خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس بررسی می‌کند؛

شیراز چگونه در حال پیوستن به شهرهاى آلوده کشور است؟/ پلاک گذاری روزانه 300 خودرو در شیراز/ ساخت و سازهاى بدون ضابطه مانع بزرگ انتقال هوا در کلانشهر‌ها

شیراز چگونه در حال پیوستن به شهرهاى آلوده کشور است؟/ پلاک گذاری روزانه 300 خودرو در شیراز/ ساخت و سازهاى بدون ضابطه مانع بزرگ انتقال هوا در کلانشهر‌ها
کد خبر : ۱۱۶۳۴۶۱

شاخص کیفیت هوا در کلانشهر شیراز طى چند هفته گذشته براى گروه هاى حساس در وضعیت ناسالم قرار گرفته است و این وضعیت در هفته جارى نیز ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شاخص هواى ناسالم براى گروه‌هاى حساس بین عدد AQI در شرایطى است که اثرات بهداشتى 101 و 150 قرار دارد و این در حالى است که این میزان براى هواى سالم بین 30 تا 50 است.

بر اساس گزارش هواشناسی  طی روزها و هفته های گذشته شاخص هوا در کلانشهر شیراز به عدد 112 رسید و وضعیت را براى گروه حساس ناسالم کرد.

به طور کلى فعالیت هاى صنعتى، وارونگى دما در فصل زمستان،کمبود بارش ها و ریزگردها از عوامل موثر براى ایجاد شرایطى است که هوا را در وضعیت ناسالم قرار مى دهد اما در کلانشهر شیراز که همواره از هواى پاکى برخوردار بوده و شهرى صنعتى نیست عوامل دیگرى همچون از بین رفتن باغات، مسدود شدن راه ورود هوا در ورودى هاى شهر و...مى تواند در این خصوص موثر باشد.

وضعیت ناسالم هواى شیراز و بررسى عوامل موثر با آن موضوعى است که در گفت و گوى  ایلنا  با محمد فرخ زاده، عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهرى شوراى شهر شیراز به آن پرداخته شده است.

وى با اشاره به اینکه عوامل متعددى مانند خشکسالى و عدم بارندگى ها در آلودگى هواى شهر موثر است، عنوان مى کند: مسلماً در زمان کم بارشى نسبت به مناطقى که میزان بارندگى مطلوب بوده است، شاخص هواى پاک کمتر داشته ایم و در سال هاى گذشته متاسفانه در کنار کاهش بارندگى ها ،رشد بى رویه در تولید خودرو و خارج نشدن خودروهاى فرسوده از چرخه و انباشته شدن آنها در محیط هاى شهرى باعث شده که شهر به پارکینگى بزرگ از خودروهاى فرسوده تبدیل شود.

پلاک  گذارى روزانه 300 خودرو در شیراز 

فرخ زاده خاطرنشان مى کند: عدم معاینه فنى خودروها باعث ایجاد آلودگى هوا شده و این در حالى است که عمر بخش قابل توجهى از خودروهایى که در سطح شهر تردد مى کنند از سه دهه بیشتر است.

عضو شوراى شهر شیراز با بیان اینکه بر اساس آمار پلیس، روزانه 300 خودرو در شیراز پلاک گذارى مى شود، ابراز مى کند این در حالى است که ما هیچ خودرو خروجى نداریم و خروجى صفر است و فقط خودرو وارد چرخه مى شود.

کاهش کیفیت هواى مطلوب با از بین بردن باغات شیراز

فرخ زاده همچنین با اشاره به بحث باغات شیراز که در سال هاى گذشته تخریب و از حجم آنها کاسته شده است و برخى نیز رو به نابودى رفته اند، مى‌گوید: خشکسالى و از بین رفتن باغات تنها یکى از دلایل نابودى باغات قصردشت است و از طرفى از بین بردن این باغات در محدوده شمال غرب باعث کاهش میزان فضاى سبز سطح شهر شیراز و از بین رفتن نقش کارکردى درختان شده است.

عضو شوراى شهر شیراز معتقد است که موضوع کاشت درخت در حاشیه شیراز باید دنبال شود و با افراد و گروه هایى که درختان را به بهانه هاى مختلف قطع مى کنند، قاطعانه برخورد و هر گونه قطع درخت شامل جریمه هاى سنگینى شود تا از میزان آلودگى هواى شهر کاسته شود.

شیراز چگونه در حال پیوستن به شهرهاى آلوده کشور است؟/ پلاک گذاری روزانه 300 خودرو در شیراز/ ساخت و سازهاى بدون ضابطه مانع بزرگ انتقال هوا در کلانشهر‌ها

بلندمرتبه سازى در مسیر تونل هوایى شیراز

عضو شوراى شهر شیراز همچنین به ساخت و سازهاى بدون ضابطه و بلندمرتبه سازى در دامنه کوه ها و ورودى تونل هاى هوایى شهر شیراز اشاره و عنوان مى کند: در واقع در سال هاى گذشته ساخت و سازهایى که در این مناطق انجام گرفته باعث شده که هوا ثابت بماند و هیچ انتقال هوایى در شهر شیراز انجام نشود.

فرخ زاده ادامه مى دهد: اخیرا در طرح ملى مسکن ، فضایى در محدوده شمال غرب شیراز و بولوار آفرینش در نظر گرفته شده بود که با بازدید کمیسیون معمارى شوراى شهر و دیگر مسئولان از این اقدام جلوگیرى و در آن بازدید نیز مشاهده کردیم که آپارتمان هاى دیگرى در ورودى شهر شیراز احداث شده اند که از ورود هواى پاک جلوگیرى مى کنند.

وى در رابطه با موقعیت مکانى این آپارتمان ها مى گوید: آپارتمان هاى حاشیه بولوار شهید رجایى در فرهنگ شهر که تنها در این موقعیت بیش از 70 هزار نفر ساکن هستند و مجموعه آپارتمان ها در ورودى بولوار حسینى الهاشمى که در چند سال گذشته احداث شده اند و همچنین آپارتمان هایى که در ورودى پارک طبیعت و یا پارک 580 هکتارى ساخته شده اند به نوعى محیط زیست را تصرف کرده اند که این موضوع آثار زیست محیطى مخربى به همراه دارد.

بازنگرى نحوه ساخت و سازها در ورودى شیراز 

فرخ زاده با اشاره به اینکه ارزان بودن زمین در ورودى هاى شهر باعث شده است که آپارتمان ها در طبقات زیادى احداث شود یادآور مى شود: در این خصوص باید بازنگرى انجام شود و ملاک، طرح تفصیلى است که هر 10 سال یک بار باید بررسى و بازنگرى شود و امسال زمان بازنگرى طرح تفصیلى است که در آن طرح باید میزان تراکم و پهنه بندى ها مشخص شود.

وى با بیان اینکه در طرح تفصیلى باید به این موضوع دقت شود که از ساخت ساختمان هاى بلندمرتبه در ورودى شهر ممانعت به عمل آید، خاطرنشان مى کند: در سال هاى گذشته در این خصوص تلاش شد که کمربند سبز شیراز ایجاد شود و در سال هاى اخیر نیز پارک طبیعت و پارک 580 هکتارى را داشتیم که متاسفانه بسیارى از درختان به دلیل عدم نگهدارى مناسب خشک و از چرخه خارج شده اند.

به گفته وى طرح تفصیلى شیراز نیز باید به صورت کارشناسى بررسى و بازنگرى شود و شیراز به عنوان باغ شهر در جنوب کشور دیده شود.

به گزارش ایلنا، کاهش کیفیت شاخص هاى ضرورى در شیراز به عنوان کلانشهر پاک در طول سال ها منجر به این شده است که هواى این کلانشهر در برخى از روزهاى سال در وضعیت ناسالم قرار بگیرد؛ شاخص هایى که درصورت عدم توجه به آن مى تواند تعداد روزهایى که هواى شیراز در وضعیت ناسالم قرار مى گیرد را افزایش دهد.

گفت وگو : دانیال طهماسبی

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز