خبرگزاری کار ایران

سخنگوی شورای شهر مشهد:

تسویه بدهی دولت به شهرداری مشهد با واگذاری معادن و صنایع/ تراکم فروشی خارج از ضابطه نخواهیم داشت

تسویه بدهی دولت به شهرداری مشهد با واگذاری معادن و صنایع/ تراکم فروشی خارج از ضابطه نخواهیم داشت
کد خبر : ۱۱۶۱۹۵۲

سخنگوی شورای شهر مشهدبا تاکید براینکه اقتصاد شهر را با تراکم‌فروشی و تخلفات ساختمانی نمی‌توان مدیریت کرد، معتقد است مشهدبا جمعیتی ۴ میلیونی و ۳۰ میلیون زائر در سال، نیازمند ردیف بودجه مستقل است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، موسی الرضا حاجی‌بگلو گفت: با بیان اینکه دوره ششم شورای شهر مشهد نگاه متفاوتی نسبت به ادوار گذشته خود دارد، اظهار داشت: نخستین نکته و کلامی که بنده در رابطه با اعضای شورای مشهد اعلام می‌کنم، همان مطلبی است که نماینده ولی فقیه در مشهد نسبت به دولت بیان کرده است که «با وجود تمام مشکلات و مباحث اقتصادی که در سطح کشور داریم، باید گفتمان را تغییر داده و گفتمان جدید را به‌وجود بیاوریم».

سخنگوی شورای شهر مشهد افزود: در گفتمان گذشته مردم به‌دنبال مسئولان بودند ولی با تغییر گفتمان امروز مسئولان به دنبال مردم هستند، شورای ششم با همین رویکرد و نگاه کار خود را آغاز کرده و به‌جای آن‌که مردم مطالبه‌گری کنند، خود اعضاء یا حوزه مدیریت شهری برای بررسی مشکلات و کاستی‌های شهر به‌دنبال مردم می‌روند. مشهد شهر امام رضا(ع) و شهر تمام شیعیان جهان اسلام بوده و متفاوت با سایر شهرهاست، ولی متاسفانه شاهد شرایط مطلوب مورد نظر در سطح شهر نیستیم؛ نمی‌خواهیم گذشتگان را نقد کنیم زیرا عملکرد آشکار آن‌ها سبب شده مشهد به جایگاه واقعی خود نرسد.

عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر مشهد در ادامه سخنانش با بیان اینکه نگاه اعضای شورای ششم مشهد باید به حاشیه‌شهر "نگاهی ویژه" باشد و تمام امکانات و منابعی که در حوزه خدمات شهری در اختیار داریم با یک شیب تند به سمت حاشیه شهر حرکت کند، تاکید کرد: باید ۸۰ درصد از امکانات به این سمت سوق داده شود و تمام برنامه‌های اقتصادی را از مناطق برخوردار خارج کرده و به سمت مناطق حاشیه شهر ببریم، تلاش آن است که در آینده حاشیه‌شهری در مشهد وجود نداشته باشد.

حاجی‌بگلو با اشاره به شعار «مشهد بهشت سرمایه‌گذاری» اظهار داشت: در حوزه اقتصاد شهری، شهردار اعلام کرده بود "مشهد بهشت سرمایه‌گذاری است"؛ این یک واقعیت است. در هر سال ۳۰ میلیون زائر به مشهد وارد می‌شود، این افراد تنها برای گردشگری و دیدن مناطق توریستی که به این شهر نمی‌آیند، بلکه عشق زیارت حضرت رضا(ع) آن‌ها را به این سرزمین می‌کشاند.

عضو شورای عالی استان‌ها ادامه داد: تمام مسلمانان جهان اسلام به‌خاطر امام رضا(ع) آماده سرمایه‌گذاری در مشهد هستند که خود ظرفیت و پتانسیل عظیمی است و ما باید از این شرایط استفاده کنیم. در صورت تحقق این هدف تاثیرگذاری در سطح شهر فراهم و سبب خارج‌شدن حاشیه‌شهر از شرایط بحرانی می‌شود. باید زیر‌ساخت‌های اقتصاد شهری را مهیا کنیم، در این مسیر امکانات اولیه از جمله در حوزه ساخت‌و‌ساز، صنعت، معدن، سرمایه‌گذاری‌های نوین و جدید در مشهد فراهم است که با همدلی، همراهی و برنامه جامع و کامل بروز پیدا می‌کند.

وی در ادامه با اعلام اینکه نگاه مدیریت شهری و دوره ششم شورای شهر مشهد با نگاه اقتصادی شهری به دو بخش تقسیم‌بندی می‌شود، بیان داشت: نگاه اقتصاد شهری داخل شهر، نگاه اقتصاد شهری خارج از شهر و اقتصاد شهری خارج از کشور جزو دسته‌بندی‌هاست که شهرداری مشهد می‌تواند از این موقعیت‌ها استفاده کند. در همین زمینه نیز طرح دو فوریتی در این باب را بنده با برنامه‌ریزی آماده کرده‌ام که "اقتصاد شهری" را به "اقتصاد شهری بین‌المللی" تبدیل کنیم.

وی افزود: اینکه گفته می‌شود اتفاق خوبی برای سرمایه‌گذاران در مشهد رخ خواهد داد، دیدگاه درستی است؛ ما باید از ظرفیت‌ها استفاده کنیم. اقتصاد شهر را نمی‌شود با تراکم‌فروشی و تخلفات ساختمانی مدیریت و هزینه کرد. اگر نگاه اقتصاد شهری ما اینگونه باشد، قطعاً با مشکل مواجه می‌شویم، اگرچه ممکن است در سه‌ سال آینده این امر جوابگو باشد ولی پایدار نخواهد بود.

حاجی‌بگلو در بخش دیگری از سخنانش به بدهی دولت به شهرداری مشهد اشاره کرد و با اعلام اینکه حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان از دولت مطالبه داریم ولی تاکنون نتوانسته‌ایم مطالبات خود را وصول کرده و یا بهره‌برداری مطلوبی از آن داشته باشیم، گفت: این بدهی در حالی تسویه نشده که سود و ارزش افزوده شامل حال این مطالبات نمی‌شود و هیچ‌گونه افزایشی نسبت بدان انجام نمی‌گیرد.

سخنگوی شورای شهر مشهد ضمن بیان مطالب فوق پیرامون وصول مطالبات اظهار داشت: دولت می‌تواند بابت بدهی خود معادن، صنایع فولاد و پتروشیمی‌ به شهرداری مشهد واگذار کند، در این صورت علاوه بر‌اینکه درآمدی خارج از شهرداری مشهد ایجاد شده، ارزش افزوده و درآمد پایدار نیز حاصل می‌آید که می‌توانیم ماحصل آن را در سطح شهر هزینه کنیم. از این محل مطالبات خود را از دولت پیگیری می‌کنیم و آمادگی داریم در صورت موافقت، مطالبات خود را از حوزه معادن و صنعت وصول کنیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز