در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:
بیشترین کودکآزایهای اعلام شده در قزوین در رده سنی 5 تا 7 سال قرار دارد
مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: در 6 ماهه نخست سال 1400 بیش از نیمی از موارد کودک آزاریهای اعلام شده به بهزیستی استان، مربوط به پسر ان بوده و بیشترین بازه سنی اعلام شده نیز بین 5 تا 7 سال قرار داشت.
علیرضا وارثی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در قزوین به مناسبت روز جهانی مقابله با کودک آزاری گفت: کودک آزاری از جمله مشکلات عمده بهداشتی و اجتماعی در تمام کشورها است که متأثر از مجموعهای از عوامل فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی و برخی ویژگیهای کودکان است که میتواند آگاهانه و یا ناآگاهانه باشد.
مدیرکل بهزیستی استان قزوین ادامه داد: در اصطلاح متخصصین هرگونه آسیب جسمی، روانی، سوء استفاده جنسی و بهرهکشی و عدم رسیدگی به نیازهای انسانی افراد زیر 18 سال توسط افراد دیگر کودک آزاری تلقی می شود.
وی عنوان کرد: در سازمان بهزیستی، برنامههای متعددی در این راستا طرح ریزی و اجرا شده که اورژانس اجتماعی از جمله اقدامات مهم این حوزه است که در استان قزوین از سال 87 تاسیس شده و درحال حاضر تمام شهرستانها و شهرهای بالای 50 هزار نفر شامل قزوین، اقبالیه، الوند، محمدیه آبیک، تاکستان، بویئن زهرا و آوج تحت پوشش این برنامه هستند.
این مسئول با اشاره به مصادیق کودک آزاریهایی که در استان گزارش شده اظهار کرد: بیشترین کودک آزاری حادث شده بر روی اطفال از نوع غفلت و مسامحه بوده است و از بین دلایل اقدام به کودک آزاری، اعتیاد والدین در رتبه نخست بوده و تندخویی و پرخاشگری در رتبه دوم و بهانه گیری بی مورد نیز در رتبه سوم قراردارند.
وی تاکید کرد: از آنجائیکه هرچقدر مدت زمان آزار، کوتاهتر باشد، تبعات جسمی و روانی جهت کودک کاهش مییابد، لزوم اطلاع رسانی به موقع توسط شهروندان، خانوادهها و سایر افرادی که شاهد کودک آزاری هستند، دارای اهمیت بالایی است؛ با این حال بررسیها نشان میدهد که کودکان آزار دیده و در معرض آسیب، حداقل به مدت یک ماه تحت فشارهای ذکر شده قرار داشتهاند.
وارثی عنوان کرد: بررسیهای صورت گرفته در مورد کودک آزاریهای حادث شده بیانگر این است که خط 123 بهعنوان یک خط اورژانسی برای عموم جامعه جهت اعلام کودک آزاری، شناخته شده و کاملاً در دسترس قراردارد، به صورتی که بسیاری از موقعیتهای کودک ازاری توسط خط 123 گزارش شده و این نیز نقطه عطفی جهت در دسترس بودن خدمات اورژانس اجتماعی است.
وی اظهار کرد: برای ایجاد هماهنگی بین خدمات فوریتی فعال با سازمانهای خدمات فوریتی شامل 123، 125، 110 و 115 تفاهم نامهای منعقد شده تا اقدامات بهتری در راستای بهبود کیفیت خدمات، برگزاری دورههای آموزشی صورت گیرد.