عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس:
نقش مهم شناسایی ساختار فرهنگی و اجتماعی مردم کشور در صادرات محصولات
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس گفت: امروز مفهوم صادرات معنای متفاوتی دارد و برای نفوذ در بازار یک کشور باید ساختارهای فرهنگی و اجتماعی مردم آن کشور را شناسایی کرد.
به گزارش ایلنا امید ماهرانی در وبینار آشنایی با فرصتهای تجاری و سرمایهگذاری در کشور قزاقستان که با حضور رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان و فعالان بخش خصوصی فارس برگزار شد، به بررسی زمینه فرصتهای گسترش مراودات تجاری فارس با این کشور در ابعاد مختلف پرداخت.
وی گفت: بازار کشور قزاقستان به دلیل برخورداری از ویژگیها موقعیت مناسب و ارتباط با کشورهای اوراسیا میتواند یکی از مقاصد کالاهای صادراتی استان فارس باشد.
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس افزود: برای تسهیل و رونق بخشی به صادرات استان، بازار این کشور را دقیق، هدفمند و صنعت به صنعت بررسی می کنیم تا بخش خصوصی استان بتوانند حضور پایدار و موفقی را در بازار بزرگ کشور قزاقستان داشته باشند.
ماهرانی با بیان اینکه بر اساس نیاز کشور قزاقستان شرایط حضور کالاهای فارس در این کشور بسیار زیاد است اظهار کرد: بر اساس ظرفیتها و پتانسیلهای استان، در حوزههای کشاورزی – گلخانه و خشکبار، صنعت مواد غذایی، انرژی، صنایع ساختمانی و گردشگری از اولویتهای استان برای گسترش صادرات به کشور قزاقستان است.
وی با تاکید بر اینکه کشور قزاقستان در برخی از صنایع مانند کشاورزی، پتانسیلهای خوبی برای مشارکت و انجام پروزههای اقتصادی دارد، اضافه کرد: برای گسترش مراودات تجاری استان فارس و کشور قزاقستان آماده همکاری برای اعزام و پذیرش هیات تجاری و اقتصادی و تامین زیرساخت های مورد نیاز برای عملیاتی شدن صادرات کالاهای استان به بازار کشور قزاقستان هستیم.
در ادامه این جلسه امیر عابدی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان نیز گفت: کشور قزاقستان نهمین کشور بزرگ جهان است که به دلیل برخورداری از مرز مشترک با کشورهای روسیه و چین و قرارداشتن در موقعیت جغرافیایی و اقتصادی شاهراه جاده ابریشم میتواند یکی از شرکای مطمئن تجاری کشور ما باشد.
وی افزود: بر اساس آمار سال ۲۰۱۹؛ تولید ناخالص داخلی ۷.۱۸۱ میلیارد دلار، درآمد سرانه ۸۸۲۰ دلار، سهم GDP از جهان ۴/۰ درصد، نرخ بیکاری ۸/۴ درصد، تورم ۲/۵ درصد، درصد جذب FDI از GDP ۳/۴ درصد، نرخ ارز، صادرات نفت ۰/۳۳ میلیارد دلار، صادرات غیر نفتی ۲۴ میلیارد دلار، واردات ۳/۳۸ میلیارد دلار به عنوان ۱۰ شاخص کلیدی این کشور عنوان شده است.
عابدی اظهار کرد: در رتبه بندی بانک جهانی در گزارش ۲۰۲۰ در سهولت کسب و کار، محیط مناسب کسب و کار کشور قزاقستان از ۱۹۰ کشور جهان در رتبه ۲۵ قرار دارد که این نشان از وضعیت مثبت برای افزایش مراودات تجاری با این کشور است.
وی اضافه کرد: ثبات سیاسی- اجتماعی و اقتصادی، موقعیت جفرافیایی استراتژیک، محیط مناسب کسب و کار، نیروی کار ماهر چند زبانه، مشوقهای جذاب برای سرمایه گذاری، زیر ساختهای مدرن و توسعه یافته، حمایت کامل قانون از سرمایه گذار، چشم انداز استراتژیک همه جانبه، دسترسی به بازار منطقه و فرصت های سرمایه گذاری در تمام بخشها از ویژگیهای تجارت و سرمایه گذاری با کشور قزاقستان است.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان ادامه داد: دولت قزاقستان فرآیند توسعه این کشور را در قالب سند چشم انداز ۲۰۵۰ دنبال میکند که بر اساس این سند هدف این کشور در چشم انداز کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و رهایی از اقتصاد تک محصولی، تبدیل شدن به اقتصاد دانش بنیان، ساختار متنوع اقتصادی و متکی به بخش خصوصی است.
عابدی عنوان کرد: از جمله زمینههای همکاری اقتصادی با این کشور در زمینههای غذایی و کشاورزی، شیمیایی و پترو شیمی، معادن و متالورژی، امالک و گردشگری، حمل و نقل و زیر ساخت و مشارکت خصوصی در پروژه های دولتی در دیگر بخشها است.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار سال ۹۸ عمده کالاهای صادراتی از ایران به کشور قزاقستان شامل پسته و خشکبار، سیمان، خرما، پوشش رنگها بر اساس پلی استرها، میوه های خشک و تازه، ظروف شیشهای، صفحه و ورق و تیغهچند لایه ازمواد پلاستیکی چاپ نشده، فرش ها و کف پوش ها و پلیاتیلن بوده است.
عابدی افزود: صادرات ایران به قزاقستان بالغ بر ۶۷ درصد صادرات ایران در سال ۱۳۹۸ را به خود اختصاص داده است که کالای میوههای خوراکی بیش از ۴۸ درصد صادرات ایران را تشکیل میدهد.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان با بیان ظرفیتهای بخش کشاورزی بیان کرد: زمینهای قابل کشت و تنوع آب و هوایی و جغرافیایی مزیتهای خاصی را برای کشور قزاقستان ایجاد کرده که بخش کشاورزی یکی از زمینه های بسیار مساعد برای افزایش همکاری و تعامل تجار و بازرگانان فارس با کشور قزاقستان است.