عدم تمایل بازرگانان برای استفاده از راه آهن خواف-هرات
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: عدم ایجاد زیرساختهای لازم در آن سوی مرز و محاسبه هزینه های صادرات کالا بر مبنای فرانک سوییس، رغبت بازرگانان ایرانی و افغانستانی برای انجام مبادلات کالا از طریق راه آهن خواف – هرات را کاهش داده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، محمدعلی امیرفخریان در این باره افزود: از مرز ایران در خاک افغانستان ۷۰ کیلومتر خط ریلی ایجاد و تا ۴۰ کیلومتری هرات ساخته شده است اما محاسبه هزینه های صادرات کالا از طریق راه آهن خواف – هرات بر مبنای فرانک سوییس برای تجار توجیه اقتصادی ندارد.
وی ادامه داد: این موضوع به عنوان یک مشکل مهم به مرکز کشور اعلام شده است تا هزینه های کالاهای صادراتی را به صورت ریالی اخذ کنند.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: برای رونق مراودات تجاری از طریق راه آهن خواف – هرات نیاز است که یک سری زیرساختها از سوی کشور افغانستان ایجاد شود که هنوز زیرساختها در این زمینه کامل نشده است.
امیرفخریان افزود: همچنین با اصلاح نرخنامه هزینه های صادراتی و تدبیر مسوولان راه آهن برای فعال کردن خط ریلی خواف – هرات میتوان از این مسیر به عنوان جایگزین بهتری برای مرز دوغارون بهره گرفت.
وی اضافه کرد: بعد از مشکلاتی که برای گمرک اسلام قلعه پیش آمد چند روزی مرز دوغارون برای تبادلات کالایی و مسافری بسته بود اما پس از آن تعدادی از کامیونهای ایرانی و افغانستانی از سمت مرز ورود و خروج داشتند.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در روز چهارشنبه هفته گذشته تعدادی از کامیونهای خالی افغانستانی از مرز دوغارون وارد خراسان رضوی شدند و تعدادی هم کامیون ایرانی از بازارچه و گمرک دوغارون به سمت افغانستان خارج شدند.
امیرفخریان افزود: هم اینک مبادلات کالایی و ورود و خروج کامیونها در مرز دوغارون به روال گذشته بازگشته و تردد مسافر نیز در مرز دوغارون به صورت طبیعی در حال انجام است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
وی ادامه داد: با این حال نگرانی بازرگانان از اتفاقات آن سوی مرز در افغانستان باعث کاهش تردد کامیونهای حامل بار در مرز دوغارون شده است اما پیش بینی می شود که بعد از مدتی روال کار به صورت گذشته بازگردد.