خبرگزاری کار ایران

ایلنا از لرستان گزارش می دهد:

احتمال انفجار خط لوله نفت با تردد خودروها از کنار گذر پل پران پرویز / راه حل اداره کل راهداری استان برای جابجایی خطوط لوله

احتمال انفجار خط لوله نفت با تردد خودروها از کنار گذر  پل پران پرویز / راه حل اداره کل راهداری استان برای  جابجایی خطوط لوله
کد خبر : ۱۱۱۲۸۸۸

با عبور خط لوله نفت سرکان-مالکوه از کنار دهانه ورودی پل روستای پران پرویز استان لرستان، احتمال انفجار آن با تردد خودروها از کنار آن بسیار زیاد است.بارها نیز اهالی روستا خواستار جابجایی این لوله از این مسیر شدند که تا کنون اقدامی در این باره نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیل ویرانگر ابتدای سال 98 در استان لرستان تخریب و ویرانی‌های بسیاری در زیرساخت‌های عمرانی در جنوب این استان ازجمله جاده‌ای و پل‌ها به وجود آورد که پل روستای پران پرویز در بالادست شهرستان پلدختر نیز از این ویرانی‌ها در امان نماند و به طور کامل تخریب شد.

اما به تازگی پروژه احداث این پل توسط اداره کل راهداری استان به پایان رسید. افتتاحی که هر آن ممکن است حادثه‌ای ویرانگرتر از سیل در منطقه به وقوع بپیوندد و باعث فاجعه‌ای مالی و جانی شود. زیرا در مسیر خروجی پل مذکور منتهی به روستای پران پرویز ،خطوط لوله انتقال نفت چاه‌های منطقه مالکوه به سمت شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب منطقه سرکان مالکوه قرار گرفته‌است.

به تعبیری بسیار ساده این خط ۶ اینچ انتقالی نفت خام  توأم با گاز قابل اشتعال و انفجار هیدروژن سولفوره با غلطت و فشار بالا است  که  زیر یک  آسفالت‌کشی و خط کشی ساده  قرار گرفته در حالی که مسیر مذکور محل تردد خودروها و ماشین آلات صنعتی  است.

حوادث مشابه در مناطق دیگر استان  و خوزستان 

کارشناس حوزه معاونت عمرانی استانداری لرستان در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: یک خط شش اینچ لوله نفت در دهانه خروجی پل روستای پران پرویز به طرف این روستا می گذرد که 700 پی. آر. اس فشار دارد و مشابه همین خط لوله در نزدیکی دهانه پل در  دزفول وجود داشت  که با گذشتن یک دستگاه لودر از روی این خط لوله نفت دچار انفجار و لودر تکه تکه و خسارت فراوانی را به بار آورد. در چم انجیر لرستان نیز مشابه همین اتفاق افتاد و خودروی نیسانی با 4 الی 5 نفر سرنشین بر اثر انفجار کشته شدند.

منوچهر شاکرمی ادامه داد: پایه های پل روستای پران پرویز در کنار لوله احداث شده اند که شرکت نفت باید لوله نفت را در این مکان باید جابه‌جا کند. این پل می بایست در نقطه‌ای دیگر طراحی و احداث می شد. اما مکان گزینی به شکلی بوده که باید پل در همین نقطه احداث می‌شد در حالی که لوله نفت در دهانه خروجی پل به سمت روستا قرار گرفته است.

احتمال انفجار خط لوله نفت با تردد خودروها از کنار گذر  پل پران پرویز / راه حل اداره کل راهداری استان برای  جابجایی خطوط لوله

در سیل 98 نیز این خط لوله دچار شکستگی و خسارت شد

وی افزود: خط لوله نفت روستای پران پرویز در سیل سال 98 نیز یک بار دچار شکستگی شد و خسارت هایی را به بار آورد که البته نه در مکان فعلی بلکه در مکان دیگری اتفاق افتاد. این خط لوله برای شرکت نفت چاه های سرکان-مالکو شهرستان پلدختر  است که در آنجا نفت خام تولید، پمپاژ و به استان کرمانشاه منتقل می شود. 

شاکرمی ادامه داد:  این لوله نفت در دهانه ورودی روستای پران پرویز با کوچکترین ویبره ناشی از لاستیک تراکتور، لودر و یا خودرویی که حامل بار باشد و از روی این لوله گذر کند موجب انفجار و قدرت تخریبش نیز تا شعاع 200 متر می رسد. بیش از 30 پمپاژ چسبیده به هم در 50 متری نزدیکی لوله نیز نابود می شوند که خسارت شان از خود پل که 20 میلیارد تومان است و البته این هزینه قبل از تورم و گرانی ها بوده و با برآورد اعتبار امروز 60 میلیارد تومان می شود.

تردد مداوم خودروها بر روی پل 

وی ادامه داد:چندی پیش این پل به حضور ویدیو کنفرانسی وزیر راه به همراه تعداد دیگری پل در لرستان افتتاح شد. با شرکت نفت تماس گرفتیم و خواستار شدیم که با قرار دادن نیوجرسی در روی پل جلوی ترددها را بگیرند ولی در مدت زمان 10 دقیقه ای که در روی پل حضور پیدا کردیم. ده ها تردد بر روی پل صورت گرفت. تنها اهالی روستای پران پرویز که که از خطرات پل آگاهند از روی آن تردد نمی کنند. ولی با این وجود به دلیل باز بودن مسیر پل تردد صورت می گیرد.

شاکرمی عنوان کرد: با مدیر شرکت نفت سرکان و مالکو شهرستان پلدختر در این باره صحبت و درخواست کردم لوله نفت را جابه جا کند که قول مساعد داد این لوله را جا بجا  کند اما هنوز هیچگونه اقدامی  در این زمینه انجام نشده است. هر چند او قبل از افتتاح پل چندین بار  با  راهداری درباره عدم افتتاح پل تارفع مشکل مکاتبه کرد ،اما فایده‌ای نداشت.

شرکت نفت از صفر تا صد جانمایی پل در جریان بود

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان نیز در این باره در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت:  در سیل 98 پل روستای پران پرویز که تخریب شده بود با هماهنگی شرکت نفت شهرستان پلدختر در تهران، برای احداث در این نقطه جانمایی شد و صفر تا صد این جانمایی این پل را شرکت نفت در جریان بودند. حتی شرکت نفت حاضر به کمک‌های مالی و در اختیار گذاشتن ماشین آلات شان برای احداث این پل بودند.

عباس شرفی گفت: در همان ابتدای احداث پل موضوع لوله در کنار پایه این پل در 2 سال گذشته مطرح بود که یا باید این پروژه متوقف می شد که اهالی را برای تردد به روستا با مشکل مواجه می کرد یا شرکت نفت برای جا بجایی این لوله معارضینی که حاضر به گذشتن لوله نفت از زمین شان نبودند را راضی می کرد. همانطوری که اداره کل راهداری نیز هنگام جانمایی پل معارضینی داشت و مشکلات را حل و فصل کرد. این لوله از کنار جاده می گذرد و زمانی که ما این پل را احداث کردیم لوله کاملا بیرون بود و  هم اکنون حدودا 12 متری از لوله با احداث پل در زیر خاک قرار گرفته است.

احتمال انفجار خط لوله نفت با تردد خودروها از کنار گذر  پل پران پرویز / راه حل اداره کل راهداری استان برای  جابجایی خطوط لوله

  زمان احداث پل هیچ مسئولی از شرکت نفت با ما تماس نگرفت

وی ادامه داد: در 2 سال گذشته بارها و بارها به شرکت نفت اعلام کردیم که این لوله باید از کنار پایه پل توسط آنها جابه جا شود. قبل از اینکه اداره کل راه داری پل را احداث و به بهره برداری برساند حتی یک نفر از مسئولان شرکت نفت نامه نگاری، پی گیری و نه حتی تلفنی با ما نداشتند. به نظر می رسد شرکت نفت می خواهد از این موقعیت استفاده کند و  معارضینی که حاضر به گذشتن لوله نفت مذکود از داخل زمین های شان نیستند از طریق اداره کل راهداری تحت فشار قرار دهند که این اصلا به نظرم اقدامی پسندیده نیست.

شرفی تصریح کرد: شرکت نفت باید آن قسمت از لوله نفت را  که قرار است جابه جا کنند و مستقیم از کنار کوه و از زمین های کشاورزی اهالی عبور کند با پرداخت هزینه با مردم به توافق برسد یا لوله را از زیر پل عبور داده و با انحراف از روی پل قدیم عبور دهد که  اصلا کار سخت و مشکلی نیست. حدودا یک ماه است پل این افتتاح شده و مدام برای انتقال لوله شرکت نفت  امروز و فردا می کند.

اگر شرکت نفت نامه نگاری می کرد ‌همکاری می‌کردیم

وی عنوان کرد: ما پروژه احداث پل را به پایان رساندیم اگر شرکت نفت می خواهد برای جلوگیری از حوادث احتمالی از خط لوله نفت تا هر زمانی که توانستند لوله را جابجا کنند با رضایت مردم پل را مسدود کنند.  اگر این شرکت در طول 2 سال گذشته با ما در این باره نامه نگاری می‌کرد ما حتی حاضر به همکاری با آنها بودیم. روزی که می خواستیم پل را به بهره برداری برسانیم اعلام کردند اجازه تردد از روی پل را به اهالی روستای پران پرویز نمی دهند و این موضوع را در حالی اعلام کردند که در طول 2 سال گذشته و احداث پل حتی با نماینده شهرستان پلدختر و مسئولان استانی هیچ مکاتبه ای  و با رسانه های محلی و رسمی حتی مصاحبه ای در این باره نداشتند.

احتمال انفجار خط لوله نفت با تردد خودروها از کنار گذر  پل پران پرویز / راه حل اداره کل راهداری استان برای  جابجایی خطوط لوله

شرفی اضافه کرد: به نظرم کوتاهی در این باره از خود شرکت نفت است. مسئولان این شرکت خوب می دانند که این لوله جایش اینجا نیست و قبل از اینکه ما این پل را احداث کنیم در صدد بودند لوله مذکور را جا به جا کنند. ولی مدام امروز و فردا کردند.

وی گفت: از نظر کارشناسی اگر پل پایین تر از مکان فعلی جانمایی می شد با اتاقک پمپ شرکت آب برخورد می کرد و در بالاتر نیز با کل خط لوله شرکت نفت برخورد می کرد.  به نظرم جانمایی در بهترین مکان شکل گرفت. برای جابه جایی این لوله کمتر از یک هفته زمان نیاز است.

شرفی ادامه داد: یعنی انتظار دارند برای  یک لوله چهار اینچی که قطرش 10 سانتی متر بیشتر نیست پروژه 20 میلیاردی را تخریب کنیم؟!

امیری معاونت عمرانی استانداری لرستان نیز در این باره به ایلنا گفت: این طرح را مشاور راهداری تایید و اعلام کرد که جانمایی این پل به لحاظ فنی هیچ مشکلی ندارد.

گزارش: مریم بازوند

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز