اجرای بزرگترین پروژه روسازی بتنی درز دار کشور در بندر شهید رجایی/ افزایش طول عمر مفید روسازی معابر به ۲۰ سال
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: بخشی از فاز اول بزرگترین پروژه روسازی بتنی غیر مسلح درزدار (بتن الیافی )کشور در بندر شهید رجایی به منظور افزایش طول عمر مفید روسازی معابر از ۵ به ۲۰ سال تا پایان خردادماه جاری آماده بهره برداری می شود.
به گزارش ایلنا از بندرعباس، علیرضا محمدی کرجیران اظهار کرد: به منظور ارتقاء کیفیت عبور و مرور، کاهش هزینه های ترمیم سالیانه آسفالت و افزایش سطح خدمت دهی و رضایت از معابر اصلی و اراضی پشتیبانی، اجرای فاز اول پروژه روسازی بتنی غیر مسلح درزدار در بندر شهید رجایی از آغاز فصل زمستان سال گذشته کلید خورد.
وی افزود: این پروژه که در نوع خود بزرگترین عملیات روسازی بتنی درزدار در سطح کشور محسوب می شود، هم اکنون با تلاش و توجه ویژه و همچنین اتخاذ تدابیری برای رفع چالش کمبود سیمان از طریق تخصیص سهمیه ویژه از کارخانه سیمان هرمزگان، در ۱۷محور به طول ۱۸ کیلومتر و سطح ۲۲۰ هزار مترمربع با پیشرفت۲۶ درصدی در حال اجراست.
کرجی ران ضمن اشاره به ارزش مطالعاتی و نوآورانه این پروژه تصریح کرد: در این پروژه، فناوری «روسازی بتنی درزدار غیرمسلح» به علت میزان تردد بالای کامیون های حامل بارهای سنگین در بندر شهید رجایی و با هدف کاهش هزینه های نگهداری و افزایش طول عمر مفید روسازی از حداکثر ۵ سال به ۲۰ سال، انتخاب شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین در خصوص زمان بهره برداری از پروژه گفت: به منظور بهره برداری سریعتر از محورهای در حال اجرا و جلوگیری از اختلال در ترافیک معمول بندر، هم اکنون یک هزار و 100 متر شامل پنج محور اصلی و یک محور پایلوت از اراضی پشتیبانی آماده بهره برداری است و امیدواریم تا پایان خردادماه یک هزار متر دیگر نیز آماده بهره برداری شود. این در حالی است که به موازات آن، عملیات اصلاح و تثبیت زیر اساس سایر محورها با آهک و سیمان، هم اکنون در حال اجراست و پس از اتمام این مرحله، اجرای روسازی بتنی درزدار در هر محور، بلافاصله عملیاتی می شود.
وی اضافه کرد: با توجه به بررسی روند اجرایی فاز دوم، این طرح برای ۲۲ کیلومتر دیگر از محورهای بندر در حال مطالعه و برنامه ریزی برای اجراست.
کرجی ران در پایان خاطرنشان کرد: اجرای پروژه تغییر روسازی معابر از آسفالت به روسازی بتنی درزدار میتواند الگوی خوبی برای سایر بنادر کشور در جهت کاهش هزینه های نگهداری سالیانه معابر، افزایش رضایتمندی با ارتقاء کیفیت عبور و مرور و بهرهبرداری حداکثری از ظرفیت بخش خشکی محوطه بندر باشد.