ایران به جمع چهار تولید کننده ریل زبانه سوزن در جهان پیوست
تولید ریل زبانه سوزن در ذوب آهن اصفهان برای خودکفایی صنعت ریلی کشور
ذوب آهن اصفهان موفق به تولید انبوه ریل زبانه سوزن شد و با این موفقیت چشمگیر، ایران به جمع چهار تولید کننده این ریل در جهان پیوست .
به گزارش ایلنا از اصفهان، مدیر عامل ذوب آهن اصفهان در این خصوص گفت: تولید ریل زبانه سوزن که مصارف گسترده ای در صنعت ریلی کشور دارد، پس از تولید ریل های درون و برون شهری در دستور کار شرکت قرار گرفت و طراحی و ساخت غلتک های آن توسط کارشناسان این شرکت با کار شبانه روزی با توجه به نیاز کشور انجام شد.
منصور یزدیزاده با اشاره به این که هیچ محدودیتی در تولید ریل نداریم و برای صادرات آن هم برنامه ریزی کرده ایم، افزود: تولید این محصول سخت تر از تولید ریل های دیگر است و چون هیچ محور تقارنی ندارد، تولید آن پیچیدگی ها و حساسیت های خاصی دارد .
او به اهمیت این ریل در صنعت حمل و نقل ریلی کشور اشاره کرد و گفت: کارهای تکمیلی بر روی ریل زبانه سوزن در شرکت دیگری انجام می شود و در نهایت سوزن ریل ملی در خطوط کشور مورد استفاده قرار می گیرد.
مدیر عامل ذوب آهن اصفهان با اشاره به این که این ریل در طول 13 متر تولید می شود ، اظهار داشت: ریل سوزن به صورت عمده جهت تغییر مسیر قطار استفاده می شود و تا کنون تامین آن کاملا متکی به واردات بود و لذا تولید آن یک موفقیت بزرگ و توسعه حمل و نقل ریلی کشور را تسهیل می کند.
مهرداد تولاییان معاون بهره برداری ذوب آهن اصفهان نیز در این باره گفت: طراحی این محصول توسط کارشناسان ذوب آهن انجام شده و با توجه به تجربیاتی که در این زمینه داریم، در طراحی و تولید این محصولات جدید هیچ مشکلی نخواهیم داشت.
او با اشاره به اینکه سوزن یک وسیله مهم و حیاتی در صنعت ریل است افزود: ریل سوزن در بین اجزای مختلف سوزن، از اهمیت بیشتری نسبت به دیگر قسمت ها برخوردار است، به نحوی که استفاده از ریل سوزن استاندارد در عملکرد صحیح سوزن و جلوگیری از بروز حوادث ریلی بسیار موثر است.
معاون بهره برداری ذوب آهن خاطر نشان کرد: این محصول برای سال های طولانی از خارج کشور تامین می شد که علاوه بر ارزبری زیاد، موجب وابستگی به کشورهای دیگر نیز شده بود و تولید این محصول نه تنها مانع خروج ارز از کشور می شود، بلکه در صورت صادرات، ارز آوری نیز خواهد داشت.
او تولید ریل ملی و قطعات سوزن ریل را افتخار بزرگی برای کشور دانست که چشم انداز جدیدی در توسعه صنعت حمل و نقل ریلی به وجود می آورد و اظهار داشت : تولید این محصول استراتژیک با توجه به دانش فنی و تجربه پرسنل بخش های فولادسازی و نورد شرکت ذوب آهن و در انطباق با الزامات استانداردهای مسئول انجام شد.
محمد امین یوسف زاده مدیر مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان نیز در این خصوص گفت: صفر تا صد این ریل در داخل طراحی شد و تولید آن نسبت به ریل، چند برابر سخت تر بود. بعد از طراحی ، رفع اشکالات انجام و سپس به پروفیل رسیدیم و بعد از آن پروفیل نرمال و تولید انبوه حاصل شد.
او مصرف ریل زبانه سوزن در کشور را حدود 2 هزار تن دانست که البته همین مقدار هم جهت تعویض سوزن های قدیمی مورد نیاز است .