رشــد اقتصادى در نظر گرفته شــده و تکالیفى براى وزارتخانه‌ها و اســتان‌ها در این باره تعریف شــده و یکى از اقدامات مهمى که براى استان‌ها دیده شده تشکیل صندوق عدالت و پیشرفت است که براى 31 استان پیش بینى شده که این صندوق در جهت تقویت عدالت و تولید در استان‌ها اســت که منابع مختلفــى براى آن در نظر گرفته شده است.

افکارى افزود: بین استان‌ها براى تقویت کردن صندوق عدالت و پیشــرفت، 70هزار میلیارد تومان توزیع می شود که به طور میانگین بیش از 2 هزار میلیارد تومان سهم هر استان است و این مبلغ از منابع مختلف تامین مى شود.

وى با بیان اینکه یکى از منابع، یارانه هاســت کــه براى گســترش تولیــد و پروژه هــاى عمرانى استفاده مى شــود، تصریح کرد: منبع دیگر، حقوق مالکانه معادن است که همه ساله اخذ مى شود که در ســال هاى گذشته و سال جارى باید 15 درصد به استان برمى گشــت اما در لایحه 1401 در نظر گرفته شــده که کل وجوهى کــه از این منبع اخذ مى شود به استان‌ها بازگردد.

رئیس ســازمان مدیریت و برنامه ریزى اســتان فارس در ادامه ســخنانش، مازاد درآمد استان را منبع سوم صندوق عدالت و پیشرفت عنوان کرد و اظهار داشــت: منبع درآمدى دیگر، فروش اموال مازاد منقول و غیرمنقول دســتگاه هاى اجرایى اســتان است که براى فــارس 800 میلیــارد تومان تکلیف شــده که از فروش اموال مازاد به صندوق عدالت و پیشرفت واریز کند.

افــکارى با تاکید بر اینکه همــه منابع این صندوق باید صــرف تولید و افزایش ســرمایه گذارى در اســتان شــود، تصریح کرد: این موضوع، کمک بسیار خوبى براى استان‌ها خواهد بود.  

وى در بخــش دیگــرى از ســخنانش، افزایــش اختیارات ســازمان هاى مدیریت و برنامه ریزى اســتان ها را یکى دیگر از ویژگى‌هاى اصلى لایحه بودجه ســال 1401 برشمرد و گفت: از دیگر ویژگى هاى لایحه بودجه این اســت که ســعى کرده منابع بودجــه درآمدى را به تلاش و فعالیت مسئولان مرتبط مربوط کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزى استان فارس همچنین درباره رشــد و افزایش حقوق در بودجه جدید عنوان کرد: حقوق بین 5 تا 29 درصد در سطوح مختلف درآمدى رشد متفاوتى دارد که این میزان رشد، با سطح حقوق افراد متفاوت است.

افــکارى با بیان اینکه اعتبارات هزینه اى در ســال آینده 5 درصد در کل کشــور رشد مى کند، گفت: البته تــلاش دولت بــر این بوده کــه با افزایش حقوق ســایر هزینه ها زیاد نشــود که بر این مبنا به جز حقوق، ســایر هزینه ها 15 درصد کاهش پیدا مىکند. وى بــا بیان اینکه در بودجه 1401 براى حمایت از خانواده و جوانى مبلغ 12 هزار میلیارد تومان دیده شده است، افزود: همچنین براى حمایت از تولید و واحدهاى آســیب دیده از کرونــا 5 درصد از مالیــات این واحدها کاهش داده شده است.

رئیــس ســازمان مدیریــت و برنامه ریزى اســتان فارس در پاســخ به این ســئوال که چقدر از این اهداف محقق مى شــود، عنــوان کرد: برنامــه بودجه پیشبینى اســت اما اینکه چقدر محقق مىشــود بستگى به ابزارها و عملکردها دارد

وى از تفویــض اختیــار بــه اســتان ها بــه عنوان یکــى دیگــر از امتیازات لایحه بودجــه 1401 نام برد و خاطر نشــان ســاخت: این موضــوع در طرح هاى ملى با ویژگى هاى استانى بیشتر ملموس بوده که بر این اساس طرح هاى ملى با ویژگى اســتانى 407 پروژه با 3/6 هزار میلیارد تومان اســت که از این میان 33 طرح متعلق به استان فارس با 701 میلیارد تومان اعتبار است.

رئیــس ســازمان مدیریــت و برنامه ریزى اســتان فارس، ســهم درآمدى اســتان فــارس را 9 هزار و 941 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این ســهم اســتان از منابع درآمدى اســت یعنى درآمدى که باید وصول شود و نســبت به بودجه 1400 رشــد 68 درصدى داشته که میانگین این رشد در کشور حدود 66 درصد است. افکارى در پاسخ به این سئوال که این درآمد از چه طریق باید کسب شــود، افزود: در کشور ما فرار مالیاتى زیاد اســت و بسیارى از مشــاغل یا موارد وجود دارد که باید مشــمول مالیات شود از جمله خودروهاى لوکس و خانه هایى که توســط انبوه سازان احداث مى شود و در 3 سال اول به فروش مى رود.

وى با اشاره به اعتبارات عمرانى نیز افزود: اعتبارات مصوب براى استان فارس 7 هزار میلیارد تومان که8/22 درصد رشــد داشته است در حالى که این رقم در بودجه 1400 ،5 هزار و 700 میلیارد تومان بوده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز